Hejsan, vet inte om detta är rätt forumdel.. men chansar! (är det bättre på nått annan avdelning får ni gärna flytta tråden)

Jag undrar hur man behandlar ett hus bäst med lertegelstomme (eller vad man ska kalla det).. både utvändigt och invändigt..

Vad använder man för material invändigt för att laga sprickor tex.. är det nått speciellt man ska tänka på när man tapetserar på det? Nån speciell färg som ska användas?

Samma sak utvändigt, hur går en omputsning till egentligen om man har lertegel som stomme? samma sak med "luftspalter" osv?.. om det är skador i lerteglet och dess omgivning.. på ett område (dvs mer än nån spricka här och var) ska man byta ut det området/mura om innan man putsar om? använder man lecablock till det idag?

Tack på förhand!
MVH Sandra
 
Buffar lite på min gamla tråd.. frågorna är fortfarande aktuella :)
 
Du menar ett hus konstruerat av vanligt tegel? Din fråga är nog lite för allmänt ställd för att hetsa upp nån m murslev... Kan vara bra att veta ålder och vilket typ av murbruk som huset är murat med.

Grundläggande är att laga sprickor med bruk som är lika hårt eller mjukare än det ursprungliga. Använd med fördel tegel till murning även i fortsättningen, det går bra att återanvända rivningstegel. Om ytan ska putsas kan du ju (om du nu inte har några principer emot det) ta vadsomhelst, ex lättklinkerblock som sagt. Konstruktionsmässigt gör det detsamma.
Finns hur mycket att läsa som helst ang mura putsa etc, kolla bibblan...

Denna bok tex ger lite grundläggande lättfattliga tips:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte utgiven igår direkt, snubben ser cool ut på riktigt.
 
  • Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
Huset är byggt i slutet på 1800-talet, så det är gammalt lertegel som smulas sönder om man tittar för länge på det ;) Nja skämt å sido, det står stabilt.

Dock har jag aldrig haft sådana väggar innan så jag vet inte hur man ska behandla dem.. vad man ska tänka på (utsida och insida!? - Utsidan har puts på sig och insidan verkar ha tapetserats med nån väv och sedan målats),

Skruva upp saker är ett heltidsprojekt (därför har vi inte ens satt upp några tavlor än haha).. bara att få upp min brädvägg i sovrummet tog sin beskärda tid.. det gick tamigtusan inte att fästa "glesen" med nått i lerteglet.. vi provade alla möjliga alternativ (skruvar spikar pluggar opluggat..skruva på ett sätt och ett annat sätt.. välja skruvar som va 15 cm långa och andra som var 5 cm.. osv).. och besökte många byggare/byggvaruhus för tips ..och alla sprang åt andra hållet när vi förklarade vad vi hade för väggar..(även de som själva hade sådana hus!).

Annat var det med våra tidigare 70-talshus.. där skruvade man upp vad som helst på tre röda.. man spacklade skador snabbt.. och blev det en skada så var risken liten att halva väggen åkte med ner när man börja ta bort lite lösa delar..

Vi håller på och lära oss hur det funkar men det är ett nytt område!

Och vi har sprickor invändigt och utvändigt som ska åtgärdas och därför söker jag bara lite allmänna tips och råd, hur andra gjort hos sig liksom.. vad man ska tänka på.. (vad man INTE ska göra osv).

MVH Sandra
 
  • Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
Lertegel är typ vanligt tegel, fast obränt, dvs soltorkat, och är därför känsligt för fukt. Den hårda torra leran återgår till lös lera om den blir alltför blöt. Å andra sidan är lertegel suveränt på att buffra fukt. Moderna plastfärger el likn är no no.

Antar att lerbruk är lämpligt på insidan. På utsidan kan något mer vattenmotståndskraftigt vara lämpligt tror jag. Har det stått länge med den puts(?) det har idag så är det samma typ du ska fortsätta med. Annars så vitt jag vet så hade man i allmänhet inte lerstenen som ytterskikt just pga dess känslighet för vatten.

Bör finnas byggnadsvårdare som kan detta bättre. Annars kan du nog med fördel åka till t ex Qvesarums byggnadsvård (http://www.qvesarum.se/) och fråga om råd och var du får tag på material och hantverkare. Det är också mycket möjligt att det finns något liknande närmare där du bor.
 
  • Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
Oldboy skrev:
Lertegel är typ vanligt tegel, fast obränt, dvs soltorkat, och är därför känsligt för fukt. Den hårda torra leran återgår till lös lera om den blir alltför blöt. Å andra sidan är lertegel suveränt på att buffra fukt. Moderna plastfärger el likn är no no.

