Vi har också fått vilkoret Gar-bo från FSB. Vi planerar att köpa klimatskalet rest av byggfirma och bygga inkromet själva och det var OK enligt banken. Ska sägas att jag inte snackat med varken Gar-bo eller banken nyligen då bygglovet inte är klart än. Ska jag förvänta mig problem?
 
hasse_f skrev:
Vi har också fått vilkoret Gar-bo från FSB. Vi planerar att köpa klimatskalet rest av byggfirma och bygga inkromet själva och det var OK enligt banken. Ska sägas att jag inte snackat med varken Gar-bo eller banken nyligen då bygglovet inte är klart än. Ska jag förvänta mig problem?

Du kan väl vad jag förstått bara få garboförs. genom husfirman/ byggfirman o den gäller väl bara tills dom e klara med resningen av stommen ??? ???
 
Vi byggde visserligen nyckelfärdigt Trivselhus, men vår bank var också noga med det här med försäkring. Dom vill väl vara säkra på att det verkligen blir ett hus i slutändan som säkerhet för lånet.

Min personliga åsikt efter att ha läst det finstilta i Garbos dokument är att dom är helt värdelösa. Dom försäkrar ingenting såvida det inte redan är täckt av en annan försäkring!

Om vårt hus tex hade brunnit ner direkt efter stomresning så hade det inte drabbat Garbo som vi trodde då, utan ett annat försäkringsbolag som Trivselhus hade en byggförsäkring med.  Hela ideen bakom Garbo, slutbesiktning mm är inget annat än ett sätt att suga mera pengar ur oss sk byggturister - utan att ge något som helst för pengarna.

Om du ska använda Garbo så lusläs alla deras dokument och gör absolut klart för dig att det verkligen täcker det du tror.

Berit
 
Berit skrev:
Min personliga åsikt efter att ha läst det finstilta i Garbos dokument är att dom är helt värdelösa. Dom försäkrar ingenting såvida det inte redan är täckt av en annan försäkring!

Hela ideen bakom Garbo, slutbesiktning mm är inget annat än ett sätt att suga mera pengar ur oss sk byggturister - utan att ge något som helst för pengarna.
Berit
Ja, jag tror jag oxå kommit till den slutsatsen :-/
Det enda den täcker är om någon hustillverkare/ entreprenad går i konkurs har jag uppfattat det som o det känns som väldigt avlägset att det ska hända den hustillverkaren jag valt t.ex.
Vi skall ju bara ha husbyggsats o stomresning av dem så det handlar ju bara om max en vecka iså fall.
Skall man ha garboförs. för övriga enreprenader med ? såsom elektriker, vvs, murare mm... ???
Jag tycker det här känns rörigt o onödigt krångligt :(
 
DragonLady skrev:
Det enda den täcker är om någon hustillverkare/ entreprenad går i konkurs har jag uppfattat det som o det känns som väldigt avlägset att det ska hända den hustillverkaren jag valt t.ex.
Om man inte betalar någonting före leverans, vilket man i vilket fall aldrig får göra (står säkert någonstans i Garbos papper!), så finns det inte mycket risk för att du förlorar pengar ens i fall av konkurser. Kursar en leverantör så byter man väl? Visst Garbo ska betala mellanskillnaden om den nya leverantören är dyrare, men som någon annan här skrev så är det mycket möjligt att självrisken hos Garbo kommer att kosta mera.

Berit
 
kalleanka70 skrev:
Yo Said, hur går det med hemsidan? Vore kul att se lite bilder om ert spännande projekt. Stort hus verkar det vara iaf. Sen borde du agera mer på tråden STENHUS, där alla vi stenhuslovers debatterar, t o m K12 är välkommen  ;)

Det var annars en märklig historia med din bank? Bankerna kan tydligen välja och vraka bland kunderna nu, det är inte så viktigt med hur man behandlas.
Hej

Har inte sett detta tidigare, men det gör inget

Jo hemsidan är uppdaterad lite. Senast idag. Men eftersom projektet har blivit förskjutet ca 1 månag pga en MYCKET oseriös grävare har jag inte haft så mycket att skriva. Har jagat den oseriösa grävare med ljus och lykta i två veckors tid för att sedan behöva ringa runt och hitta en ny grävare.
Nu har han(den nya grävaren. Den gamla har jag fortfarande inte hört av) ialla fall börjat gräva.
Jag STENHUS måste jag ge mig i kast genast.

