Jag håller på att välja DSC power series utrustning för ett larm som skall ha av/hemma/borta lägen där jag tänkte använda "hemma" när man sover (och "av" när man är vaken och hemma). Min huvudknappsats kommer att sitta på bottenvåningen vid ytterdörren och jag funderar på hur man bäst styr / övervakar larmet från sovrummet (om larmet utlöses vill man kunna se om det är huset, garaget etc), vore bra att kunna utlösa "panikläge" om någon brutit sig in utan att utlösa larmet (eller om man inte slagit på larmet pga.gäster i huset etc) och det vore också smidigt att kunna byta "läge" när man vaknar/lägger sig utan att behöva gå ner i källaren...

Jag ser följande lösningar:

Installera en extra knappsats till larmet i sovrummet. Det finns både enkla / funktionella och väldigt trevliga och snygga alternativ (med touchskärm etc.). Måste ta reda på om dessa går att "släcka ner" så att man inte blir störd av ljus på natten.. Verkar krångligt att behöva sätta knappsatsen i ett skåp etc för att inte bli störd av ljus på natten men det är förstås också en möjlighet...

Det finns trådlösa "keyfobs" men dessa har ingen indikering av status men fyller övriga önskemål. Sedan kan man ju tappa bort dem i huset också vilket är en nackdel...

Jag har övervägt att koppla mitt larm till min VERA (hemautomation) och kan då ändra "läge" och avläsa status via en "app" i platta / telefon men det är förstås inte lika enkelt som att trycka på en knapp på en "keyfob"... Att koppla ihop dessa är förstås också lite av en säkerhetsrisk (i teorin kunde någon hacka min Vera och den vägen slå av larmet) men nu har jag inget verkligt dyrbart utan har larm mer för att inte bli överraskad av tjuvar när man sover och slippa någon som rotar runt i huset (känns obehagligt) när man är borta så jag förväntar mig inte besök av så speciellt sofistikerade tjuvar...

Några synpunkter på andra för och nackdelar? Hur har andra löst detta behov? Någon som använder DSC touchsskärm?
 
Kanske inte den sökta lösningen, men tänker så här: Om garaget larmar ska det ju tjuta där, och inte i huset.
Om skalskyddet larmar vid hemmaläge, är det ju kanske dumt om det börjar tjuta alls. Så då kanske det går att programmera sirenerna därefter?
Men vill man styra larmet från sovrummet så lär man väl ha en knappsats där. För migt känns det dock lite tveksamt. Varför skulle man vilja styra från sovrummet egentligen, känns som om det skulle finnas bättre ställen för en andra knappsats. Nära ytterdörr nr. två skulle jag iaf välja.

Nu kör jag ju inte med hemma /borta /områden. Finns bara två lägen: Av eller på -och då är det också lätt att förstå. Men vi har ju inte larmet för att varna när vi sover.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
D
Det beror lite på hur du tänkt konfiguerera ditt hemmaläge. Är det endast skalskydd eller ska du larma allt förutom sovrummet? Har du skalskydd överallt så räcker det ju med att du larmar av vid dörren när du går ned på morgonen.
I annat fall kommer du som du säger behöva larma av i sovrummet ifall du ska gå till toaletten eller liknande och då är knappsats antagligen bäst.
Har DSC ingen panikknapp eller avancerad fjärr i sitt sortiment? Ungefär som denna? http://www.paradox.com/Products/default.asp?CATID=4&SUBCATID=44&PRD=250
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
tommib
Du kan programmera en sektion som växlande yttre förbikopplare. Då kan du larma av/på med en knapp. Dock vet jag inte om du larmar på i borta- eller hemmaläge (jag har inte testat själv).

Är du lite händig med elektronik kan du hacka ihop ett eget interface med en IT-100 serieinterface och en arduino, men det kanske är lite överkurs.

Vad är det som ska hända om du utlöser panikläge? Siren? Larm till larmcentral? Annat?
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
RilleRock
Och här kommer 5:e alternativet
Gsm som du smskonfigurerar för att veta vilken sektion som larmat när du ligger under täcket...

Men stabilast kommer vara en extra panel i sovrummet för ja antar du även vill larm inre detektorer när du/ni lägger er?
Är det ett system som redan har en enheter på sig så tänk på att touchpanelen PTK5507 drar ganska (400ma) mycket ström.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Ja GSM hade jag tänkt i alla händelser (har inte fast telefon längre) så uppringning med sektion i kombination med en enkel "keyfob" för att larma på (i hemma läge) och larma av kunde vara en variant (har även panikknapp om man vill ha det)...

