Vi bor i ett hus byggt i början av 1970-talet som vi köpte för ett par år sedan. Vi har fjärrvärme. Problemet är att vi får väldigt kallt på övervåningen på vintern, 17-18 grader. I källaren och på bottenvåningen har vi inga problem med detta. På övervåningen är flera av elementen helt kalla, medan an del är lite varma. Uppskruvade på max.
Vi vill inte uppleva en vinter till med dessa problem, så nu skulle vi behöva hjälp med felsökning.
Vi har tidigare provat att lufta elementen, detta har enbart givit marginellt bättre värme.

Men vad kan vi mer göra för att få ordning på detta?
Vad tror ni:

-svag fjärrvärmeanläggning??
-byta elementen (i hela huset/på övervåningen)??
-kan ytterligare värmekälla vara något, t.ex. luftvärmepump??
-Annat?

Sedan hör det ju till saken att vi också har gamla fönster..... kanske skulle det göra en stor skillnad.

Jag har verkligen ingen kunskap om detta ovan, så ni som svarar får gärna försöka vara så pedagogiska som möjligt:)
 
Sitter stiften fast på radiatorventilerna? Annars kan det handla om cirk.pumpen klarar den höjden på ert värmesystem? Eller är den gammal och sliten? Det kan behövas göra en enklare injustering av värmen för att tvinga upp värmen till översta våningen. Detta kan i regel göras genom att strypa flödet på returventilen eller på radiatorventilerna har en sådan funktion.
 
Kolla trycket i värmesystemet om ni inte gjort det. Det kan också vara värt att prova att ställa upp temperaturkurvan och se om det hjälper.
 
Tack!

Nu förstår jag ju dock inte alla råden, men vi ska kontakta vår leverantör och och kolla om värmesystemet verkligen räcker. Vad gäller temperaturkurvan så kör vi den på max under vintern. Men det verkar finnas några fler saker jag kan göra:

-kolla stiften på radiatorventilerna...hur gör jag det?
-göra en enklare injustering för att tvinga upp värmen..."strypa flödet på returventilen eller på radiatorventilerna"..hur gör jag det?

Jättetack för svar:)
 
Jenny Samuelsson skrev:
Tack!

Nu förstår jag ju dock inte alla råden, men vi ska kontakta vår leverantör och och kolla om värmesystemet verkligen räcker. Vad gäller temperaturkurvan så kör vi den på max under vintern. Men det verkar finnas några fler saker jag kan göra:

-kolla stiften på radiatorventilerna...hur gör jag det?
-göra en enklare injustering för att tvinga upp värmen..."strypa flödet på returventilen eller på radiatorventilerna"..hur gör jag det?

Jättetack för svar:)
Ta först och främst reda på om ni har 1-rörsystem, eller ta lite bilder på radiatorerna.
 
  • Gilla
klypert
  • Laddar…
Stiften:

Skruva loss termostaten (det kommer inte forsa vatten). Då ser du ett blankt stift som sitter i en plastinsats, ta något hårt och tryck in stiftet flera gånger. Det kan vara ganska hårt, men det ska gå att trycka in det. Gör det inte det måste insatsen bytas och då bör du anlita rörmokare.

Returventilen:

Det är jag osäker på hur man gör med fjärrvärme.

Radiatorventilerna:

På radiatorerna finns ett lock (ser ofta ut som en mutter) som kan skruvas loss. Under locket finns en skruv, sexkant eller spår, som reglerar flödet i radiatorn. Här kan det läcka lite vatten, det gjorde det hos oss och vi fick byta fiberpackningen som sitter under "mutter"-locket.

