Vi planerar att bygga hus på en tomt ca 200 m ifrån mina svärföräldrar. Svärföräldrarna säger att vi kan få ta vatten utav dom, dvs dra vatten ifrån deras egna brunn. Det ligger en grusväg och en bäck emellan våra tomter, hur ska jag räkna och uppskatta kostnaden för detta?

Är det ens vettigt att ta vatten ifrån dom, eller är det smartare att borra egen brunn?
 
Hej, med så långt avstånd skulle jag nog gräva en egen brunn.
För att få bra tryck krävs en grov slang och en pumpanläggning med tillräckligt kraftig pump och storlek på hydrofor.
Personligen tycker jag det är bättre med egen anläggning. Inget servitut och risk för krångel i framtiden om svärföräldrarna säljer huset.
 
Patrick E skrev:
Hej, med så långt avstånd skulle jag nog gräva en egen brunn.
För att få bra tryck krävs en grov slang och en pumpanläggning med tillräckligt kraftig pump och storlek på hydrofor.
Personligen tycker jag det är bättre med egen anläggning. Inget servitut och risk för krångel i framtiden om svärföräldrarna säljer huset.
Har du någon aning om hur priset ligger på en sådan pump?
 
När jag har läst runt lite så verkar det som att det inte borde vara några problem att pumpa vatten 200m. Vi har möjligheter att gräva ner slangen själva men behöver få hjälp med att skjuta under vägen (borde inte var allt för avancerat, vägen är en ganska hög grusväg). Vi har iof tillgång till grävare, kanske går det att lösa själva skjutningen själva också?

Frågan är vilken typ av slang och isolering som behövs? Och vilken pump behövs för att klara att pumpa vattnet så långt?

Tacksam för svar
 
Om ni bestämmer er för att dra slang själva, så kan jag tipsa om att det finns företag som borrar horisontellt under tex vägar. De brukar ha fast pris på tex tre försök.
Men jag hållet med föregående talare om att det är nog bättre med egen brunn.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
catherineb skrev:
Vi har möjligheter att gräva ner slangen själva men behöver få hjälp med att skjuta under vägen (borde inte var allt för avancerat, vägen är en ganska hög grusväg). Vi har iof tillgång till grävare, kanske går det att lösa själva skjutningen själva också?
Om det är en mindre grusväg så är det väl lättare att gräva och återställa, det skulle ni väl kunna göra själva till billigare kostnad än att skjuta rör under.

Men även jag röstar för egen brunn. Blir som sagt bara krångel vid flytt, om någon börjar ta ut mer vatten osv. osv.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Hemmakatten
Slangen måste ner på frostfritt djup, säkert minst 2 m i Västerbotten. Under vägar går tjälen ännu djupare. Som andra skriver skulle även jag välja att borra egen brunn.
 
Kostnaden för slang är ju inte så stor, men en grävmaskin som gräver 1.5-2m på en sträcka av 200m kostar ju en slant.

En borra går på runt 25-35k, och pumpdelar till den ytterligare 15-20k.
 
Det finns antagligen möjlighet att gräva ner slangen/kulvert själva. Så egentligen är det material + kopplingar etc som jag försöker få fram kostnad för! Någon ska väl dra vattnet från rören in i huset sen och det måste ju kosta något.
 
Be någon räkna på tryckfallet i ledningen. Anta att pumpen kan ge som mest 4-5 bar vid stopptryck och det sitter en 300 liters hydrofor eller motsvarande hydropress. Med två hushåll som delar på detta finns en risk för dåligt tryck och det är inget kul. Kommunalt vatten ligger på ca 5-6 bars tryck.
Har själv upplevt problem med lågt tryck i en f d gemensam vattenanläggning.
 
Slang får man räkna med kanske 3 papp, frågan är vad grävningen kostar. Säg att man kan gräva kanske 1,5m - 2 meter i timmen med grävare och återfyllning så pratar man om 100 timmars arbete och kanske 1000 liter diesel, dvs omkring 20000 kr för slang, kopplingar, diesel. Så det är frågan - är det värt 100 timmars arbete att spara 30000 kr? Det blir 300 kr/h, oräknat slitage på grävmaskinen. Plus att man får en lösning som är betydligt sämre ifall någon vill sälja.
 
Vi får nog fråga TS om "möjligheter att gräva själva" betyder att de har grävare själva/kan låna grävare av närstående, eller dylikt, eller om vi pratar om att hyra en maskin? Om det är det förra så är ju grävningen "gratis" om man inte räknar tiden (lite beroende på hur man tankar). Är det inte det, utan vi pratar om hyrd maskin så springer det som sagt snabbt iväg. (Man hittar en stenbumling där det är som sämst etc.)

Borrning är ju värre. Det är ju svårt att komma runt att köpa in den tjänsten (om TS drev brunnsborrningsföretag så hade hon(?) väl knappast frågat här ;)), men man får som sagt en mycket bättre lösning, och slipper krångel med hundratals meter egen slang/rörledning, servitut, vattenbrist, tryckfall och allt annat. Tänkbart scenario: Man missar med återfyllningen på ett ställe och hej presto, så har en sten skavt hål på slangen om tio år eller så. Kul att hitta hålet på en 200m lång slang...
 
Om de är Västerbotten som hemmakatten skrev så borde väll slangen isoleras om den inte ska ner väldigt långt och då sticker ju kostnaderna iväg.
 
Det hjälper inte att isolera slangen i sig om man inte tillför värme på något sätt.
Antingen genom en värmekabel, eller genom att låta vattnet rinna i änden.

Man kan isolera med cellplast ovan slangen vilket oftast fungerar bra, men det faller på orimligheten.
 
Hemmakatten
Kaboff skrev:
Om de är Västerbotten som hemmakatten skrev så borde väll slangen isoleras om den inte ska ner väldigt långt och då sticker ju kostnaderna iväg.
Enligt cathrineb's profil så bor hon i Västerbottens län.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.