Hej.

Har ett gammalt mätarskåp som dom flesta husen. Brytaren har gått sönder så måste sätta dit en ny. Finns det och köpa nya så att dom passar in i det gamla "Locket".
Den gamla brytaren är rund och sitter bakom Locket på mätartavlan.

Hur gör man?
Om det inte finns och köpa såna nu längre hur gör man isåfall?

Tacksam för hjälp.
 
tommib
Man ringer en elektriker som kommer och gör jobbet. Det är behörighetskrävande.
Rent praktiskt tror jag inte att det nytillverkas runda brytare längre utan man får installera en modern genom att kapa upp mätartavlan, alternativt byta den helt. Ett annat alternativ är att koppla förbi brytaren helt i mätartavlan och sätta en separat huvudbrytare i säkringscentralen istället. Elnätsbolagen brukar inte gilla att man bryter strömmen till deras mätare så det är ändå en fördel att göra om kopplingen i tavlan.
 
Enkel fråga om tillvägagångssätt. Gör det inte själv!!! Ring en elfirma.

Det var en svår fråga, ang reservdelar.
Det finns riktigt många olika fabrikat, typer, och årgångar på mätarskåp.
En bild på aktuell brytare har varit till stor hjälp.

Är det gamla grejer som reservdelar inte finns till. så brukar det ofta gå att bygga om.
Om brytaren gått sönder eller varit glapp så brukar man även få byta lite kabel mm i mätarskåpet.
Man måste även ha koll på ev fasföljd. om man har fasföljdskänslig utrustning.

Varning
tänk på att det är inget man får göra utan behörighet.
Äldre mätarskåp är trånga och farliga att arbtea i om inte inkommande el bryts.
Detta arbete är mycket lämpligt att lämna till en elfirma, som i sin tur kontaktar nätägaren ochfår inkommande el avstängd av elleverantören.

Har aldrig sett mätarskåp utan brytare,
däremot har jag sett mätartavlor utan, ofta där centalen brevid har en brytare.
lika så finns det mätartavlor med brytare och centralen brevid saknar brytare
 
Redigerat:
Jo det är klart det är behörighetskrävande annars hade man inte frågat.
Har för mig jag sett dom gamla någonstans men kan inte minnas riktigt.
Det är alltid en fördel med och ha en brytare ute, sätter du dit ett nytt mätarskåp är det alltid brytare, det är säkert krav därför har man det från början, jag vet inte..
 
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
mms_img-909703024.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


hoppas bilderna visas :)
 
det är ett rektangulärt hål som är sågat i locket/plåten. Bara till själva vippen.
 
Japp värmeskadad RK (kabel)

En ny brytare av typen du har är troligtvis omöjlig att upbringa, om det inte finns någom liggandes på ett gammalt lager.... den du har är utgången modell.

I ditt mätarskåp får man lätt dit en nyare brytare.
snabbt jobb för elektrikern. iaf.

Den snedställda kopplingsplinten till höger samt högra anslutningarna på säkringarna är spänningsförande, även fast dina mätarsäkringar tas bort. riktigt farligt när locket monteras på om inkommande spänningen ej är buten. kan bli en rejäl smäll om locket kommer anslutningarna....
 
Redigerat:
Den här sitter ute på fasaden och då brukar det finnas brytare har aldrig sett utan brytare.
Sen om det finns inne i centralen eller inte det är en annan sak. Sen brukar det inte sitta någon central bredvid ett fasadskåp.
 
jo det är sant en sån Garo huvudbrytare borde funka, man kanske behöver skära ut plåten lite men det ska ju funka bara det är samma höjd så att den inte bygger mer än den gamla (djupet alltså)
 
Jag gör ett förtydligande mellan mätarskåp och mätartavla.

2270014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mätarskåp = 99% utomhus

9545833906206.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mätartavla = 100% innomhus
 
jag vet inte vad mätartavlan har med det här att göra..
Det är ett mätarskåp/fasadskåp jag påpekat hela tiden.
Men bra att du tydliggör vad som är vad för dom som inte vet.
 
Ciki skrev:
jo det är sant en sån Garo huvudbrytare borde funka, man kanske behöver skära ut plåten lite men det ska ju funka bara det är samma höjd så att den inte bygger mer än den gamla (djupet alltså)
Höjden är bara att mäta, men det brukar gå bra höjdmässigt. se bilden på mätarskåpet på bilden ovan. då ser du att det är mer än vippan som sticker ut.

ang. den värmeskadade RK:n så brukar det inte bli bra att återansluta en sådan kabel då den ofta är statkt oxiderad av syror som bildats under varmgången av isoleringen, det brukar medföra risk för ny oxid och varmgång...
 
tanken är att den kabeln ska bytas.
Men jag kan inte se dom bilder du skickat? trycker man på länken så finns dom inte?
 
tommib
Ciki skrev:
Hej.

Har ett gammalt mätarskåp som dom flesta husen. Brytaren har gått sönder så måste sätta dit en ny. Finns det och köpa nya så att dom passar in i det gamla "Locket".
Den gamla brytaren är rund och sitter bakom Locket på mätartavlan.

Hur gör man?
Om det inte finns och köpa såna nu längre hur gör man isåfall?

Tacksam för hjälp.
Du skriver här att brytaren är rund och sitter på mätartavlan.... Bilderna du visar är på något helt annat?

Det som syns på bilderna är nog inte så svårt att byta som sagt, en Garo huvudbrytare ser ut att kunna ha ungefär samma dimensioner. Frågan är väl hur du anmäler till elnätsbolaget att du inte längre har någon plombering på inkommande kabel eftersom jag antar att detta är före mätaren.
 
Det är inga plomberingar där och har inte funnits så länge jag vet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.