D
FG skrev:
Då gissar jag att det är avtal 4 som du har. Det togs tydligen bort för att det inte var tillräckligt lönsamt för Göteborg energi.
Ja, det togs bort, men de som har det har ju kvar det...
 
D
FG skrev:
Man kan betala en insats på 80 000 kr och får då köpa fjärrvärme för 60 öre per kWh dvs. dubbla priset med dagens låga elpriser.
Jag köper fjärrvärmen för lite drygt 40 öre/kWh alltså. Men var någonstans får du el för 30 öre/kWh ens idag?

Tecknade just nytt elavtal på 1 år och fick via elskling ett pris på 66 öre/kWh för elhandeln inkl. allt. Tillkommer eldistribution då jag inte bär hem elen via batterier. Den kostar 27 öre/kWh här, så totalt hamnar varje kWh på 93 öre/kWh. Det är 3 ggr så mycket som dina 30 öre, så jag vill veta vad din hemlighet är? Köper du batterier på IKEA och bär hem dem kanske? Det går kanske att få elen några öre billigare genom att ha rörligt elpris men inte kommer jag ner i några 30 öre/kWh för det.

Med fjärrvärmen så betalar jag mindre än hälften av vad elen kostar (fast då med en investeringskostnad).
 
Jag räknade på ett elpris på 100 öre/kWh och scop 4 på bergvärmepumpen. Då blir kWh-priset 25 öre.
 
D
FG skrev:
Jag räknade på ett elpris på 100 öre/kWh och scop 4 på bergvärmepumpen. Då blir kWh-priset 25 öre.
Ja, i din första mening jämförde du med bergvärme, men när du sedan skriver "60 öre per kWh dvs. dubbla priset med dagens låga elpriser" så tolkade jag det som om du jämförde med de faktiska elpriserna.

Sedan glömmer du bort att du knappast får en bergvärmeanläggning för 80,000:- och att för mindre pengar än en bergvärmeanläggning kostar så får jag ett fjärrvärmeavtal som ger mig ett fjärrvärmepris på lite drygt 40 öre/kWh.

Sedan håller en bergvärmepump kanske i snitt 15 år och kostar ca 45,000:- plus 10,000:- i ominstallation. Utan att räkna in räntekostnader/inflation osv, så kostar alltså själva pumpen ca 3,700:-/år. Under dessa 15 år får man även räkna med att reparera den minst en gång (kb-pumpen lägger gärna av efter ett tag, växelventilen håller inte så länge eller så råkar man ut för något värre, eller så har man tur och inte råkar ut för något, men i snitt får du nog räkna med minst en reparation under 15 års livslängd).

Fjärrvärmecentralen håller inte hur länge som helst den heller. Den kostar runt 17,000:- och håller kanske 25 år? Så där har du en kostnad på ca 700:-. Så värmepumpen kostar ca 3,000:- mer per år som ren avskrivningskostnad. För 3,000:- får jag med fjärrvärme drygt 7000 kWh innan vi ens har börjat jämförelsen med värmepumpen.

Eller om vi skall ställa upp en break-even ekvation så blir det:

å = årsförbrukning kWh

å * 0,40 = å * 0,30 + 3000 => å = 30000

Du måste alltså göra av med 30,000 kWh/år för att det skall bli mer lönsamt med bergvärme än fjärrvärme, om man räknar med ett fjärrvärmepris på 40 öre/kWh och ett elpris på 1,20/kWh och SCOP 4. Just nu är elpriset lägre än 1,20 men å andra sidan är SCOP 4 inte en självklarhet heller. Räknar vi med ett elpris på 1:-/kWh och SCOP 4 så blir break even vid 20,000 kWh istället.

Jag tycker både fjärrvärme (med det avtal jag har) och bergvärme är utmärkta alternativ. Har ett hus med bergvärme också och är jättenöjd med det (där är det för övrigt långsökt med fjärrvärme). Men ekonomiskt sett så är det ingen självklar seger för det ena eller det andra om man får bra avtal.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Du har helt rätt i det du skriver. När avtal 4 fanns kvar så var vi intresserade av det, nu för tiden ligger väl kWh-priset på 45 öre där och enligt tradition så höjer dem priset årligen. Nu är det bara avtal 3 med 60 öre/kWh som finns och då är det inte intressant längre. Vi har en förbrukning på omkring 40 000 kWh, så med bergvärme blir det en stor besparing i dagsläget. Vi har också grannar med bergvärme så att vi kan se vad det blir för resultat i verkligheten. I fjol betalade vi 37 000 kr för fjärrvärmen och grannen betalade cirka 8000 kr för sin bergvärme.
 
Det är svårt att bedöma livslängden på bergvärmepumpar. Vissa verkar fungera felfritt i 30 år medan andra lägger av efter 10 år. Jag tänkte dock köra varmvattnet från fjärrvärmen och husvärmen från bergvärme. Det borde förlänga livslängden en hel del på bergvärmepumpen och öka årsvärmefaktorn en del om borrhållet får lite naturlig återladdning med högre brinetemp.
 