Mvh
Fred
 
Ta dit en vvs montör. Han löser felsökning och åtgärd på 1h om det är ett lätt fel vilket det verkar vara. Jag gissar på att stiften fastnat i ventilhusen.
Ett tips för att slippa detta bekymmer är att vrida upp termostaten på max under sommarhalvåret.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
ang. fönster.tror knappast att fönstren är orsak till låg värme utan huvudorsaken är troligen värmesystem/radiator.
Dock kan givetvis fönster vara en bidragande orsak. Även äldre fönster i bra skick funkar,man behöver inte byta till nya.
Vad du kan göra: kolla så att tätningslister är okej,de bör bytas åtminstone var tionde år. Köp kvalitetslister,gärna silikongummi som håller formen bäst.Lika viktigt är det attkolla så att kitt (som håller rutan) finns o inte har torkat.knackar du på rutan skall den ge ett dovt ljud ifrån sig,skallrar den är kitningen kass och måste förnyas.Det betyder också att luft kan passera på fel ställen,ofta ser man det på att det är kondens vintertid mellan glasen.
Har du stora glasytor kan så enkla åtgärder som nya lister och översyn av kitt betyda flera grader i temp. Ulf
 
Ett annat test: Stäng alla radiatorventiler på bottenvåning och i källaren. Då måste vattnet ju pressas upp till övervåningen. Det kan ta en stund innan flödet har etablerat sig.
Om elementen inte blir varma uppe då är flödet strypt av trilskande radiatorventiler eller slam i radiatorernas botten.
 
D
Blir inte elementen varma är det inte fönstren. Enklaste sättet om du själv inte förstår är att ta dit någon som gör. Eller tar du massa bilder. Hur ser det ut runt fjärrvärmeenheten hur ser elementen ut? Blir något element ordentligt varmt på övervåningen?
 
Har knappast med tryckfall p g a höjd till en våning att göra. I returen "hänger" vattnet med motsvarande undertryck så det är bara ökad ledningslängd man behöver räkna på.

Till 95% chans kärvande ventilhus eller liknande som andra skrivit.

Mvh /M
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Det kan vara luft i elementen. Se till att trycket i värmesystemet överstiget trycket som motsvarar totala höjden på ditt värmesystem. Sök upp luftningsskruven på elementen på övervåningen och öppna skruven lite. Då brukar luften pysa ut. Lufta tills det börja komma ut vatten. Gör så på alla elementen på övervåningen. Du kan behöva kontrollera trycket under tiden och fylla på vatten i systemet efterhand om det kommer ut mycket luft.
Om det var luft i systemet och du fått ut de så borde cirkulationen nu komma igång.
Annars är det nog till att ge sig på ventilerna på elementen som tidigare inlägg beskrivit.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Hade liknande problem på mitt soutureng hus, som också har fjärrvärme. Vissa radiatorer på övervåningen värmde inte alls. Vill även påpeka att jag inte hade termostater utan det satt kranar på ventilerna.

I och med att de var jätte gamla, från 1967 byttes samtliga ventiler på radiatorerna på övervåningen. Sedermera monterades nya termostater på ventilerna.

Jag blev så nöjd efteråt. Värme på samtliga radiatorer och behaglig värme på hela övervåningen.

Det är nog ventilerna som spökar hos dig och i synnerhet stiften. Har du mycket gamla ventiler rekommenderar jag att du byter ut dessa.

Priset:
6st TA ventiler jämte 6st TA termostater + arbete för rörmokaren gick på ca 4000kr efter rotavdrag hemma hos mig.
 
Redigerat:
Som tidigare inlägg varit inne på, antagligen elementventilernas stift som kärvar. Kolla dock trycket, mätare på sekundärsidan eller elementsidan om fjärrvärmecentralen, som har enheten bar eller Pa (Pascal). Mätaren bör stå på ca 1-1.5 bar. Cirkulationspumpen kan enkelt rengöras för mer ekonomisk drift och längre hållbarhet. Hur? Googla på pumpens fabrikat och modell, Grundfoss, Wilo, mm, läs databladet.
 
1bar lyfter vattnet 10 meter. 1.5 är för högt eftersom öppningstrycket på en säkerhetsventil för värmesystem ligger på 1.5 bar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.