Är spekulant på ett hus som säljs och benämns 2-familjhus. Det är ett enplanshus med två lägenheter. Varje lägenhet har egen VA-avgift och egen elavgift.

Hela huset är till salu och då är ena lägenheten uthyrd, med en hyresinkomst varje månad.

Vi hade tänkt säga upp hyresgästen och göra om huset till ett vanligt enfamiljshus.
Är det något man ska tänka på speciellt här?

Eftersom det är två olika VA-avgifter, hur gör man om man bara vill betala en VA-avgift? Får man koppla om avloppet och vattnet då eller så det går på samma?

Likaså elen, måste man väl koppla på ena lägenheten på den andra så det blir samma mätare och säkringar, eller?
 
Första saken är ju att kontrollera hur lång tid det kan ta att få ut hyresgästen.

Sedan när det gäller el och VA så bör man nog kolla med Nätbolaget (el) och VA (kommunen?), för det kan tänkas att den abbonemangsform som huset har nu bara gäller för flerfamiljshus, då kanske det kostar att omvandla till villabbonemang.

Rent tekniskt så är det troligen ingen större operation att koppla om el och vatten.
 
hempularen skrev:
Första saken är ju att kontrollera hur lång tid det kan ta att få ut hyresgästen.

Sedan när det gäller el och VA så bör man nog kolla med Nätbolaget (el) och VA (kommunen?), för det kan tänkas att den abbonemangsform som huset har nu bara gäller för flerfamiljshus, då kanske det kostar att omvandla till villabbonemang.

Rent tekniskt så är det troligen ingen större operation att koppla om el och vatten.
Tvåfamiljshus räknas inte som flerfamiljshus.
De ingår i samma kategori som enfamiljshus.
En del enfamiljshus är villor.
 
Göran.W
Det kostar mindre i elnäts avgift att ha 2 st lägenhets mätare än en typ villa mätare
Lägenhet 2x680 kr =1360 kr året
Villa mätare 20 A 4680 kr året
En skillnad på 3320 kr om året eller 277 kr i månaden.
Man kan ha 3 fas 16A i en lägenhet för dom 680 kronorna.
Priserna är tagna från eon

När det gäller va behöver inte avloppet kopplas om utan det räcker med att sätta en vatten mätare på inkomande ledning i huset i stället.
I vatten avgiften ingår avlopps kostnaden så dom är bara intresserade av att få betalt för allt vatten ni förbrukar.
 
Göran: Som anaitis skrev är det ju högst troligt inte lägenheter, så det bara är tvåfamiljshus som är detsamma som villa.

Sedan vet jag inte, men är det där med lägenhetsavgift verkligen hela sanningen? Är det inte bara vad lägenhetsinnehavaren betalar? Det är väl som jag förstått det en grundavgift för fastighetsägaren också?

Vad gäller hyresgästen är det nog klokt att kolla innan hur det ligger till med besittningsrätten, det kan ju som man har hört vara väldigt svårt att bli av medhyresgäster.
 
Göran.W
Det är grund avgiften på ett abbonemang och den är bra mycket högre i en villa än en lägenhet.
 
Jag har gjort detta. Huset hade tre elabonemang, alla av typen för enfamiljshus. Ett för vardera lägenhet och ett för husets värme. Elbolaget kom och plockade ner mätarna på de abonemangen som blev uppsagda direkt när hyregästerna flyttade ut. Kostade inget, och inget strul. Sedan var det bara att ta ut en elektriker och flytta över matningarna från de överblivna tavlorna till den som blev kvar. Detta lär man se till att göra samma dag, annars står man ju utan el i delar av huset. Det går å andra sidan fort, någon timme tog det då allt satt på samma vägg. Slutligen, när mer tid fanns, togs de gamla mätartavlorna bort och inkommande service snyggades till.
Det man får tänka på är hur man ska säkra det kvarvarande abonemanget. Jag hade 3x3x16A tidigare. Så att byta till endast ett 16A abonemang kändes vanskligt, men det har fungerat bra. Fick flytta om några laster i en central eftersom alla de gamla centralerna hade en varsin stor last på L1.
 