Nu har jag frångått trådens rubrik, men vad göra

Said
 
Var på byggsamråd igår inför en pågående utbyggnad av vårt gamla hus. Statsbyggnadskontoret i Uppsala verkar iallafall vara av den bestämda uppfattningen att enbart de som bygger hus som de inte själva ska bo i måste teckna byggfelsförsäkring!
 
http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?${HTML}=SFST_LST&${OO HTML%7D=SFST_DOK&%24%7BSNHTML%7D=SFST_ERR&%24%7BMAXPAGE%7D=26&%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW&%24%7BBASE%7D=SFST&%24%7BFREETEXT%7D=&BET=1993%3A320&RUB=&ORG=

i lagen står det då att det INTE krävs annat än under byggnationen...
 
Jag och min sambo har funderat på bygga ett hus med total entreprenad och har just fått vår kalkyl från vittjärvshus.... ???
Där ingår 10 årig byggfelsförsäkring för
280 000 är det rimligt? Vi tycker att det är dyrt ??? :'(
 
Det måste nästan ha blivit en nolla för mycket där.....
 
helt klart en nolla för mycket, jag bygger själv med den firman... :)
 
;D skönt att höra att det inte är så dyrt ....vi blev lite oroliga när priset blev så högt....vi ska ta kontakt med säljaren på måndag och få det bekräftat! :D
Det stod i vittjärvs katalogen att det är 10årig byggfelsförsäkring vid totalentreprenad vilket vi har....
jag tolkar det som att det ska ingå då och inte kosta något alls ???
 
Det brukar kosta runt 1% av produktionskostnaden om jag inte minns helt fel...
Ingår och ingår......någon är det som betalar, men det kanske är medräknat i offerten?
 
Hallå,
är det någon som vet om man kan teckna en garbo försäkring för färdigställandet av huset? säg att man köper ett stomrest hus från ett katalogföretag med försäkring. Vad skall jag ha/ vad finns det för försäkringar när det gäller övrig entreprenad? Vad har jag som konsument för rättigheter mot en byggfirma som ex har byggt badrummet åt mig? Kan detta arbete omfattas av en GARBO försäkring på något sätt?


Daniel
 
För entreprenaden, och de olika delentreprenadena skall det finnas en byggfelsförsäkring
(t.ex. från GAR-BO). En sådan täcker väsentliga skador till följd av fel i åtagandet som framträder inom 10 år från slutbesiktningen. Men den har ett halvt basbelopp i självrisk!

Köper Du ett stomrest hus från en leverantör är det vanligaste att denne leverantör, utöver att bekosta byggfelsförsäkringen för sitt åtagande också tillhandahåller motsvarande försäkring för Dina egna entreprenörer, under förutsäffning att de och GAR-BO kan godkänna entreprenörerna. D.v.s att dessa är seriösa, gör ett fackmässigt arbete och har en ordnad ekonomi.
Håller inte leverantören med denna försäkring måste Du själv eller respektive entreprenör köpa försäkringen.

Samma sak med färdigställandeförsäkringen som täcker risken om entreprenören skulle gå i konkurs under uppförandetiden. För denna är det dock ingen självrisk och denna är fram till 2005-01-01 inte obligatorisk.

Sedan har ju Dina entreprenörer skyldigheter gentemot Dig på basis av ert avtal, såsom skyldighet att åtgärda fel som konstateras vid slutbesiktningen, framträder under garantitiden m.m. Har ni tecknat ett avtal på basis av ABS 95 framgår sådana skyldigheter av dessa villkor. Har ni inte de ABS 95 så gäller konsumenttjänstlagens allmänna villkor.

Observera att entreprenadvillkoren ändras för avtal som tecknas efter 2005-01-01. Då gäller alltid den från denna tidpunkt ändrade konsumenttjänstlagen och som komplement till denna ABS 05 (som ersätter ABS 95) om dessa bestämmelser åberopas i avtalet.

Utöver byggfelsförsäkringen bör du i ditt eget intresse ha en försäkring som täcker skador utifrån, t.ex. till följd av brand, inbrott m.m. under byggtiden (och även därefter naturligtvis) samt en byggherreförsäkring som täcker Ditt ansvar om Du skulle orsaka någon skada på någon utomstående t.ex. grannes egendom.
Sådan försäkring lämnas av de "vanliga" sakförsäkringsbolagen.
Även entreprenören skall ha sin entreprenad försäkrad mot skador under uppförandetiden, fram till slutbesiktningen. Se villkoren i ABS 95.

Detta blev en lång utäggning. Hoppas att jag rett ut begreppen någorlunda förståeligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.