Fast håller med - stabilast och enklast är nog en panel till... Får ta en funderare...

Har funderat på att koppla till larmcentral (finns några som accepterar egeninstallerade larm) men ej bestämt mig ännu. Annars kör vi lite grannsamarbete så kanske bara sända SMS tills ett par tuffa och "biffiga" grannar som som int har något emot att komma och knacka på om larmet utlöses...
 
RilleRock
Amatörsnickaren skrev:
Ja GSM hade jag tänkt i alla händelser (har inte fast telefon längre) så uppringning med sektion i kombination med en enkel "keyfob" för att larma på (i hemma läge) och larma av kunde vara en variant (har även panikknapp om man vill ha det)...

Fast håller med - stabilast och enklast är nog en panel till... Får ta en funderare...

Har funderat på att koppla till larmcentral (finns några som accepterar egeninstallerade larm) men ej bestämt mig ännu. Annars kör vi lite grannsamarbete så kanske bara sända SMS tills ett par tuffa och "biffiga" grannar som som int har något emot att komma och knacka på om larmet utlöses...
Lättast blir såklart sms+fjärr men du får ingen status Om du inte monterar en enkel liten indikeringslampa under sängen tex (så ni kan sova) som styrs av larmområdet du styr med fjärren...
Fördelen med fjärrkontrollen är mobiliteten vilket åsså blir dens nackdel om man har alzheimers lite..
Har haft kunder som tvättat dem bla
Men vad gör det det finns dem som tillverkar nya.

Du har överfall/paniklarm på panelen med så placera den isåfall i närheten av sängen.

Har du biffiga grannar så locka med 300kr/utryckning eller en smårgåstårta kanske det brukar gå hem.
Men oavsett så bör du ha sms till själv för att ha full kontroll.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
DSC Neo eller DSC Power 1616/1832/1864?
Är det någon av de senare varianterna du kikar på så kan kanske en Envisalink 3 vara något www.envisalink.com

Till mitt larm har jag en fjärr, WS8939, den har standard konfigurerat; larma av, borta larm, hemma larm och panikknapp.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Jag har ett PC1864 med Envisalink 3. Jag larmar på/av hemmaläge via app i telefonen. Vid utlöst larm indikerar det i appen vilken zon. Är helnöjd!
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Har just noterat att envisalink kan användas för att koppla DSC larm till min Vera hemautomation och de möjligheter som nämns till styrning via app etc är då en bonus som kan lösa mitt behov av styrning från sovrummet så det blir nog den varianten - tack för alla bra förslag!

Ett frågetecken när jag tittade på videon är vatför det tar typ en minut att göra arm / disarm? Även om portalen kör i USA borde det bara ta sekunder att utföra....
 
Redigerat:
RilleRock
Amatörsnickaren skrev:
Har just noterat att envisalink kan användas för att koppla DSC larm till min Vera hemautomation och de möjligheter som nämns till styrning via app etc är då en bonus som kan lösa mitt behov av styrning från sovrummet så det blir nog den varianten - tack för alla bra förslag!

Ett frågetecken när jag tittade på videon är vatför det tar typ en minut att göra arm / disarm? Även om portalen kör i USA borde det bara ta sekunder att utföra....
Nu är jag ingen DCS expert men jag antar att den följer områdets utpassering?
I SPC sker till/från i samma millisekund som man trycker på knappen i appen och man hör 2 snabba pip i map som bekräftelse utöver statusen i appen.
 
RilleRock skrev:
Nu är jag ingen DCS expert men jag antar att den följer områdets utpassering?
I SPC sker till/från i samma millisekund som man trycker på knappen i appen och man hör 2 snabba pip i map som bekräftelse utöver statusen i appen.
Du menar att det är fördröjd utpasering (så att man hinner ut ur larmzonen) som gör det? Det verkar logiskt och förklarar nog det hela!
 
tommib
Nja, normal pålarmning gör att systemet börjar räkna ner utpasseringstiden. Om du öppnar en fördröjd sektion under den tiden går larmet in i bortaläge. Om du inte gör det går det in i hemmaläge. Vad dessa innebär beror på hur du har programmerat. Vanligen ställer man in det så att volymskyddet är frånkopplat i hemmaläge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.