Hej,

Vi har ett 3,5 år gammalt side-by-side skåp från Samsung. Det har varit en källa till irritation sedan ny, med dörrar som hänger åt olika håll, knarrande kompressor och riktigt dålig funktion på frysen. Efter 3 år började det dessutom rosta från insidan i nederkant, så vi ser rosten komma längre och längre upp i skarvarna. Enligt Samsungs kundtjänst är det här vårt fel, oklart hur, men tydligen är det normalt på en 3,5 år gammal Samsung-produkt.

Jaja, rosten går ju att leva med även om det ser illa ut. Men, nu har kylen börjat lukta illa också! Den stinker sur filmjölk, en riktigt stark sur lukt som speciellt känns när man öppnar kylen första gången på morgonen.

Vi har plockat ur kylen två gånger och den är kliniskt ren nu. Det finns inte heller något avlopp i kylen, jag antar att ev. vätska ska rinna ut genom dörren. Så lukten kan inte komma därifrån heller.

Är det någon som har en idé var vi ska börja kolla? Kan det vara något på baksidan? Under? Något filter vi missat att byta?

Mvh, Johan
 
A
Jamen precis så här är samsungs vitvaror och jag tror utan undantag. detta är en perfekt beskrivning helt klockren.

men nog tror jag att du har en evapurator i kylen med? och då måste du ha ett rör under denna.
fast när frysen tappar effekt brukar detta rör frysa igen logiskt ?
du har väl en vägg bak i kylen med lite perforerade slitsar?
har du kall vatten i frysdörren sitter vattentanken bakom denna vägg i kylen tillsammans med evapuratorn.
 
  • Gilla
Jsoderbe
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Jamen precis så här är samsungs vitvaror och jag tror utan undantag. detta är en perfekt beskrivning helt klockren.

men nog tror jag att du har en evapurator i kylen med? och då måste du ha ett rör under denna.
fast när frysen tappar effekt brukar detta rör frysa igen logiskt ?
du har väl en vägg bak i kylen med lite perforerade slitsar?
har du kall vatten i frysdörren sitter vattentanken bakom denna vägg i kylen tillsammans med evapuratorn.
Hej, jag hittar inget kylelement längst bak. Däremot kommer det in kall luft uppe och nere, det ser ut som det kommer från frysen direkt. Det finns en slang längre ner i kylen, som går genom något i plast som ser ut som ett gammalt element men bara 2 x 2 dm stort.

Kan det vara isoleringen som blivit fuktig av rostskadan?

Mvh, Johan
 
A
okay
modell nummer?
 
Hej, RSA1UHPE

Mvh, Johan
 
Vi hade en sur liklukt, skurade ur skåpet kliniskt men lukten var fortfarande kvar. Så jag lyfte fram allt och på baksidan hittade jag en behållare där kondensvatten rinner ut. Förra ägaren av huset hade nog inte tömt el städat den på ett tag. Vi gjorde rent den och sen försvann lukten. Detta var inte en samsung kyl dock men kanske en idé att titta efter en sådan.
 
  • Gilla
Jsoderbe
  • Laddar…
Det kan inte vara så här enkelt? https://www.youtube.com/watch?v=1w4EapQmCr4

Hade även själv en Samsung Sidebyside vilket jag fick byta evap, sensor och kylelement på. Och enligt min erfarenhet från att sett konstruktionen på samsungs skitsaker så tror jag felet är att ditt "drain hole" är igenfruset. Men för att kolla det måste du ta av bakpanelen inne i kylen. Finns fullt med guider på youtube samt hela lagningskit att beställa från eBay.

Mitt kit gick på 1500:- tror jag.
 
  • Gilla
Jsoderbe
  • Laddar…
A
Jsoderbe skrev:
Hej, RSA1UHPE

Mvh, Johan
JA se där ja
du har ingen eva i kylen!!!

Frågan är om ev. lukten då kommer via ventilen från frysen?
Annars kan det vara att något läckt ur i kylen därefter runnit ner på botten av densamma.
Och då kan det rinna in bakom dörr-listen, det är bara att stopp dit näsan i underkanten på dörren å lukta!
List går att byta.
I värsta fall har det också / eller runnit in i skarven mellan plåt å plast där listen möter och då blir det svårare.
kan ju vara så att det kommer från den brickan som ligger under skåpet där kondensvattnet från avfrostningen hamnar och den doften sugs fram när dörren öppnas, kanske en liten mus eller stor råtta i något stadie av sönderfall?

EDIT- självklart skall det ALDRIG rinna vatten ur kylen via kyldörren!!!!
 
Redigerat av moderator:
Hej alla,

Tackar så mycket för hjälpen! Det visade sig ligga 4 cm is vid avrinningen, precis som i youtube-klippet. Så nu funkar dräneringen. Troligtvis har det runnit vatten när skåpet avfrostat sig, och sedan har det följt med lite smulor mm från dåligt förpackat livsmedel. Jag följde smutsstrecken bakom skyddspanelen fram och hittade en möglig röra runt fötterna, som tydligen är lågpunkt pga vikten de bär. Vattnet har alltså inte runnit fram på golvet framför kylen som det ska göra med ett plastskydd under!

Så nu har jag rensat dräneringen och torkat rent. Hoppas lukten försvinner fortare än kvickt!!

Mvh, Johan
 
Glömde säga att man tror ju inte det är sant hur illa konstruerad kyl/frysen är. Hur svårt hade det varit att lämna en liten lucka runt avrinningshålet, så man kunde rensa då och då? Hur många fattar att man måste tömma hela frysen och skruva och slita bort en fastfrusen plastpanel för normalt underhåll? Samsung är ju ett skämt, hoppas många läser detta inlägg och väljer något annat även om de kostar 2000 kr till....

Mvh, Johan
 
  • Gilla
Tobiaseld
  • Laddar…
Mitt dräneringshål var igenfruset och elementet hade 3cm tjock is runt sig. Sålde skiten till en på skroten som bara behövde frysen och köpte en riktig kyl och frys istället. Länge leve bosch.

Sålde även min Samsung S5a i ren protest och köpte Sony. Förstår inte hur man kan bygga sån skit kyl och ta så mycket betalt för det. Skrämmande!
 
Menar du att din gick sönder? Eller att du inte orkade med skiten?

mvh Johan
 
Jag fixa den med ett sånt kit från eBay, men där hände nånting med avtiningen till fläkten och is började byggas på inne i fläkten. Då fick jag nog och sålde den för en billig peng.

La en förmögenhet på Bosch saker men jag har aldrig behövt laga eller öppna upp dom heller på 4år nu.

Hoppas det löser sig där hemma :)
 
A
Har du is i frysen är det med största sannolikhet
A. stopp i dräneringen
B. avfrostningsensorn.
Matsmulor tror jag inte på då ingenting kommer i direkt kontakt med kylsystemet men om det har varit avstängt avsiktligt eller oavsiktligt (elavbrott) kan detta fenomen uppträda.
självklart kan det ju bli mögel eller motsvarande på utsidan där vattnet förmodas torka.

så vad jag förstår var det inte kylen utan frysen som vatten rann ut genom dörren?
Va beredd på att byta avfrostningssensor.
 
Ok, gick evaporatorn sönder när du rensade isen? Jag är bara orolig att jag missat något.

Kylen luktar fortfarande.... :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.