Hej!

Nu ska badrummet renoveras och jag ska välja handdukstork.
Dock så har jag noll koll på vad som fungerar bäst och är mest ekonomiskt.
Jag måste köra på en eldriven då det vattenburna uppvärmningssystemet enbart går ibland under vintern.

Jag har hittat denna som jag gillar:
http://www.badshop.se/p/badrum/hand...anddukstork-noro-star-round.html#.VeeVGvmqpuA

Nu måste jag dock välja till elpatron men undrar vad skillnaden är på en elpatronpå 200w som kostar 300:- och en elpatron på 300w men som även har termostat men kostar 1300:-.
Vad tycker ni att jag borde satsa på och vad blir skillnaderna?
Kommer inte att ha igång handdukstorken dygnet runt utan tänker väl mest knäppa på den innan man tar en dusch så att man har en varm handduk efter för att sedan stänga av torken igen en stund senare.
Vad blir skillnader i driftkostnad så att säga? Är ingen elektriker och är rätt ny med hus så alla tips mottages varmt.
 
Kolla fastsättningen av torken så att du lätt får in handdukarna, den du länkar till verkar ha fästen mitt under vilket gör att man inte kan använda hela ytan. Vi har en sådan i huset men köpte liknande till fritidshuset men med fastsättning i kanterna, det sitter fastsvetsade fästen på de lodräta rören istället vilket fungerar mycket bättre då man hänger något på den över de vågräta rören, sedan sätter man separata hänger på den om man önskar.
Välj en elpatron där du kan reglera värmen, vi har valt sådan som kan ställas i 5 steg. Den kan då stå på med låg värme även sommartid då handdukar torkar sämst. Vi kör den nästan aldrig med full effekt utan det hamnar mellan 1-3 för det mesta.
 
Jag tolkar det som att torken bara skall användas just för att värma handdukar? Du har någon annan värmekälla också i rummet.

Då tror jag att den klenare patronen räcker väl.

Iofs. så finns det en fördel med högre effekt om man just bara slår på den ibland. Den kommer upp i temp snabbare, men för att ha någon riktig nytta av snabbheten, tror jag att du skall upp i mycket högre effekter än 300 mot 200.
 
D
Jag skulle misstänka att det tar längre tid än en kort dusch för handdukstorken att bli varm och ha värmt upp handduken. Fast du kanske vill ha en ursäkt till att duscha lite längre.... :wow:
 
Torken måste vara på. Att värma upp den tar tid då vattnet inte kan cirkulera så utan värms upp genom spridning i vatten/metall. Vill du kunna snabbvärma behöver du en tork som kan cirkulera vatten och då blir det en varmvattenansluten lösning av något slag.
 
Mitt råd: skit i el-patron, kör vanlig utan tjafs och satsa på designen ist :)
 
Anledningen till att jag kör el är för att det vattenburna systemet enbart går igång när det är ruskigt kallt på vintern som backup :)
Kommer att ha elgolvvärme i badrummet också. Är lite snål och vill helat inte att de rörliga kostnaderna ska dra iväg, det är det jag är rädd för :) men kanske inte kostar så mycket om en handdukstork står på?
Elgolvvärmen kommer jag ju inte ifrån så den kommer ju gå konstant.
 
Räcker med el-golvvärme, handdukarna kommer inte bli kalla så spara kulorna och lägg dom på något vettig istället.
 
Säger tvärtom, välj en vätskefylld med elpatron som du kan reglera värmen på. Hade tidigare i både huset/fritidshus handdukstorkar med elslinga och de blev varma så att frotten blev hård i ytan.
Glömde tillägga att de värmepatroner vi nu har även har timerfunktion som fungera enligt citat från bruksanvisning:

Timerfunktion
Torkningsfunktionen är ett snabbval för att torka handdukarna under en begränsad tid (2 H) med en förutbestämd temperatur.
Den förutbestämda temperaturen kan ändras med hjälp av temperaturinställningsknapparna under tiden funktionen är aktiv.
För att aktivera snabbtorkningsfunktionen tryck en gång (kan även aktiveras när elpatronen är i Off-läge).
Elpatronen kommer nu att värma under 2 timmar för att sedan återgå till de ursprungliga inställningarna. Om elpatronen var i Off-läge när snabbtorkningsfunktionen aktiverades stängs den automatiskt av efter 2 timmar.
 
Timer är bra att ha för ditt behov. Jag har en med timer som jag trycker på innan dusch (men varma handdukar hinner det inte bli) och så går den 1 timme eller två och stänger av sedan. Då hinner handdukarna torka lite. effekten kan ställas in i två lägen. Det kan finnas även en termostat i den men jag orkar inte pilla på displayen. För mig räcker på/av.
 
Det finns ju även handdukstorkar med timer där man kan programmera att den ska gå vissa tider. T.ex. vid dusch på morgonen eller kväll. Pax torkar med Momento timer har dessa funktioner.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.