D
FG skrev:
nu för tiden ligger väl kWh-priset på 45 öre där och enligt tradition så höjer dem priset årligen.
Priset för paket 4 ligger på 42,9 öre/kWh för närvarande och det kommer sänkas ca 1% till 2016 tillsammans med de andra fjärrvärmepriserna. Jag har det till 41,3 öre/kWh eftersom jag hade bundit priset i 5 år.
 
FG skrev:
Då gissar jag att det är avtal 4 som du har. Det togs tydligen bort för att det inte var tillräckligt lönsamt för Göteborg energi.
Ja, det vill jag minnas. Visste inte att det vart borttaget för att det var för bra för kunden, men någon gång så skall man ju lyckas välja rätt också! :)
 
FG skrev:
Du har helt rätt i det du skriver. När avtal 4 fanns kvar så var vi intresserade av det, nu för tiden ligger väl kWh-priset på 45 öre där och enligt tradition så höjer dem priset årligen. Nu är det bara avtal 3 med 60 öre/kWh som finns och då är det inte intressant längre. Vi har en förbrukning på omkring 40 000 kWh, så med bergvärme blir det en stor besparing i dagsläget. Vi har också grannar med bergvärme så att vi kan se vad det blir för resultat i verkligheten. I fjol betalade vi 37 000 kr för fjärrvärmen och grannen betalade cirka 8000 kr för sin bergvärme.
Ja, men då räknar ni bara driftskostnad eller hur? Med pump så är livslängden som du säger det stora frågetecknet och amorteringen på pumpen är en avsevärd del av kostnaden.

En fjärrvärmecentral är däremot en okomplicerad tingest, där delarna ganska enkelt kan bytas ut för sig, så jag tror inte det blir aktuellt att byta hela centralen pss som en bergvärmepump. (Nåja, det är väl strängt taget inte nödvändigt där heller, men eftersom de dyra delarna som slits helt dominerar kostnaden så blir det antagligen billigare att byta hela pumpen i många fall). Det enda som är lite "special" är ju värmeväxlarna, det mesta andra är ju standardkomponenter i stora serier. Växlarna kostar en slant, men det är ju ändå bara några tusenlappar, och den enda förslitningen (iaf om man har hyfsat mjukt vatten) är ju korrosion. De har inga rörliga delar som slits.

Sedan så fungerar ju pump bättre ju lägre framledningstemp man kan ha, och har man som jag ett gammalt hus med radiatorer dimensionerade för en temp på 65⁰C eller så, så är värmepump inte optimal. Ett COP på 4 låter ju också högt...

Själv så betalade jag ~9500:- för min fjärrvärme (värme+varmvatten) förra året, och den kostnaden och bekvämligheten hade ju varit svårt att nå på annat sätt.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Ja om man har lite lägre förbrukning så är fjärrvärmen prisvärd. Hade jag haft avtal 4 så hade det ändå varit 6500 kr dyrare årligen än mina grannar som har bergvärme, det täcker ju mer än väl in en ny kompressor på sikt. Dock förutsätter det att elpriset fortsätter vara lågt. Nu måste jag inte ha superlåg kostnad utan en tusenlapp i månaden för värme och varmvatten hade jag varit nöjd med.
 
Nu är det svårt att sia om hur elpriserna kommer att se ut framåt.

Men flera svenska kärnkraftsreaktorer kan komma att stängas inom fem-tio år.
R1 & R2 (Ringhals) kan komma att stängas om fem år, O2 (Oskarshamn) kanske inte kommer att startas alls efter moderniseringen, O1 kan komma att stängas inom något år.
Om alla fyra reaktorerna försvinner så finns det risk att elpriset stiger kraftigt. Dom som återstår i så fall är R3, R4, O3, F1 (Forsmark), F2 & F3. B1 & B2 stängdes för ca 10 & 15 år sedan.
 
Fast FJV-priserna brukar ju ha en förmåga att följa elpriserna, så kommer elpriserna att skjuta i höjden så är jag helt säker på att även FJV kommer bli dyrare.
 
D
Gabbe1 skrev:
Fast FJV-priserna brukar ju ha en förmåga att följa elpriserna, så kommer elpriserna att skjuta i höjden så är jag helt säker på att även FJV kommer bli dyrare.
Njae... Det kan jag inte hålla med om. Se t.ex. jämförelsen i nedanstående diagram mellan fjärrvärme och KPI för energi.

prisutveckling FV 20015-2013.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.goteborgenergi.se/Files/...kling FV 20015-2013.png?TS=635454355602925744

Bifogar även ett diagram där enbart elspoten är plottad.

elpris.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.svenskenergi.se/Elfakta/Elmarknaden/Spotprisets-utveckling/
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Fjärrvärmeleverantören vill ha 25 000 kr för anläggningen. De får komma hit och skruva ner skiten.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Krilleman
Men vem som helst kan ju köpa en ny komplett villaväxlare från Alfa Laval med kvitto och moms för ca 20,000:-

Hur tänkte dom nu?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.