  • Gilla
Excanto
  • Laddar…
Göran.W skrev:
Det kostar mindre i elnäts avgift att ha 2 st lägenhets mätare än en typ villa mätare
Lägenhet 2x680 kr =1360 kr året
Villa mätare 20 A 4680 kr året
En skillnad på 3320 kr om året eller 277 kr i månaden.
Man kan ha 3 fas 16A i en lägenhet för dom 680 kronorna.
Priserna är tagna från eon

När det gäller va behöver inte avloppet kopplas om utan det räcker med att sätta en vatten mätare på inkomande ledning i huset i stället.
I vatten avgiften ingår avlopps kostnaden så dom är bara intresserade av att få betalt för allt vatten ni förbrukar.
Kanske är olika från elbolag till elbolag. Men här måste man i alla fall ha ett "vanligt" abonnemang för att få ha resterande abonnemang av den billigare sorten.
 
Göran.W
Du har faktiskt en poäng där.
Normalt finns det ett fastighets abbonemang till driften av fastigheten och resten lägenhets abbonemang.
Tror det blir en fråga för berörda el bolaget.
 
Jag vet eftersom jag köpte huset ;) Allt jag funderade över är löst och huset ombyggt.

Det man bör kontrollera om man köper ett parhus är om hela fastigheten är registrerad som vanlig villa, dvs 1 till 2 familjshus typkod 220. Då är det ju redan i praktiken en vanlig villa bara det att det finns ytterligare en lägenhet inredd i huset.

Detta gjorde att vi med en vanlig bygganmälan om ändrad planlösning kunde avveckla den andra lägenheten och bygga en stor planlösning. Till det tillkom ett litet enkelt bygglov för att ta bort den andra entrén och byta mot fönster.

I en vanlig villa finns det ett undantag för besittningsrätten som säger att man får säga upp sin hyresgäst om man som som fastighetsägare själv ska använda ytan. Dvs. så länge man inte plockar in en ny hyresgäst.
Vår hyresgäst bodde kvar i 10mån och det var inga problem med uppsägningen.

Vad gäller elen var det bara att ringa fasta elnäts leverantören och be dom plocka bort ena mätaren (gratis). Givetvis hade vi en elektriker här innan. Det blev samma pris per mätare som innan, bara det att vi nu bara betalar för en mätare.

För VA hade vi i vårt fall en enda servisledning in i huset och då var det bara att ringa kommunen och be dom plocka bort en av vattenmätarna. En VA-installatör tog sedan bort den delen av förgreningen som inte användes.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D
Är det standard att nätbolagen tar bort elmätare gratis? Jag har för mig att jag i Göteborg har försökt bli av med en elmätare, men eftersom det skulle kosta en del och elab här i stan inte är så dyrt, så struntade jag i det.
 
kanske är så att de kräver att en elektriker är med också. Elbolaget står nog bara för att skruva bort mätaren, klippa ledningarna. Sedan måste någon ta bort eller isolera ledningarna. Så om man då redan har elarbeten på gång, kanske det blir gratis.
 
Ingen elektriker behövde vara med när jag bad Vattenfall koppla ur elmätaren. Elbolaget kopplade ur ingående kablar och elmätaren gratis.

Sen är det ju bra för ens egen del om en elektriker varit där innan och kopplat över allt på den ena mätaren, så inte halva huset blir strömlöst ;)
 
D
Jaha, så elbolaget kopplade bara ur elmätaren gratis... Det var ju inte så stor insats, om man ändå måste ha en elektriker som lägger över matningen på den andra elmätaren m.m.

Som jag fick det förklarat av elbolaget i Göteborg (när jag kontrollerade senast) så kontaktade man bara en (behörig) elektriker som helt sonika gjorde omkopplingen och sedan anmälde elektrikern det till elbolaget. Så elbolaget behövde egentligen aldrig vara involverade i själva omkopplingen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.