Då jag själv är helt dum i huvet vad gäller matematik så funderade jag lite på hur jag skulle ha gjort utan att känna till sidornas längd.

(Jag antar att Daniel vill veta sidornas längd för att kunna rita ut formen utan passare eller 45° vinkel.)

Som Nino säger går det ju bra att rita en oktagon med passare och linjal och den vägen få reda på hur långa sidorna blir, eller skära ut oktagonen och limma direkt på ändträt.

Men som slö i verkstan orkar jag sällan rita på papper, och att rita en geometrisk korrekt oktagon direkt på ändträt tillåts inte då passaren måste "fästas" utanför biten.

Så jag hade nog gjort såhär:

-Kryssat diagonalen

- RItat in en cirkel med passare

- tagit smygvinkeln på 45° och ritat in fyra nya linjer utifrån krysset (alternativt mätit ut halva tjockleken på alla fyra sidor och sammanbundit dem.

- förbundit linjerna där cirkeln möter alla "raka" streck.

Gjorde en snabbskiss..

skacc88rmavbild-2015-09-03-kl-21-55-53.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
Visst får man en oktagon, men drt är inte den ts ville ha
 
Nej det såg ju jag med, att han ville veta sidan, och det svaret har han ju fått!

Men jag tänkte mer praktiskt hur man skulle kunna gå till väga om man som mig inte begriper teoretisk matematik, men gillar rent praktisk matematik i form av att snickra. Andra kanske har andra lösningar som det vore kul att ta del av..
 
U
Det behövs papper, sax och penna. Om man inte vill kalkylera av träbiten kan man även använda något att mäta med.

Klipp ut två pappersbitar, för att lyckas behöver de vara lika stora som den träbit som ska behandlas (fig 1).
Vik dem på mitten (båda mitten) och på diagonalerna. Glöm inte att veckla ut dem mellan varje vikning samt även efter sista vecket (fig 2).
Placera den ena pappersbiten på den andra och vrid den övre 45 grader (fig 3), detta underlättas av alla veck på pappersbitarna.
Vik in de flikar som sticker ut på den övre papperslappen (fig 4).
Ta med den undre lappen till pappersåtervinningen. Kolla med din kommun var närmaste sådan finns.
Lappen du har kvar borde nu se ut som fig 5.
Placera den på träbiten (fig 6), detta underlättas av att du inte tidigare klippte av flikarna utan bara vek in dem. Nu kan de nämligen hålla fast pappret mot träbiten medan du ritar.


Namnlös_oktagon.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja, jag glömde att skriva fig 1-6 i bilden...
 
Redigerat:
  • Gilla
Troberg
  • Laddar…
Jättebra tips, både teoretiskt och praktiskt. Tack!

Misstänkte (o hade rätt i) att jag dessutom skulle få ngn bra formel att använda nästa gång - väl så viktigt! Hade jag inte fått så snabb o exakt hjälp hade jag testat mig fram. Antingen m 45 graders vinkelhake o penna eller troligare, innan slutkapning, jigg för att klyva 45 grader i bandsågen och petande fram o tillbaka på anhållet tills det blir rätt. ...ska jag handhyvla en avsmalnande kil 2m lång behöver jag nog inte den sista 1/10mm i noggrannhet:)
 
harry73
favino skrev:
Nej det såg ju jag med, att han ville veta sidan, och det svaret har han ju fått!

Men jag tänkte mer praktiskt hur man skulle kunna gå till väga om man som mig inte begriper teoretisk matematik, men gillar rent praktisk matematik i form av att snickra. Andra kanske har andra lösningar som det vore kul att ta del av..
Det är inte den oktavon TS ville ha. Om jag förutsätter att du börjar med en kvaxrat som är 63*63 eller 40*40, då slutar du med en oktagon som inte har 63 eller 40 mm till ovanstående sida. Det går i för sig att lösa genom att rita upp en nogåt större cirkel, men att beräkna hur stor den ska nli är svårare än att beräkna sidornas längs enligt metoderna som redan redovisats i tråden.
 
harry73 skrev:
Det är inte den oktavon TS ville ha. Om jag förutsätter att du börjar med en kvaxrat som är 63*63 eller 40*40, då slutar du med en oktagon som inte har 63 eller 40 mm till ovanstående sida. Det går i för sig att lösa genom att rita upp en nogåt större cirkel, men att beräkna hur stor den ska nli är svårare än att beräkna sidornas längs enligt metoderna som redan redovisats i tråden.
Du har rätt förstås och jag får sätta på mig dumstruten här och konstatera att jag är kass både på matte och geometri.

Tur att jag inte skulle göra detta jobb. För att begripa ritade jag upp allt i mitt cad program.
Utgick från 40mm rektangeln, och följer man min metodik får man en oktagon som blir perfekt i en 37 mm kvadrat, ett rätt stort fel med andra ord.
Visserligen blir det ju 40 mm mellan spetsarna, men det är ju likväl fel.

Missade helt att man vrider geometrin 22,5°.

Vi får skylla på ett ruttet skolsystem som inte klarade av att lära ut grundläggande geometri, eller att jag helt enkelt
är dum i huvet!
Men detta var en nyttig lektion och jag är nyfiken på hur ts tänker gå till väga rent praktiskt.