Antar att lerbruk är lämpligt på insidan. På utsidan kan något mer vattenmotståndskraftigt vara lämpligt tror jag. Har det stått länge med den puts(?) det har idag så är det samma typ du ska fortsätta med. Annars så vitt jag vet så hade man i allmänhet inte lerstenen som ytterskikt just pga dess känslighet för vatten.

Bör finnas byggnadsvårdare som kan detta bättre. Annars kan du nog med fördel åka till t ex Qvesarums byggnadsvård ([länk]) och fråga om råd och var du får tag på material och hantverkare. Det är också mycket möjligt att det finns något liknande närmare där du bor.
Den går också lätt sönder när man försöker fästa saker i den.. tex om man skruvar in en skruv så lossnar skruven för att "den makulerat hålet" oavsett hur försiktig man varit..

Nu vet jag inte direkt vad de målat med, men jag tror det är klassiska innefärger.. de har liksom satt upp väv överallt och målat på den (och jag tror väv var ett bra val för att hålla väggen på plats/ytan.. när vi skulle laga en liten skada i nederkant på väggen.. och vi skar upp väven för att komma åt.. ja då blev skadan mycket större.. så fort man rör nått så rasar allt runt om.. väldigt sprött - nu pratar jag om en innervägg).

När vi åkte till färgaffären så sa de attvi kunde välja vad som helst och smacka upp på väggen nu.. pga att de tidigare ägarna satt väv och målat redan (vi frågade om man skulle behandla väggen som en källarvägg.. med färg som andades osv)..

Så vad är alternativet då? riva alla lager av färg och väv och hoppas att nått av väggen blir kvar bakom? sen putsa om den på insidan eller? (om man vill ha tapet, hur gör man då?)

Utsidan har nog varit puts ganska länge med tanke på alla lappningar och gamla detaljer i fasaden. Vi har dock hål in i lerteglet på en utsatt sida och den ska knackas ner och putsas om till våren.. därför vill man ju veta lite hur det funkar :)

Måste passa på att fråga, en klassisk skånelänga (för nån som inte bott här så länge..) är ju den här vitkalkade putsfasaden som man ser lite här och var.. men visst är det egentligen ett mer modernt påfund? den klassiska skånelängan hade väl träpanel på utsidan av sitt "tegel"? :)

MVH Sandra
 
Allt tegel är ju lertegel, annars är d ju liksom inte tegel. Säger man tegel eller lertegel menar man väl vanligen bränt, dvs rött? Här handlar det alltså om ickerött "tegel" som inte är bränt = soltorkat "tegel" = Lersten alltså? Coolt! trodde det bara var i typ Mellanöstern som såna hus överlever tre vintrar. Man lär så länge man lever.

Ja isåfall tar jag tillbaka allt jag sagt om tips med murning och lämnar walk over.

I modern tid har det ju byggts en del lerhus där man stampar leran i formar ihop m fibrer. Finns nog projektsidor med tips på hur man sköter en sådan konstruktion. Tidningen Åter och siten alternativ.nu kan ha en del matnyttigt.
 
Måste passa på att fråga, en klassisk skånelänga (för nån som inte bott här så länge..) är ju den här vitkalkade putsfasaden som man ser lite här och var.. men visst är det egentligen ett mer modernt påfund? den klassiska skånelängan hade väl träpanel på utsidan av sitt "tegel"?
Om inte redan från att det var nybyggt så kom det nog annars när putsen började bli dålig. Korsvirkeslängor var ju från början lerklinade i fyllnadsfacken mellan korsvirket. Dvs man satte grenar/kvistar/vidjor som armeringsnät och stomme och sedan klafsade man på lera utblandat med sand och kodynga t ex. Lämpligt var man en på var sida om väggen och klinade mot varandra, dvs man utgjorde varandras mothåll. Tror sedan att ev torksprickor tätades med samma lerklining och sedan målades väggen med kalkfärg/krita. För att spara på virke så var det tydligen inte ovanligt att endast de nedre facken täcktes med panel på utsidan som regnskydd.

Lersten användes ofta till att mura upp innerväggar, och även då en innervägg innanför ytterväggen i korsvirke för att öka värmekomforten.

Så om jag då logiskt spekulerar utifrån mina inledande rader så kan man anta att det är lerbruk som väggarna är putsade med. Jag är inte helt 100% säker, men om det är lerputs så tror jag att man kan knacka ner putsen och fukta upp den med vatten och återanvända den, dvs putsa upp väggen igen med den.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Som det redan påpekats så handlar frågan om obrännt tegel, så sluta tala om lertegel!
 
kurt skrev:
Som det redan påpekats så handlar frågan om obrännt tegel, så sluta tala om lertegel!
Lersten då? :rolleyes: ..

