S
Demmpa skrev:
Dränering och dagvatten är två olika, dagvatten bör inte gå in i dräneringsbrunnen.

Vart hamnar din takavvattning?
Det ser ut att det leds ner i orangea markrör, vad är det för oranget markrör som sticker upp bredvid yttertrappan?
Alltså brunnen framför mitt hus är en gammal betongbrunn där dräneringen går ut och sen vidare ut i gatan till kommuns avlopp, men vad jag förstått är det ej godkänt att dra takavvattningen dit t.ex eftersom det blir så stora mängder att det kan bli tight att hinna med.

Min takavvattning går nätt o jämnt ut i diket, vi fick höja marken ganska rejält i hörnet där för att dölja röret som leder ut vattnet i diket då lutningen var för låg. på baksidan lutar marken så kraftigt att det räcker att få iväg vattnet ett par 3 meter från huset så är det lugnt. Det är framsidan som är stora problemet då den lutar mot huset.

Jag är fortfarande väldigt kluven till hur jag ska lösa detta, just nu känns det ju som att mura igen fönstret egentligen är enda alternativet, men vi har vårat sovrum i källaren (bra miljö med nydränerade o isolerade väggar, FTX ventilation och nivellgolv) så ljusinsläppet är rätt viktigt ändå.
 
Men gör en sån där betongkasun då, den behöver ju kanske inte vara mer än 20 cm hög eller nått. Dt minskar inte ljusinsläppet.

2829_940x.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Glöm bara inte att den bör ha en brunn så eventuellt vatten som kommer ned kan ta vägen någonannanstans än in genom fönstret...
 
  • Gilla
Dosfräsen och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
SueCia skrev:
Alltså brunnen framför mitt hus är en gammal betongbrunn där dräneringen går ut och sen vidare ut i gatan till kommuns avlopp, men vad jag förstått är det ej godkänt att dra takavvattningen dit t.ex eftersom det blir så stora mängder att det kan bli tight att hinna med.

Min takavvattning går nätt o jämnt ut i diket, vi fick höja marken ganska rejält i hörnet där för att dölja röret som leder ut vattnet i diket då lutningen var för låg. på baksidan lutar marken så kraftigt att det räcker att få iväg vattnet ett par 3 meter från huset så är det lugnt. Det är framsidan som är stora problemet då den lutar mot huset.

Jag är fortfarande väldigt kluven till hur jag ska lösa detta, just nu känns det ju som att mura igen fönstret egentligen är enda alternativet, men vi har vårat sovrum i källaren (bra miljö med nydränerade o isolerade väggar, FTX ventilation och nivellgolv) så ljusinsläppet är rätt viktigt ändå.
Trodde det var en separat dränneringsbrunn som gick ut i dagvattnet, i så fall hade det varit OK. Om du ska garantera dig fri från att det kan frysa, då är det bara att göra ett riktigt markarbete som gäller.
 
Det rör sig om en mindre mängd vatten, inte hela takets samlade area som koncentreras i ett par stuprör vid skyfall, jag hade nog kunnat tänka mig det där som en ok del av husets dränering att ansluta till dräneringsbrunnen. Annars kan du bildgoogla swale och göra något liknande kanske.
 
Har du en dräneringsbrunn kopplat till kommunalt dagvatten så gräv ner ett dräneringsröri ett grusat dike under gräsmattan som du drar till dräneringsbrunnen, då blir du ju av med vattnet på gräsmattan. I och med att du har dräneringen kopplat till avlopp så bör det vara okej.
 
En anledning att man inte vill ha dagvatten från tak i avloppen är att vid skyfall fylls systemen och det kan börja spruta baklänges i golvbrunnar i hus. Från gräsmattan blir det lite saktare tillflöde.

Angående dränering kopplat till avloppen beror det helt på hur väl tilltagna dagvattensystemen är där man bor, man vill inte ha gatubrunnar och grannarnas takvatten intryckt i dräneringen vid skyfall. Kommunen brukar kunna råda.
 
S
Usch, får så fruktansvärt ont i magen av det här nu. Har stressat med olika saker på det här huset i 2 år snart, läckande tak, garageinfart som lutar innåt o leder in vatten, garagetak som läckte vatten, stuprör som dränkte husgrunden, men nu har jag slut på ånga, jag orkar verkligen inte detta, jag trodde i min enfald att jag skulle klara mig med diket och 2 hål.

Vad kan det tänkas kosta i runda slängar att åtgärda något sånt här med en firma, vad kan tänkas behövas göra OM jag nu gjuter en sån där betongkasun eller vad det heter, vad kan det tänkas kosta att höja marken från huset o skapa lutning mot diket?
 