EdiT: Hittade denna video, ser korrekt ut?
[video=youtube;aRdkSYLKxaw]https://www.youtube.com/watch?v=aRdkSYLKxaw[/video]
 
Redigerat:
Tänkte berätta hur det gick också. Hade helst hyvlat kilformen men pga tidspress så blev det sågning. En taper jigg något större än min befintliga tillverkades. Furubitarna är korta pga att det var diverse spillbitar jag hittade.

2015-09-04 10.14.40.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-09-04 10.15.02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen började jag såga...Tyvärr upptäckte jag inte att föregående snickare hade ställt klingan m 3 graders lutning och glömt ställa tillbaka den....klantigt av mig att missa det...Det betyder att jag förlorar ca 6mm på bredden. Ställer om och sågar om. Jiggen funkar utmärkt. En kloss längst bak gör att risken att biten skall vandra minskar betydligt. Det finns säkert olika skolor, men jag intalar mig att om man har delen som ska bli smal mot sig så kommer biten man skal kilforma att vandra åt "rätt håll" om den inte skulle sitta fast helt 100%. Inga sådana problem dock. Efterhand som jag sågar bort bygger jag upp med de kilformade spillbitarna för att jämna ut vinkeln för spännarmarna.

2015-09-04 10.36.20.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu blev måtten inte 63x63 samt 40x40 utan snarare 34x34 och 57x57. Som tur var hade jag Harrys formel och kunde lätt räkna och märka ut resten. I toppen (dvs där det var 35x35 kunde jag inte göra en 8-hörning med exakt lika stora sidor utan att träet utanför det inre fyrkantiga hålets hörn blev väl tunt. Efter lite skissande och ritande hittade jag dock en lösning jag blev mycket nöjd med. Jag tog av relativt lite i hörnen på toppen och en 8-hörning med helt jämna sidor i botten. Det gav det "konformade" uttrycket men gjorde också att det för ögat ser ut som att varannan sida är en kil uppåt, varannan är en kil nedåt, samtidigt som hela stolpen i sig är kilformad uppåt. I verkligheten är varannan sida jämnbred hela vägen och varannan sida kilformad, med spetsen uppåt.

Med en 45-graders fasfräs i handöverfräsen fräste jag bort det mest materialet i "trappsteg" och sen hyvling.

Det är viktigt att man har ett fint stopp av ädelträ, gärna importerat från Lee Valley och oljat med hårdvaxolja;)
2015-09-04 17.57.24.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två bitar hyvlades i 45-grader i rikten. Spännde fast dem och slog ihop dem i toppen, närmast stoppen. Sen la jag dit stolpen och knackade in bitarna i botten tills de låg emot stolpen på båda sidor, då låg den perfekt på plats med översidan i våg.

2015-09-04 17.57.59.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter hyvling o lite puts blev det bra. Defekter i träet hör till projektet, det skulle vara just de träbitarna som skulle användas.

2015-09-04 17.58.48.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2015-09-04 17.58.58.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr känns det inte riktigt som att ögat blir lika lurat av kilformerna på foto som i verkligheten:(

Nu blir det dags att tänka på ytbehandling. Har aldrig ytbehandlat Lind, men ska testa m Danish oil på några spillbitar. Tips?
 
Redigerat:
  • Gilla
jac och 4 till
  • Laddar…
Får man fråga vad det skall bli för något / användas till?
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
vectrex skrev:
Får man fråga vad det skall bli för något / användas till?
Det går bra;) I hålet i mitten skall det trä ett fyrkantsrör som i botten har en fot av smide och i toppen skruvas det fast en kula som håller fast träet. Sen blir det någon form av fristående "flaggstång" inomhus som man kan fästa skyltar etc på. Vet inte exakt hur den kommer att användas dock.
 
Helt korrekt!
 
Alltså jag måste bara fråga, vad hittar man klämmorna du du använder på bilderna ovan? Beställde hem två från tradera, utan att läsa så noga. Visade sig att de var typ fem cm långa och avsedda för att spänna fast tändstickor...
 
under_construction skrev:
Det behövs papper, sax och penna. Om man inte vill kalkylera av träbiten kan man även använda något att mäta med.

Klipp ut två pappersbitar, för att lyckas behöver de vara lika stora som den träbit som ska behandlas (fig 1).
Vik dem på mitten (båda mitten) och på diagonalerna. Glöm inte att veckla ut dem mellan varje vikning samt även efter sista vecket (fig 2).
Placera den ena pappersbiten på den andra och vrid den övre 45 grader (fig 3), detta underlättas av alla veck på pappersbitarna.
Vik in de flikar som sticker ut på den övre papperslappen (fig 4).
Ta med den undre lappen till pappersåtervinningen. Kolla med din kommun var närmaste sådan finns.
Lappen du har kvar borde nu se ut som fig 5.
Placera den på träbiten (fig 6), detta underlättas av att du inte tidigare klippte av flikarna utan bara vek in dem. Nu kan de nämligen hålla fast pappret mot träbiten medan du ritar.
(snip)
Snyggt! Konsten att konstruera geometriska figurer är nästan bortglömd, folk bara mäter nu för tiden, men ofta så är det snabbare och enklare att konstruera.
 
ljungpiparen skrev:
Helt korrekt!
Vad är korrekt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.