Tror inte Cobran har blivit sämre. Du har som sagt Klippos renodlade uppsamlingskniv, och jag misstänker att du får betydligt trevligare resultat med mulchingkniv. Om du vill köra mest utan påse.
 
R
Jag har en klippo med bs motor och har inte alls de problemet du visar. Jag kör med en rak mulcherkniv och den klipper perfekt.
 
Uppsamlatmaskin är tänkt att körs med uppsamlare, inget konstigt alls att du får dom högarna. Synd att kasta skit på klippo för att du använder prylarna på ett sätt som dom inte är optimerade för.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Eller så är Klippo dålig på att få ut informationen till köparna alt. säljarna inte gör jobbet Klippo betalar för.
 
  • Gilla
Atom och 2 till
  • Laddar…
Jag köpte en Klippo Excellent S 2013. En mulcherklippare med mulcherkniv. Det ska vara riktigt besvärligt gräs om det öht ska synas något avklippt gräs efter den.
Jag noterar att Klippo redan på sin egen hemsida direkt från första menyn grenar upp sig mellan mulchers och uppsamlare, borde betyda något.
 
  • Gilla
Jerker Klang
  • Laddar…
Hej
Den säljs iaf som en kombimaskin där man sätter i en s.kmulcherplugg(en stålplåt som täpper till utsläppet mot uppsamlaren). En granne har en stiga med samma princip och den klipper ok även utan uppsamlare. Sedan är det väl så att det mesta som är någon form av hybrid egentligen inte blir bra på nåt. Min kritik mot den minst sagt rassliga uppsamlaren viker jag inte en tum på. Om du av någon anledning passerar en klippohandlare kan du ju kolla på den och fundera hur lätt den är att ta loss med 10 kg gräsklipp i. Jag hoppas att någon presumtiv gräsklipparköpare med samma behov som jag har läser denna tråd och funderar ett varv till(kanske man köper en annan klippo��)./Lob
 
Redigerat:
Vad säger handlaren där du köpt den? Eller är det så att du gick hit och klagade innan du kontaktade den person som faktisk har möjlighet/skyldighet att hjälpa dig.
 
Klippo är en kvalitetsmaskin, men har inte hängt med lika bra när det gäller klippresultat eller så finns det en förklaring, min åsikt.
Förklaring kan vara att den är vanligt förekommande hos kommuner och företag där fokus inte är klippresultat, utan att den är hållbar och har bra service. Här är syftet att gräset ska klippas och så sällan som möjligt då med längre gräs, resultatet blir då av lägre prioritet.

Sedan är det väl också så att klippresultat påverkas av vilket grässorter man har i sin gräsmatta, ängsröe, rajgräs, rödsvingel, rödven, etc. Tunnare eller grövre styvare strån påverkar ju för mulcherfunktionen.
 
En annan förklaring är att "folk" tror att dom ska kunna klippa 20cm högt gräs med bra resultat och att det avklippta gräset plötsligt går upp i rök. Detta är knappast den första tråden på det temat.

Det är lite jobbigt att ha fin gräsmatta. Vill man inte ha några spår efter en mulchermaskin får man klippa lite oftare, bland flera gånger i veckan. Vill man inte ha några spår efter en maskin med uppsamlare får man lov att använda uppsamlaren.

Gräsklippning är enkelt oavsett maskin. Kör med vassa knivar och klipp ofta.
 
  • Gilla
mekar-anders och 2 till
  • Laddar…
Intressant tema. Vi kör Klippo på ett par udda gräsmattor (annars robot) och jag har reagerat på samma sak. Kanske läge att byta kniv. Vad handlar det om i pengar och fixar man det själv, någon som vet?
 
1881 skrev:
Intressant tema. Vi kör Klippo på ett par udda gräsmattor (annars robot) och jag har reagerat på samma sak. Kanske läge att byta kniv. Vad handlar det om i pengar och fixar man det själv, någon som vet?
Jag bytte kniv själv för första gången i våras. Slutresultatet blev mycket bättre efter bytet. Den gamla kniven var helt förstörd. Har för mig att kniven kostade 2-300 men jag kan minnas fel. Tänk bara på att dra åt den nya kniven ordentligt innan du kör igång igen. Det gjorde inte jag och då lossnade kniven vilket kändes farligt, men nu sitter den fast ordentligt.
 
och kolla att friktions/fiber brickan hamnar rätt och kanske byts ut. Det var så jag förstörde min Stiga turbo 510s......
 
R
även om man har en vass kniv så kan man ha kört på saker som gjort att man fått obalans i kniven o de ställer till det med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.