Hej!
Någon som anlitat dem?

Blev uppringd av någons säljare därifrån som erbjöd att Sotningstjänst i sverige skulle komma hem till mig och sota för ett fast pris, kommer inte ihåg exakt, men det var inte så mycket.
De meddelade att jag som fastighetsägare är ansvarig att sota vart annat år.

Jag frågade om jag var kund hos dem, men det var jag inte, eller så kunde personen som ringde mig inte svara på det.
När jag frågade var de fått mitt nummer ifrån, sa de att de ringde upp alla som bodde i samma område som mig. Då frågade jag om de hade köpt någon lista med nummer ... men det ville/kunde personen inte svar på
När jag stod på mig lite, så meddelade personen att de inte var ansluta till Sotningstjänst i sverige ab, utan ett "call service" förtage, baserat på Malta, av skatteskäl.

Jag bad då om organisationsnumret, och då svarade de med ett telefonnummer, Dock fick jag det till slut, 556945-8598, vilket enligt alla bolag går till Shisab AB, registrerat 2013 med bokslut ifrån 2014.

Jag vet inte om jag är paranoid, men jag fick inget bre intryck av den personen som kontaktade mig. Om det har att göra med deras call service eller med själva företaget, vet jag inte, så jag undrar om någon annan har haft erfarenhet av dem.
 
Tror att det är de som delat ut lappar här i området. Vill minnas att deras erbjudande är två eller tre ggr. dyrare än när den vanlige sotaren är här.

Rent generellt så gör jag överhuvudtaget aldrig affärer med telefonförsäljare, och jag brukar inte låta dem förklara vad de säljer överhuvutaget. Lägg på luren direkt.
 
Har du över huvud taget någon eldstad?

Sotningsfristerna för olika eldstäder finns i MSB författning 2014:6, som du hittar här:
https://www.msb.se/externdata/rs/0056c40d-32c1-417a-a640-fe5be1b40bc3.pdf

Som du ser så är det bara pannor under 60kW för lätt eldningsolja som har fristen 2 år. Lokaleldstäder (som borde vara det vanligaste objektet att sota i småhus idag) har endera 1 eller 3 års sotningsfrist. På det hela taget verkar detta vara någon form av lycksökare som försöker utnyttja att det inte längre är sotningsmonopol, men inte har koll på vad de säljer.

De flesta (alla?) kommuner handlar ännu upp sotning distriktsvis åt sina invånare, men du får om du vill anlita någon annan sotare eller sota själv. Tanken är väll att den kommunalt avtalade sotaren ska kunna hålla bra priser genom att beta av stora områden på en gång och alltså spara framkörningskostnad. I vissa områden där upphandlingen gått till en annan sotare än de som hade avtal på den tiden det var sotningsmonopol så har det förekommit aggressiv marknadsföring från den tidigare sotaren för att ragga kunder från den som vann upphandlingen. Men då är det i alla fall fråga om "riktiga" sotarfirmor. Detta kan ju vara något sådant också, men att inte veta fristerna tyder ju på bondfångare.
 
Har ingen panna jag eldar med, direktverkande el.
 
Och ingen annan eldstad heller?

Lokaleldstad = kamin, öppen spis, köksspis, kökspanna, insatskamin etc.

Tidigare (=många år sedan) var det krav på att sotare skulle rengöra imkanal (dvs kanal från köksfläkt) även i småhus, men det är borta sedan länge. Inte så att du kan strunta i att göra ren den, men du kan göra det själv vid behov.

Låter mer och mer som bondfångare. Hade det varit en riktig sotarfirma som jobbat i trakten förr så borde de ha tillgång till sitt gamla kundregister och veta var det finns objekt som ska sotas.
 
Krilleman
hempularen skrev:
Rent generellt så gör jag överhuvudtaget aldrig affärer med telefonförsäljare, och jag brukar inte låta dem förklara vad de säljer överhuvutaget. Lägg på luren direkt.
[OT ON]
Helt fel upplägg på telefonförsäljare! Det var länge sen någon ringde mig nu men sist var det Viasat som skulle installera både det ena och andra "gratis". Jag var lite "glad i hågen" efter ett par rediga fredags-stänkare, så efter hon hade haft sin långa utläggning så undrade jag bara en fråga, hur mycket reklam sänder Viasat kontra vanliga skit-program procentuellt sett? Hon fattade nada och fortsatte med sitt inövade gratis-snack. Jag avslutade med att jag behövde tänka på saken och bad snällt om hennes eget privata telefonnummer så jag kunde ringen henne dagen efter på kvällstid och diskutera ärendet mera. Nu trillade polletten ner och hon fattade att jag drev med henne.

Jag ser det som att nu slapp någon annan som inte vågar säga nej till skit-erbjudanden ett telefonsamtal från någon udda världsdel. All heder till kvinnan dock, (trots att hon inte har ett riktigt jobb) hon avslutade samtalet med:
"-Jag märker att du inte uppskattar mitt samtal, ha en trevlig kväll"
och så la hon på! :wow:
[OT OFF]

PeAu skrev:
Har ingen panna jag eldar med, direktverkande el.
Vilken kvalitetsstämpel på företaget! Varför frågade du inte hur ofta du hittills får din skorsten sotad!
 
M
de har en hemsida som ger ett någorlunda seriöst intryck:

http://www.sotningstjanstsverige.se/hem.html

Jag undrar om företaget presenterat sig som "Sotningstjänst i Sverige AB" när de ringde? Isåfall känns det ju rätt oseriöst eftersom det är ett företagsnamn som inte existerar. Företaget heter Shisab och verkar planera för att uträtta alla möjliga byggtjänster.
 
Har ingen eldstad över huvud taget.
Jag frågade om jag fans i deras kundregister, men det kunde de inte svara på, såa jag gissar på nej.
 
Efter att dom ringt mig och frun och jag kikat lite på deras verksamhet så verkar det som att det är ett sätt att dra in pengar på osäkra och okunniga kunder.
Jag trillade nästan dit men efter att ha kikat igenom alla papper så blev det klart att min rökkanal är provtryckt och inspekterad slutet av 2013 och jag räknar kallt med att MIN sotare hör av sig när det är dags.
Priserna som gavs var dessutom högre än från MIN sotare.

Snubblade över denna från Polisen i Huddinge:

Skärmdump av ett Facebook-inlägg från Polisen Huddinge om sotning och brandkontroller, varnar för oseriösa företag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PeAu och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.