Hej
Jag har köpt en ny gågräsklippare. En av marknadens dyraste. Fantastisk kvalitetskänsla. Bra reglage. Tämligen bränslesnål. Driver bra med sina riktiga gummihjul och framhjulsdrift. Har egentligen bara en sak att klaga på. Den klipper gräs som en påse nötter. Går endast att köra i högsta läget och gräset bör klippas flera gånger i veckan. Bifogar en bild på hur min nyklippta slänt ser ut. Observera att gräset innan klippning inte var särskilt högt. Vilken maskin tror ni jag har lagt för mycket stålar på?
/LOB image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Backspolaren
  • Laddar…
M
Inte den blekaste, men kanske en maskin som är till för mönsterklippning á la:

shaneaverylawnawar_2338438b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Om det vore så väl. Lite Wembleymatt skulle jag gärna ha haft��
 
Jag köpte en Stiga Multiclip modell dyr i år, och den klipper typ som din gör. Min gamla klippo klippte betydligt bättre, fast den har lite motorproblem just nu..
 
Jag drar en gissning på en Kippo Cobra med Hondamotor :)
 
Chaly
Den gåtan knäckte ni fort. Klippo Cobra, dock inte med Honda utan B&S motor. Strängarna blir gigantiska. På vänster bakhjul sitter en skrapa som konstfärdigt lägger ut dessa korvar. Sitter även en på höger bakhjul men där blir det inget gräs alls! Nåväl tänkte jag, jag får väl bita i det sura och använda uppsamlaren. Visar sig vara en sladdrig påse fastknäppt på ett gäng tunna stänger. Nästan helt omöjlig att ta loss när den är fylld. Tyckte att jag hade läst på inför detta köp och trodde att klippokorvsproblemen var historia. Icke så!.
Denna maskin tar nog priset som mitt sämsta köp hittills. Om någon ligger på en knivmutter/bricka(finns ej som reservdel) till en Stiga Turbo 510 s 91:a köper jag den på studs och tar igång den pensionerade klipparen istället.
Sedan bygger jag en piedestal och baxar upp Klippon. På piedestalen står det: Ett av världens mest överreklamerade Varumärken. /LOB
PS: det jobbiga är ju känslan att den kommer att hålla i evärdeliga tider ds
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Nu kan jag inte trolla och utföra mästerverk. Men, Vad har du för kniv på Cobran? Antar att det kan vara den renodlade uppsamlingskniven? Kanske skulle bli bättre med en mulcherkniv? Helt bra kommer det nog inte bli då renodlade multiclip maskiner har samma problem. Även nya Excellent och Cobra har detta problem när gräset är tjockt och långt. Jag håller med dig att det inte är vad man förväntar sig. Andra märken funkar bättre på denna punkt.Bara plocka bort uppsamalren och du har helt okej resultat om gräset är långt.
Kvalitetsmässigt är de dock i topp.
 
lob skrev:
Denna maskin tar nog priset som mitt sämsta köp hittills. Om någon ligger på en knivmutter/bricka(finns ej som reservdel) till en Stiga Turbo 510 s 91:a köper jag den på studs och tar igång den pensionerade klipparen istället.
Tyvärr kan jag inte erbjuda det från min Stiga Turbo 460 -88 då den nu rullar vid fritidshuset med en lagad uppsamlarkorg med presenningstejp pga av reservdel ej finns, och du får en perfekt gräsmatta.
Ersättaren är en eländig Klippo Comet som stränglägger från hjulen så fort det är lite fuktigt i gräset eller lite tjockt, har provat med att byta ut knivtallriken till en mulcherkniv men ingen skillnad i resultat då det är hjulen som samlar på sig gräset vid minsta fukt. Ska det bli bra gäller snustort och kortklipp, annars får man köra över strängarna 2-3 gånger för att minimera dem men hjulen samlar ju på sig nytt gräs även då som skrapas av.
För övrigt fungerar den.....;)
Det är ingen som har en hyfsat hel uppsamlarkorg till en Turbo 460 -88 liggande och vill sälja?
 
lob skrev:
Den gåtan knäckte ni fort. Klippo Cobra, dock inte med Honda utan B&S motor.
Jag har också en Klippo Cobra med Briggs & Stratton motor med uppsamlare som vi köpte när vi flyttade in i huset år 2001.

Sista åren har jag låtit gräsklipparen stå ute året runt och det funkar bra. Det är bara uppsamlaren som börjar gå sönder i tyget så nyligen har jag tejpat hålen med grå tejp. Det funkar.

Har bara bytt kniv en gång och det var i våras då jag köpte en likadan som vi hade tidigare, dvs en kniv med uppkastare från Klippo på Bauhaus om jag minns rätt.
 
Hej
Vet inte riktigt vad det är för kniv men den ser ut så här: image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/LOB
 
Du har en uppsamlarkniv. Vingarna är till för att kasta upp gräset i uppsamlaren. Jag har en likadan.
 
Får nog kolla om det går att byta till en mulcher och byta till uppsamlarkniven när hösten och lövsamlandet börjar.
/LOB
 
Jag har en Klippo pro 21 SH den är grymt bra på att klippa sönder högt gräs vad skiljer dom mot cometen ?
 
Intressant. Jag har en Klippo Cobra som jag köpte 2012. Den absolut bästa gräsklippare jag någonsin haft. Har de blivit sämre i år?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.