Hej på er!

Ska snart flytta in i en lägenhet och är intresserad av att riva väggen mellan kök och vardagsrum men är näst intill tusen på att väggen är bärande.

Om den är bärande, hur "enkelt" kan man riva den?
I vilken ände börjar vi, vem kontaktar vi med bygglov, kontaktar vi styrelsen efter vi fått bygglov eller vi börjar där? Grovt uppskattad, vad kan kostnaden bli?

Huset byggdes 57/58 och är i betong samt ligger på 6 av 8 våningar med vind. Alla våningar ser likadana ut ritningsmässigt förutom vinden som har en annan lösning.

Bifogar de ritningar jag kommit över.

Skärmavbild 2015-08-31 kl. 11.27.05.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmavbild 2015-08-31 kl. 14.08.10.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag vill även be om ursäkt för mina ibland alldeles för blåa ögon, men kan verkligen ingenting om det här :surprised:

Hälsningar
Martin
 
Steg 1: Kontakta styrelsen. Utan deras tillstånd kan ni inte börja slå ut väggar hur som helst. Föreningen äger lägenheten, inte du. Du äger rätten att bo där (givet att det är en bostadsrätt).

Steg 2: Ta kontakt med en byggnadsingenjör som får titta på om väggen är bärande eller ej, samt räkna på lämplig avlastning. (av ritningen att döma ser den ut att vara bärande).

Steg 3: Begär in offerter från byggare.
 
Åsa Lund
Oavsett avväxlingar så kan du aldrig riva delen/hörnan närmast hallen, där går det schakt med ventilation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.