D
Tror jag har tagit mig vatten över huvudet nu. Ville ha en router som klarade VPN både för att koppla upp sig mot internet och för att komma åt mitt nätverk hemma via nätet. Men jag kan inte ens få det mest grundläggande att fungera.

Jag kopplar upp routern/gateway mot min internet-router (helt enkelt ett RJ45-uttag där Linksysen får ett privat IP via dhcp). Tanken är sedan att Linksysen skall koppla upp sig mot en extern VPN server (se1.purevpn.net) via PPTP (eller ännu hellre L2TP).

Det här fungerar bra och enkelt att konfigurera upp med en enkel D-Link DIR-635 men Linksysens konfiguration och jag är inte kompatibla. I setup Wizard kan man inte ens välja PPTP för att ansluta sig mot Internet utan bara DHCP, static IP och PPPoE. Jag väljer DHCP och kan då köra routern "som vanligt" och komma ut på nätet.

Går sedan in på nätverkskommunikationen och ändrar WAN-settings och får fram dialogen nedan och kan välja PPTP. Men då vill den ha WAN IP address och den får jag ju dynamiskt tilldelad över PPTP vad jag förstår. Och oavsett vad jag fyller i under PPTP så kommer jag ut på nätet med min ISPs IP och inte via VPN.

Inte kan det väl vara så illa att en router som skall klara en massa VPN-funktioner inte klarar av att koppla upp sig via PPTP? lrt224.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
ehm ska inte den routern få en ipadress rakt av från internet routern under dom där inställningarna och att du sen sätter upp hur du ska hantera vpn under vpn inställnignarna
vilket som så kan du aldrig få det att fungera du har satt två olika nät på den sidan du visar, def gateway måste ju ligga på samma subnät som din wan adress
 
D
Ja, inte vet jag hur det är tänkt... Eftersom den har en PPTP-inställning under WAN-konfigurationen så borde det vara där man kopplar upp sig mot sin VPN-service. Men eftersom de inte tillåter dynamisk IP för PPTP så faller det hela.

Jag har chattat med Linksys support i över en timme och de kunde inte heller lösa problemet.
 
Som tidigare talar säger så är du inne på fel inställningar. "WAN connection Type" ska vara inställd på DHCP (förutsatt att du inte har en fast IP). Inställningarna för VPN borde du göra under menyn "VPN" lite längre ner, tycker jag...
 
Redigerat:
Annars om det inte finns någon inställning för PPTP eller L2TP under VPN menyn så har du ju även en OpenVPN meny. Ser ut som om purevpn även har stöd för OpenVPN bland annat är säkrare än PPTP.
 
D
perkaby skrev:
Som tidigare talar säger så är du inne på fel inställningar. "WAN connection Type" ska vara inställd på DHCP (förutsatt att du inte har en fast IP). Inställningarna för VPN borde du göra under menyn "VPN" lite längre ner, tycker jag...
Njae... ni har inte lyckats övertala mig. Det är just en PPTP-anslutning för att komma ut på nätet som jag vill göra. Att PPTP-anslutningen inte går till min internet-leverantör utan till en 3:e part spelar ingen roll egentligen. Se på instruktionerna för router-konfiguration på:

http://support.purevpn.com/how-to-setup-purevpn-on-d-links-router

http://support.purevpn.com/how-to-setup-purevpn-manually-on-netgear-genie-router

http://support.purevpn.com/how-to-setup-vpn-on-linksys-router
 
Jo, jag förstår att du vill routa all din internettrafik via VPN tunneln, men i och med att det inte ens fanns någon inställning för VPN serverns IP eller hostname så känndes det inte som rätt plats. Har du kollat i VPN menyerna om det finns en separat VPN klient att använda? Bara för att inställningen inte ligger under WAN så innebär det inte att din trafik inte routas via VPN:en. Annars kanske det är så att det är en bug i routerns firmware. Har du kollat om det finns någon nyare firmware?
 
Bara ett förtydlgande, WAN IP adressen är den adress din router har ut mot nätet, den får du dynamiskt tilldelad av din internetleverantör. När du kopplar upp dig mot en VPN så har du fortfarande samma WAN adress, men den adress som syns utåt på de hemsidor och tjänster du kopplar upp mot kommer vara en IP från VPN leverantören.

Har du testat att lämna WAN adress och subnet-maskt tomt och VPN-serverns IP på default gateway(som du har på bilden). ? Känns fel, men man vet ju aldrig....
 
D
perkaby skrev:
Har du testat att lämna WAN adress och subnet-maskt tomt och VPN-serverns IP på default gateway(som du har på bilden). ? Känns fel, men man vet ju aldrig....
Ja, det provade jag. Provade även att fylla IP med 0.0.0.0 och subnet med 255.255.255.0 men det hjälpte inte. Enda sättet jag kan få routern att göra någonting är att låta den vara på DHCP.

Tittar man sedan på de olika inställningarna som finns, så verkar de flesta vara för att skapa anslutningsmöjlighet in mot det privata nätet och inte för att ansluta routern mot en annan VPN. Hittar inget riktigt bra som skulle kunna stämma med de uppgifter jag vill banka in för att ansluta mig mot VPN.
 
Märkligt. Med tanke på de guider du skickat för pure vpn så känns det faktist som det saknas något i din router.
 
Har nu kollat igenom manualen till din router och jag hittar inte heller något som tyder på att man kan ställa in en PPTP klient. Ser inte heller ut som om OpenVPN klienten är så avanderad, så det är inte säkert att man kan använda den heller. Alternativet är väl att byta router eller köra VPN-klient på datorn.
 
D
Linksys support förklarade det med att routern främst är till för att skapa VPN-anslutningar in mot ett lokalt nät. Bara för det hade de ju inte behövt skala bort de mest basic VPN-funktionerna som nästan alla routers har.... :(
 
D
perkaby skrev:
Har nu kollat igenom manualen till din router och jag hittar inte heller något som tyder på att man kan ställa in en PPTP klient. Ser inte heller ut som om OpenVPN klienten är så avanderad, så det är inte säkert att man kan använda den heller. Alternativet är väl att byta router eller köra VPN-klient på datorn.
Tack för all möda du lagt ner på detta!

Alternativet är nog att skicka tillbaka routern till leverantören då jag fortfarande har ångerrätt. Måste passa på att påpeka hur bra Dustin är att ha att göra med. Skickar direkt returfraktsedel och står för frakten.

(y)
 
Vad jag vet så ska den klara VPN åt båda håll. Jag kör med en LRT214 och den har stöd för VPN tunnlar "site to site" master och slave. Funkar att koppla upp sig mot den med PPTP utifrån (no-ip eller dyn-dns är bra att ha). Pröva att köra quickstart guiden och se om du där kan välja rätt uppkopplingstyp. Kör inte så själv. Man brukar kunna välja inställningar för ISP med DHCPanslutning och vidare uppkoppling med exempelvis PPTP eller som förr med telias "telialogin" från guiden.

Har du senaste firmwaren i routern?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.