Om du känner dig pressad, varför inte bara hyra en minigrävare och planera om denna del så du får lutning från huset och 3-4 meter ut. Kostar 1500kr i hyra och en förmiddag i maskinen.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
S
MathiasS skrev:
Om du känner dig pressad, varför inte bara hyra en minigrävare och planera om denna del så du får lutning från huset och 3-4 meter ut. Kostar 1500kr i hyra och en förmiddag i maskinen.
Blir stressad pga. att jag är så osäker på hur jag ska göra och hur man ska tänka.

Om jag hyr en grävare, hur får man hem den? Är dom svåra att köra?
Har ju lerig jord, hur gör jag om jag ska gräva om den, alltså om jag börjar gröta runt i den så lär ju matjorden mixas ordentligt med lerjorden, då lär jag beställa hit ett till lass matjord?
 
Har du aldrig kört förut och bara tycker det verkar jobbigt kanske det är bättre att hyra en maskin med förare.

Som glad amatör planerade jag 70kvm i en slänt på 4h ungefär, i somras. Hos dig kan man ju nästan stå på gatan och göra detta så det går ju väldigt fort för en van förare.

Utifrån dina bilder skulle jag

1. Planera så det blir fall från huset 3-4 meter ut, sedan ett kortare fall mot denna låglinje från gatan.
2. Tippa ett lass anläggningsjord och sprid ut.
3. Rulla gräs.

Klart....
 
S
MathiasS skrev:
Har du aldrig kört förut och bara tycker det verkar jobbigt kanske det är bättre att hyra en maskin med förare.

Som glad amatör planerade jag 70kvm i en slänt på 4h ungefär, i somras. Hos dig kan man ju nästan stå på gatan och göra detta så det går ju väldigt fort för en van förare.

Utifrån dina bilder skulle jag

1. Planera så det blir fall från huset 3-4 meter ut, sedan ett kortare fall mot denna låglinje från gatan.
2. Tippa ett lass anläggningsjord och sprid ut.
3. Rulla gräs.

Klart....
Vet faktiskt inte om jag orkar sitta o gräva när jag inte har en aning vad jag håller på med. Ska kolla med folk om någon har lust att ta detta jobb. Funderar på att höja ganska rejält vid huset, och då lär jag ju bygga en sån där betongmur runt, frågan är då, måste den muren förankras i huset eller räcker det med att bygga den på ett avjämnat underlag? Jag tänker som så att om jag förankrar den i väggen med inborrade armeringsjärn eller liknande och sen tjälen skjuter så lär ju väggen spricka direkt.
 
Jag tycker du krånglar till det. Det är ju jättejobbigt att höja nivån närmast huset. Det verkar mycket enklare att sänka en bit ut.

medfall.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fall från huset OCH i pilens riktning.
 
S
Jag antar att du menar att jag ska göra som ett "dike" på insidan av häcken, jag får då tyvärr inte iväg vattnet, du ritar att jag ska leda pilen mot granntomten, där lutar marken minimalt också så då blir det sjöbildning där, det finns ingenstans jag kan ansluta till diket tyvärr.
 
D09
Hur skulle det funka och du gjorde ett kanalsystem som ett kryss ( med dränerat material ), i mitten en stor grop fylld med Sprängsten och sedan gräsmatta uppepå

Borde väl fungera som en mellanhantering vid skyfall etc
 
SueCia skrev:
Jag antar att du menar att jag ska göra som ett "dike" på insidan av häcken, jag får då tyvärr inte iväg vattnet, du ritar att jag ska leda pilen mot granntomten, där lutar marken minimalt också så då blir det sjöbildning där, det finns ingenstans jag kan ansluta till diket tyvärr.
Ja fast inte ett dike utan en lågpunkt. Plan och lutande mark från huset och samma sak från häcken fast bara någon meter. Det kanske behöver vara 20-25cm lägre än idag på lägsta stället.

Kan du inte leda bort uppåt i bild får du ju göra det plant och räkna med att marken sväljer vattnet. Blir det sjö blir det ju iaf det 4-5m från huset och det är ok.

Blir det stora mängder vatten som samlas på denna yta idag? Dom små pölarna du visade på bild tidigare är ju inte något jätteproblem.

Det viktiga är ju att leda bort ytvatten från huset. Om det blir lite vattensjukt på gräsmattan känns som ett sekundärt problem även om det inte är optimalt. Vill du istället höja marken närmast huset måste du ju får samma problem.

EDIT. Som du förstår är det svårt att säga något säkert baserat på några bilder bara, men jag tycker du förstorar problemet och åtgärderna som behövs och försöker förespegla dig en lösning som inte behöver vara så satans jobbig.....!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.