Det är ju jag som inte har terminologin korrekt.. Och tyvärr sitter det inpräntat nu (det felaktiga dessvärre..).. Så troligen kommer jag säga fel igen :( .. *sorry*

..men oavsett vad jag kallar det så är det inte modernt "bränt tegel" jag menar! :)

Med vänlig hälsning, Sandra
 
Återupplivar denna gamla tråd. Hur har det gått med ert hus Sandra? Hur är komforten, håller väggarna och grunden ihop?

Jag har också ett skånehus med obränt tegel som står på grund av natursten. Det obrända teglet har väl fördelar i isoleringsförmåga, fuktbuffring och ljudisolering. Själv tycker jag att nackdelarna väger över.

Som du säger, svårt att fästa något. Knackade bort bomsläpp i putsen vid en spricka på utsidan häromdagen på söderväggen för att fylla i den. Jaha där var ett hål stort som en handboll bakom. Leran har väl helt enkelt frusit, krackelerat och runnit ner i grunden eller ut på gatan genom årtiondena.

På insidan hade vi tretexskivor uppspikade. De har viss isoleringsförmåga vilket gjorde att daggpunkten ibland hamnade mellan lerstensväggen och tretexen som blev lite lite fuktig vid viss väderlek. Möss sprang däremellan. Silverfiskar trivdes. De skivorna är ute nu, har helt enkelt putsat (ca 20 mm) med galvat putsnät på insidan istället och målat med difföppen färg. Nu kan vi hänga upp lagom tung saker i putsen helt enkelt. Hur fuktvandring påverkats vet jag inte. Gamla tapeten på tretexen var inte vacker, för fuktig.

På utsidan så spricker det ju vhär och där varje år, och väggen klarar inte slagregn och frost. Lagar man dem inte så blir det etter värre nästa år. Min tanke är att sätta upp ett fasadsystem, tex Stos ventec. Dränerande isolering mot väggen, en luftspalt, sedan en putsskiva, i ett. Då kan fukt från väggen oavsett varifrån den kommer vandra ut i isoleringen, kondensera i den, eller luftspalten, och fås bort. Huset blir bättre isolerat, komforten bättre, och lerstenen blir varmare och borde tåla mer stryk då än när den är blöt och kall. Putsskivan tål väder och hårt klimat fint. Den kan putsas och kalkas eller målas, eller få genomfärgad puts på sig. Borde slippa utvändigt underhåll på många år.

Någon som har synpunkter på det, kan det fungera? Eller bygger jag bra in problem där de inte syns med sådant fasadsystem?

Hur gör ni med ert underhåll på in och utsida Sandra?
 
Tjo! Huset står kvar.. :)
Vi försöker underhålla på bästa sätt (inte nödvändigtvis helt rätt sätt enligt en del kanske) men vi putsade om båda våra kortsidor på huset förra sommaren (samt målade trägavlarna). Vi skulle eg bara gjort en (som hade fullt med sprickor/hål/lappningar och lagningar), men vi tog med andra också på en gång (lejde ut) - och den "andra" visade sig nästan vara sämre än den vi trodde var värst.. :x

Det var liksom mer hål under ytan där, ena fönstret satt eg inte fast i nått där på ena sidan (skruvarna/pluggarna hängde i tomma luften under putsen)..skönt att ha det bortgjort/omgjort nu.. Nu sparar vi pengar till långsidorna också (man får ta lite pö om pö, det är ju inte gratis direkt..).

Insidan har vi inte gjort nått mer åt än, inte ens satt upp några egna tavelkrokar än haha (men vi har hängt upp på befintliga krokar iaf..) dock känns väggarna inte lika skrämmande längre..bara hm märkliga (man vet fortfarande inte riktigt hur man ska behandla dem). Jo, förresten.. vi har tapetserat en vägg i köket.. det gick bra :)

Fördelen här, är att vi inte har några slags skivor någonstans.. och väggarna är målade (det är väv bakom). Dock inte säker på vilken sorts färg de använt.. så vi tror att det är "fel" sorts färg.. men väggen verkar inte ha några problem av det just nu iaf.. inga nya sprickor eller färgbortfall/färgskillnader sedan vi flyttade in..

Vi har upplevt att huset reglerar sig efter väder och vind ganska bra, vi har en väldigt jjämn temp inne.. verkar hålla sig mellan 18-20 året om.. men tack vare att det är lite dragit kring väggarna på vintern vill vi eg ha några grader till men det går inte huset med på (antagligen känner man fortfarande av att väggarna är lite kyliga även om temp är högre inne).. på sommaren är det jätteskönt :) dock så är ju stenhus så att den lagrar värme i solen - och vårt hus ligger mitt i solen.. så vi får värmeboost mitt i natten på sommaren när temp ute går ner lite.. då blir hela huset som ett element.. (då sover man med fönstret öppet)..

