Jag skall måla ett nyputsat parti av fasaden med vit silikatfärg och funderar nu på vad jag ska måla den likaledes nyputsade sockeln med. Jag gillar utseendet på rå puts/betong så jag undrar om man kan måla sockeln med silikatfärg utan pigment, dvs bara behandla den med natriumsilikat/vattengals? För det spelar väl ingen roll för funktionen att man utelämnar pigmentet? Fast det kanske ser konstigt ut...

/woodchuck
 
Mitt hus är putsat grått (silikat) och sockeln sandpapprades bara för att få bort fläckar vid nybygget. Om du inte har en väldigt hög sockel är det nog snyggast att inte måla den alls.
 
Vår egenbyggda kamininstallation är putsad och sedan behandlad med vattenglas. Du får en mer tålig yta som inte släpper ifrån sig damm eller bruk/sand.
Vi är fortfarande nöjda efter drygt två år.
003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • blogger-image-966525250.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svar!
Yonna: Huset har källare så grunden är ganska hög och jag tror att man bör ha något skydd/fuktskydd.
Gabbe1: Tack för bilder. Den var fin, jag gillar looken. Kul att se hur det ser ut. Tror jag ska prova utan pigment.

Någon som tror/vet om det påverkar funktionen om man skippar pigmentet? Tycker inte att det borde det, men man vill ju gärna ha det bekräftat så man inte gör nåt dumt.

/woodchuck
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.