Vanligtvis har man ju utegips, asfaboard eller vindduk som vindspärr i en väggkonstruktion, men det borde väl också funka med masonit? Det används ju på just denna position i takkonstruktioner.

Fördelar jag gillar är att det är lätt att jobba med, bygger lite, och ger bra stabilitet åt väggen (bättre än asfaboard gissar jag?).

Eller missar jag någon avgörande nackdel?
 
S
why not?
men jag skulle inte sätta standard masonite. gärna oljehärdad
 
Jag har hört att oljehärdad board är för ångtät och ev fukt inifrån inte diffunderar ut tillräckligt bra.
Men jag har inte lyckats kontrollera om det stämmer så om någon vet vore det toppen att få koll på.
 
Oljehärdad board användes redan på 1930-talet på väggar som billigare ersättning för ytterpanel.
För att minska buckling sattes träribbor, imiterande lockläkt. Utförandet var populärt på sport- och sommarstugor.
(snudd på OT)
 
Ja, kan vara ett alternativ. Hur bra det fyller funktionen som vindstopp kan man kanske fundera på. Man vill nog lägga skivorna kant mot kant och då vette tusan om inte andra alternativ är bättre.
 
  • Gilla
jwallden
  • Laddar…
Eller OSB som verkar vara populärt i USA. Klass 3 verkar användas i England också.

Och i England antar jag att det regnar en hel del under byggtiden. Och det verkar ju gå bra.

OSB 3

For dry and humid structural use OSB3 is the ideal panel. You benefit from BBA approval and the choice of square edged or T&G formats. This panel is designed to withstand all the punishment you can throw at it. It is an excellent choice for humid structural applications such as house building and commercial construction projects.
http://www.falconpp.co.uk/osb.php
 
Redigerat:
Mitt hus från -62 har masonit som vindspärr. Skarvarna är ligger mitt på en stående regel så masonitskivorna sitter därför kant i kant utan problem.
 
Jag har äntligen lyckats sammanställa ångmotståndet (Sd) i några olika vindspärrar (det var inte lätt att hitta!):
Vindduk "ny de luxe": 0.04m
Gips 13mm: 0.1m
Asfaboard 12mm: 0.2m
Board 3mm: 0.25m
Vindduk "traditionell": 0.4m
Oljehärdad board: 0.4m
(överraskande att gipsen har så bra genomsläpplighet - det trodde jag inte!)

Någon leverantör skriver att Sd <0.5m anses diffusionsöppet så alla är tydligen ok. Sedan är det ju speciella hänsyn för isolering med ekofiber utan diffusionsspärr och det är därifrån uttalanden kommit om att oljehärdad board är för tät. Och det stämmer ju att den är dubbelt så tät som den vanliga boarden men även icke-deluxe vindduk verkar ju ligga dåligt till då.

Kommentera eller korrigera gärna!
 
  • Gilla
SpikOlle och 3 till
  • Laddar…
Viktiga att vet är även att förhållandet inne ute ska vara minst 10X så högt motstånd på insidan,sen är ju masoniten lika dyr som tex utegips, och ger inte lika bra stabilitet som gips.Har själv satt masonit utvändigt på ett hus men tyckte det var svårt att få bra iom att dom är så bubbliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.