Okej vad bra då blev det genest mycket lättare att hitta kortare till salu :) antar det finns någon risk att skarven fryser sönder eftersom det är draget i källaren men då får jag väl bara byta skarven..

Det ser ut som att det finns en sån? Så här ser det ut: 2015-09-02 12.04.14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är alltså röret till vänster som jag haft avskruvat och kunnat mäta till 15 mm med utsida på koppardelen men utan det vita
 
Redigerat:
D
Klämringskopplingar skall inte (och skall inte behöva) tätas med gängtejp. Det där ser fel ut på något sätt, gäng mismatch?
 
Hur ser jag om det är en mismatch?
2015-09-02 12.21.27.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2015-09-02 12.19.15.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När det droppade och inte slutade av att skruva åt mer och mer googlade jag typ "läckande vattenrör" och det första som kom upp var teflontejp så då köpte jag det och testade. När den satt på gick det mycket lättare att skruva men det slutade inte droppa så jag drog åt mer och mer till slut gick den av. Eftersom det gick så fjäderlätt med teflontejpen var jag helt oförberedd att den skulle gå sönder, hade skruvat mycke hårdare innan

Jag tror att förra ägaren av huset hade problem med det här också för jag hittade nyss ett kopparör i 22mm i vedboden som jag tänkt köpa först av misstag
 
Redigerat:
Det ser ut som om kopplingarna till vänster sitter på en rördel av mässing som har slätändor som inte är gjorda för klämringskopplingar. Hur ser det ut om du lossar anslutningen med tejp?

Skulle tro att det ska sitta s k halvkopplingar där.

I vilket fall som helst ska det inte vara någon gängtejp.

Edit: Bilden kom samtidigt som jag skrev inlägget.
 
Ang mismatch. Vissa kopplingar har rörgänga och andra har metriska gängor. De passar inte ihop.
 
okej det jag kan se med ögat är att båda verkar gå i samma vinkel alltså vara helt lodräta och för ögat se ut att vara lika stora
 
Krilleman
Det ser ut att vara i sin ordning! Gängat Conex T-rör.

Lättaste sättet (enligt mig) för dig att få till detta bra är att du köper en koppling med någon del som är 18mm, köp den billigaste för du ska bara använda 18mm muttern.

Samt så handlar du en ny förminskning Conex 18x15, en rak Conex 15mm koppling (behöver visserligen ej vara Conex), en snutt 15mm hårt kopparrör ca 20cm, och en stödhylsa 15x1.

¤ Kapa prisolen 10cm till vänster i bild, skala av isoleringen
¤ Grada röret och tryck i stödhylsan
¤ Montera 15mm kopplingen på Prisolen
¤ Sätt i 18x15 förminskningen och gänga på den nya 18mm mutter på ditt befintliga T-röret för hand
¤ Mät biten som blir mellan 15mm kopplingen och förminskningen
¤ Kapa till 15mm röret i rätt längd och grada denna.
¤ Dra dom två sista muttrarna.

¤ Följ monteringsanvisningen

Klart!

conex.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Brädor
  • Laddar…
Okej tackar jag tror jag till slut lyckats fatta efter att ha läst igenom ett par gånger det enda jag känner mig osäker på är det här med att grada rör vad det är för något men det kanske ger sig när jag har allt framför mig som jag kompletterat med nu från bauhaus från din lista. Jag har i alla fall ingen gradningsmaskin hemma hoppas det inte behövs :)
 
D
Grada: Du tar en slö morakniv (i brist på bättre) och tar bort de ojämnheter som finns på ändarna (både invändigt och utvändigt på snittet) av röret.
 
  • Gilla
Brädor
  • Laddar…
Krilleman
Bauhaus har "Admiral" men är i själva verket Conex! Byggmax har också Conex.

Grada kan du göra med en kniv. Kapa med bågfil. Dra bort det värsta "skägget" som bildas vid kapning. Både utvändigt och invändigt.

En rörbrotsch är annars ett underbart verktyg, lite dyrt för hempularen, men bra att ha! Hittar dock ingen på Ebay.

https://www.esska.se/esska_se_s/Gra...ria-staalroer-8-35-mm-65928B800552-17940.html

1051020.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Brädor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.