Vi tänker flytta till Stockholm och letar efter ett (rad-)hus. Tyvärr är marknaden inte riktigt bra just nu, priserna är riktigt höga och utbudet är begränsat. Nu har vi sett ett hus som vi verkligen gillar och jag bad mäklaren att skicka besiktningsprotokoll i förväg. Efter att jag läste den, har jag blivit rätt skeptisk.

Huset är en villa från ”Nordiska Trähus”, byggt 86/87. Huset har en suterrängsplan där de flesta av sovrummen ligger. I besiktningsprotokollet står: ”Vid kontroll av golv-konstruktionen upplevdes en avvikande lukt från syllen.” En borrning visade att konstruktionen består av:
-2mm Plastmatta
-22mm Golvspån skiva.
-70mm Cellplast
-0.2mm Ångspärr (plast)
-Betongplatta

Isoleringen ligger alltså ovanpå betongplattan. Jag har läst att det är bland det värsta man kan ha för att få problem med fukt och mögel. Jag blev lite besviken, för att jag också läste att man slutade använde den här tekniken i mitten av 80-talet.

Huset är ju inte särskilt gammal och ser inte ut som att den har ett större renoveringsbehov under de närmaste åren. Men om jag förstår rätt då innebär golvkonstruktionen att man måste förvänta sig fuktproblem som i sin följd kommer kräva stora och dyra renoveringsarbeten.

Delar ni min åsikt? Vilka risker ser ni och vad borde vi akta på när vi går på visningen?

Tack på förhand!
 
Hej Lumoc! En sutterängvåning är sval på sommaren och varm på vintern, åtminstone om man eldar på i pannan. Våningen kommer förmodligen att vara utvädrad inför visningen. Men det är ändå realistiskt. Sitt ner på visningen och känn efter om ni trivs! Själv är bäste domare. Kolla vilken grund det är i marken. Att riva ut allt och återställa med alla följdåtgärder är nog ganska omfattande. Exempelvis återställande av snickerier och justering av dörrar mm. I så fall behöver man kanske ta ett rum i taget? Med vänliga hälsningar, PerOF
 
Om de nu borrade, gjorde de ingen fuktmätning då också?

Min strikt personliga uppfattning är att man skall inte bo (=sovrum, vardagsrum osv) i en källare, eller suterrängvåning.
 
  • Gilla
GustafJar
  • Laddar…
lumoc skrev:
Vi tänker flytta till Stockholm och letar efter ett (rad-)hus. Tyvärr är marknaden inte riktigt bra just nu, priserna är riktigt höga och utbudet är begränsat. Nu har vi sett ett hus som vi verkligen gillar och jag bad mäklaren att skicka besiktningsprotokoll i förväg. Efter att jag läste den, har jag blivit rätt skeptisk.

Huset är en villa från ”Nordiska Trähus”, byggt 86/87. Huset har en suterrängsplan där de flesta av sovrummen ligger. I besiktningsprotokollet står: ”Vid kontroll av golv-konstruktionen upplevdes en avvikande lukt från syllen.” En borrning visade att konstruktionen består av:
-2mm Plastmatta
-22mm Golvspån skiva.
-70mm Cellplast
-0.2mm Ångspärr (plast)
-Betongplatta

Isoleringen ligger alltså ovanpå betongplattan. Jag har läst att det är bland det värsta man kan ha för att få problem med fukt och mögel. Jag blev lite besviken, för att jag också läste att man slutade använde den här tekniken i mitten av 80-talet.

Huset är ju inte särskilt gammal och ser inte ut som att den har ett större renoveringsbehov under de närmaste åren. Men om jag förstår rätt då innebär golvkonstruktionen att man måste förvänta sig fuktproblem som i sin följd kommer kräva stora och dyra renoveringsarbeten.

Delar ni min åsikt? Vilka risker ser ni och vad borde vi akta på när vi går på visningen?

Tack på förhand!
Nej, det är inte det värsta man kan ha. Det är ett flytande golv du beskriver.
Det som är en risk är ifall det även finns golvreglar eller väggreglar i trä som ligger/står på plattan, men det är mycket ovanligt i ett 80-talshus, som istället ofta har dessa i stål.

Är det fuktmätt i huset?
Finns mycket annat som kan lukta också...
 
Tack för era svar, låter inte helt hopplös.

PerOF skrev:
Kolla vilken grund det är i marken. Att riva ut allt och återställa med alla följdåtgärder är nog ganska omfattande. Exempelvis återställande av snickerier och justering av dörrar mm. I så fall behöver man kanske ta ett rum i taget?
På bilderna ser det ut som att tomten är rätt bergig. Om det finns en hög risk att en sån renovering kommer behövas i framtiden skulle vi avstå köpet.

hempularen skrev:
Om de nu borrade, gjorde de ingen fuktmätning då också?
Jo, det gjorde de. ”Fuktkvoten uppmättes till 10%”, som är väl bra, men de säger att man borde kontrollera hela suterrängvåningen.

hempularen skrev:
Min strikt personliga uppfattning är att man skall inte bo (=sovrum, vardagsrum osv) i en källare, eller suterrängvåning.
Jag delar din uppfattning när det gäller källare. Suterräng ansåg jag som inte så farlig…

plv skrev:
Nej, det är inte det värsta man kan ha. Det är ett flytande golv du beskriver.
Det som är en risk är ifall det även finns golvreglar eller väggreglar i trä som ligger/står på plattan, men det är mycket ovanligt i ett 80-talshus, som istället ofta har dessa i stål.

Är det fuktmätt i huset?
Det står ingenstans exakt hur väggarna är byggda, det står bara allmänt i protokollet:
”Vid byggandet av befintlig golvkonstruktion förekommer ofta syllkonstruktioner både i ytterväggar och mellanväggar som utförts med ett felaktig fuktskydd.”

De har också mätt fukt i den utreglade väggen, alltså på sidan där huset står mot marken. Här har de uppmätt relativ fuktighet till 74%. Där säger de att det är okritisk; fast det är ju bara en procent under deras gränsvärde samt det var under en varm period utan regn.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.