Hej, husägare!

Frun och jag funderar på att bygga ett Attefallshus och ha det som gäststuga. Har börjat titta på det utbud som finns och kollat priser. Jag är inte särskilt händig när det gäller byggande och dessutom inte särskilt kunnig. Skulle därför uppskatta lite råd.

Siljansnäs. Finnes halvstort hus (4 rok) , garage, kommunalt vatten och avlopp, el.

Vi har tittat på Helgbo från Tomokuhus. Huset verkar perfekt för oss. Kostnad 150 000 för grundutförandet, tillkommer kostnader för grund, vatten, avlopp och el samt själva ihopskruvandet av huset på plats.

Ligger jag nära om jag tror att slutnotan kommer att hamna på 250 - 300 000kr?

Vilka av er har byggt ett Attefallshus? Kan ni dela med er av era erfarenheter?

Tack på förhand

Gunnar2
 
Ska du låta nån annan göra grund, vatten, avlopp och el så tror jag att du får nog räknar med runt 400tkr och uppåt. Jag gjöt min attenfallsgrund själv och då blev kostnaden ca. 1000kr/kvm exkl. markarbete. Även om jag gör allt själv (förutom bandtäckt plåttak/arbete - 25tkr tak och övriga plåt) så räknar jag med att det kommer att kosta ca. 250tkr (normal standard). hittils har det kostat mig 110tkr för att få ett tätt skal. Sen tillkommer isolering och invändigt arbete ocjh inredning.
 
Jag håller på och bygger mitt Attefallshus nu, 23m2
Är inte färdig än men mina erfarenheter so far:

Grävning och bärlager/makadam mm. ca 20"
Kantelement & isolering 10"

Stomme 145mm/ tak 220mm/ isolering/ liggande panel/ råspont/ takpapp/ spik&skruv/ limträbalk/ OSB/ Gips/ material till loft kostade ca 30" (frågade på 4 olika butiker skiljer ca 10% upp/ner)

Räknar 25" på bandförtäckt tak + plåtdetaljer

Dörrar fönster beror på hur mkt du ritar in från 10" - 100" kr
Om du ska ha PVC eller likvardigt Elit mm

Summerar stugan till totalt 150"
Men då gör jag allt jobb själv.

2 Hantverkare 1 månad ~ 150"

Så din gissning på 250-300" tycker JAG låter rimlig.


OBS jag har inget VVS/Avlopp/kök
Enbart gäststuga med El & uppvärming

Hoppas det hjälpte nått :p
 
Mitt är 23kvm (1,5 plan - 4,6m högt) med en takarea på 32kvm

- Stomme (120mm), vindväv, 28x70 spikläkt, fasad (22x145 dubbelfas vitmålad), takstolar (340 : 220+120+ plywood), bärlina (340: 220+120 + plywood), råspont, takpapp, maskinspik, skruvar: 34000kr
- Utefärg (Demidekk) : 8000kr
- Ytterförr (Nordan Lejonet): 6000kr
- Fönster (PVC): 15000kr
- El (Jordkabel + elcentralskåp samt flexrör): 4000kr
- Bandtäck plåttak + övriga plåtdetaljer: 25000kr
- Grund (300mm med 200mm isolering samt avlopp och vatten): 30000kr

då är vi uppe 120tkr tom. Sen ska det tillkomma isolering, våtrum, pentry samt övriga detaljer. 130tkr till för min del är kanske en underkant. På köpet bryter jag oxå lagen om elinstallation :)
 
4.6m högt :eek: Det var lite vågat.
Går det som attefallshus eller komplementbyggnad?
 
Det e svårt att se om det e 4.6 eller 4.0m ju. Ingen fara 😊.






Det e bygglovgodkänd stuga som är tänkt att använda som hobbyrum
 
Hu, det blir dyrt om jag lejer ut allt arbete. Jag tror att jag måste ta mig i kragen och göra så mycket som möjligt själv.

Det blir i så fall en upptäcksfärd inom mig själv. Hur mycket klarar jag av? Jag kanske blir överraskad över min kapacitet ...
 
har du inte tummet totalt mitt i handen så fixar du att sätta ihop en byggsats.

Jag hade byggt kojor som grabb som bakgrund innan jag klippte upp 24 m2 varmförråd och lika mycket carport.
En miss gjorde jag då. Jag utgick från att mitt vattenpass mätte rakt. Det gjorde det inte så det är lite snett men det är som sagt ett förråd och inte ett visningshus.

Stärkt av detta byggde jag ett 27 m2 kallförråd för några år sen. Det är rakt kan man lungt säga. Skiljer 3 mm i topp och botten på på krysmåttet
 
Håller också på med ett attefallshus, har lagt ner arbetet för vintern nu.

Har byggt allt själv och har fått ett "vädersäkrat hus med ca 70 % isolering för ca 75 tkr

framsidan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har väl inte tummen mitt i handen, men kan vi spara ett antal 1000-lappar kanske jag kan uppamma lite energi :)
 
Det kan vara millt sagt bra timlön på att bygga själv ibland.

Platta plus stomme till mitt förråd + carport skulle gå på 140' för länge sen.
Jag byggde själv istället och det vart ca 140 nyckelfärdigt istället inklusive varmboning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.