Luftfuktigheten inne är inte så mycket o tala om, just nu ligger den väl som högst (den tiden på året)..

Ljud.. ja hm.. vad ska jag säga. Uppfattar detta hus som mycket tystare än vårt tidigare 70-talshus.. både ytterväggarna och innerväggarna är ju tjocka/lersten.. så vi har snarare problem att kommunicera haha.. är vi två rum bort så hör vi inte vad den andra säger ibland.. gäller lite för wifi också.. väggarna käkar upp våra signaler ibland och vi har fått anpassa oss för att tekniken ska funka :)

MVH Sandra
 
  • Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
Vi har en del lersten i våra väggar, 8x100mm spikplugg är det jag generellt har lyckats bäst med, troligen för att de expanderar långt in. Fast iblandt så blir det fel och en bit av väggen går av... Beror lite på var man träffar, mitt i en lersten kan gå bra, nära kanten inte alls och leran mellan lerstenarne kan var bra också.
 
Plugghästen skrev:
Återupplivar denna gamla tråd. Hur har det gått med ert hus Sandra? Hur är komforten, håller väggarna och grunden ihop?

Jag har också ett skånehus med obränt tegel som står på grund av natursten. Det obrända teglet har väl fördelar i isoleringsförmåga, fuktbuffring och ljudisolering. Själv tycker jag att nackdelarna väger över.

......

På utsidan så spricker det ju vhär och där varje år, och väggen klarar inte slagregn och frost. Lagar man dem inte så blir det etter värre nästa år. Min tanke är att sätta upp ett fasadsystem, tex Stos ventec. Dränerande isolering mot väggen, en luftspalt, sedan en putsskiva, i ett. Då kan fukt från väggen oavsett varifrån den kommer vandra ut i isoleringen, kondensera i den, eller luftspalten, och fås bort. Huset blir bättre isolerat, komforten bättre, och lerstenen blir varmare och borde tåla mer stryk då än när den är blöt och kall. Putsskivan tål väder och hårt klimat fint. Den kan putsas och kalkas eller målas, eller få genomfärgad puts på sig. Borde slippa utvändigt underhåll på många år.
Är tveksam till hur det kommer att se ut? Alltså, om man sätter på något utanför fasaden så förändras proportioner gentemot grund, takutsprång, fönster, etc.

Har också ett gammalt hus av den typen. På de ställen där den gamla kalkputsen är intakt så håller fasaden mycket bra, jag kalkar den med klassisk kalkmjölk och det blir fint. Däremot på de ställen där tidigare ägare har lagat med hårdare, cementhaltiga putstyper så är det ständiga problem med sprickor och putssläpp. Själv lagar jag alltid med rent kalkbruk, men det är näst intill omöjligt att knacka bort de cementhaltiga lagningarna.

Anledningarna till att det har spruckit och släppt är att det har runnit in vatten under putsen. Boven är i allmänhet en otät trägavel eller i takutsprånget eller i fönstersmygarna. Om man åtgärdar dessa läckage (som oftast har pågått osynligt i åratal) så är en kalkputsad lertegelvägg både hållbar och lätt att underhålla. Min tanke i riktning åt att låta en murare knacka ner och putsa om de partier som har en massa gamla lagningar. Då ska det bli spritputs i ren kalk. Jag kommer också att ta hjälp med att identifiera och åtgärda var det är vattnet kommer in..... (gamlar, tak, fönster, avrinning vid grund...)

Vad gäller det invändiga så velar jag mellan att sätta upp fibercementskivor eller leca. Svårigheten med lerstensväggarna är just att det är svårt fästa något i dem. Fibercementskivor är inte mycket bättre på den punkten, misstänker jag.... Tar gärna emot tips om för och nackdelar med olika material (inklusive kosnad, förstås)
 
Vet att tråden är gammal men skriver änfå.

Finns mycket info på nätet om lersten om du söker på Adobe bricks. Generellt ska man använda färg som andas, men man kan också måla ena sidan av väggen med tex linfröoljefärg som "stänger" väggen. Men då är det vikrigt att den får andas på andra sidan annars får du problem. För att hänga upp saker behöver man nästan fästa något inuti väggen som sedan kan användas till angöring. T.ex. Kan man lägga in en mindre balk av trä i väggen som man sedan murar in med hjälp av lerbetong (på engelska cob) vilket du lätt kan blanda ihop hemma själv.

När det torkat kan du skruva i väggen där balken är. Jobbigt att göra för varenda liten sak men om man ska ha typ en spegel på ett visst ställe är det att rekommendera. Man kan är mera med typ hönsnät också om man vill men tror inte många har testat det i Sverige.

Fråga lerföreningen om du ska ha kontakter till folk som kan mer!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.