L
Har byggt trädäck runt vårt uterum. Allt är helt nytt för i år (färdig i juni). Redan nu ser trallen ut så här på flera ställen. Har försökt skrubba utan att få bort det. Skall det verkligen vara så här på ett nytt trädäck.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej! Ja om du inte har behandlat så, men lite mer bakgrund behövs. lade du dom i regnvädret som varit ? Var virket vått eller torrt ? är det tryckimpregrimerat virke ?
Tycker det ser ut som vanligt virke med olja på eller lack kanske ? ser så gult ut..

//Goerana
 
L
goerana skrev:
Hej! Ja om du inte har behandlat så, men lite mer bakgrund behövs. lade du dom i regnvädret som varit ? Var virket vått eller torrt ? är det tryckimpregrimerat virke ?
Tycker det ser ut som vanligt virke med olja på eller lack kanske ? ser så gult ut..

//Goerana
Lite otydlig information från mig kanske. Det är tryckimpregnerat virke som jag fick vått (dvs impregnerat) och la i början av sommaren. Gult är det nog kameran som gör det. Men fläckarna ser ut att vara mögel och går inte bort med hårt borstande.
 
L
Kan tillägga att det är torrt längst in och blött i kanten på bilden så det är nog därför det ser gult ut.
 
Hade det varit OrganoWood eller Lärkträ hade jag inte varit så förvånad, men tryckimpregnerat trodde jag inte skulle mögla/få svarta prickar.

Nästan så du borde reklamera till försäljaren?!
 
Det har inte slipats eller sågats nått annat material som landat på trallen och blivigt blött sen?
Gjorde själv misstaget för några år sen att jag stog och slipade med en vinkelslip på ett utebord jag byggde av trall och reglar som blev över efter altanbygge och sen regnade det och då såg det precis ut som på din bilder och det gick inte att få bort.
Sen målades bordet svart endå så det syns inte nu.
 
L
TheGame skrev:
Det har inte slipats eller sågats nått annat material som landat på trallen och blivigt blött sen?
Gjorde själv misstaget för några år sen att jag stog och slipade med en vinkelslip på ett utebord jag byggde av trall och reglar som blev över efter altanbygge och sen regnade det och då såg det precis ut som på din bilder och det gick inte att få bort.
Sen målades bordet svart endå så det syns inte nu.
Tack för informationen. Jag fick kapa stuprören med vinkelslip och fläckarna är runt detta. Sannolikt är det detta då. Tror du det går att tvätta bort?
 
Metallspånet blev till järnoxid när det regnade, järnoxiden sugs in i trät.

I våras vattnade jag ut järnoxid på gräsmattan, jag gjorde misstaget att gå upp på altanen med blöta skor, dessa avtryck syns än idag även att jag har skurat altanen med såpa.
 
L
Provade att slipa med sandpapper utan resultat. Känns tråkigt när några partier ser riktigt risiga ut. Får slipa lite mer och hoppas att vädret gör sitt. Annars får jag väl byta några plankor. Tack för all hjälp
 
Hade samma problem hos mig, på kärnfuru trall!
Hag kapade stuprör med vinkelslip.

Lyckades dock sandpappra bort det mesta, så ge inte upp, det brukar inte gå hur djupt som hellst.

Lycka till, slippa mäst längs med plankor och inte i korta riktningen, det blir bättre då! området kommer vara ljusare först efter slipning med det försvinner till nästa säsong!
 
  • Gilla
Lewdis
  • Laddar…
  • Gilla
Lewdis
  • Laddar…
Missade det, vet ej hur jag hammnadr där
 
Falu rödfärg i närheten? Det är väl järn i? Gjorde själv misstaget att bryta loss gammal fasadpanel vid nylagd tryckt trall. Svartprickigt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.