Chaly
Anna1984 skrev:
Det låter bra.

Är det där ett program som ingår när man köper enheterna, eller har du skaffar det separat? Det som visar hastigheterna.
Programmet följer med när man köper enheterna.

Mitt visar 240 mbit
Skärmklipp 2015-09-01 22.54.01.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


men det är något osanna siffror. Vid kontroll av verklig hastighet får jag ut ca 80 mbit.
Screenshot from 2015-09-01 23:01:10.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fungerar ändå tillräckligt bra.
 
Chaly skrev:
Programmet följer med när man köper enheterna.

Mitt visar 240 mbit
[bild]

men det är något osanna siffror. Vid kontroll av verklig hastighet får jag ut ca 80 mbit.
[bild]

Fungerar ändå tillräckligt bra.
Ja det var lite skillnad. Jag har ett mobilt bredband som brukar ligga på ca 25-30 mbit/s :(

Vad var det för program du använde på slutet där för att dubbelkolla siffrorna?
 
Chaly
Anna1984 skrev:
Vad var det för program du använde på slutet där för att dubbelkolla siffrorna?
Ett litet program som heter iperf. Funkar bra för att kontrollera hastigheten mellan två burkar på ett lokalt nätverk. Finns flera liknande program dock.
 
Chaly skrev:
Programmet följer med när man köper enheterna.

Mitt visar 240 mbit
[bild]

men det är något osanna siffror. Vid kontroll av verklig hastighet får jag ut ca 80 mbit.
[bild]

Fungerar ändå tillräckligt bra.
Ja, man får ta siffrorna med lite salt, men är ändå en indikation om hur nätverket mår. Jag en enhet som sitter där den stationära datorn är, och kör jag bredbandskollen på den får jag ca 90/90mbit på ett 100/100mbit fiber. Så jag är nöjd. På iPaden får jag ca 20-30mbit, men det är ju paddans begränsning..
 
J
Inte för att det förklarar hur de pimpar upp siffrorna från runt 84 till 240, men alla homeplugtillverkare verkar dubbla bandbredden genom att lägga ihop download och upoload i sitt material. Lite som att säga att man körde Stockholm-Göteborg och hem i 240. Hade det visat 170 Mbit hade detta alltså varit orsaken. Kanske 85 Kbyte paketstorlek passar homepluggen bättre än vad appen använder. Troligen anänder cockpit en större paketstorlek vilket ger homepluggen mindre att göra.
 
Redigerat:
Chaly
Jocke Best skrev:
Inte för att det förklarar hur de pimpar upp siffrorna från runt 84 till 240, men alla homeplugtillverkare verkar dubbla bandbredden genom att lägga ihop download och upoload i sitt material. Lite som att säga att man körde Stockholm-Göteborg och hem i 240. Hade det visat 170 Mbit hade detta alltså varit orsaken. Kanske 85 Kbyte paketstorlek passar homepluggen bättre än vad appen använder. Troligen anänder cockpit en större paketstorlek vilket ger homepluggen mindre att göra.
Min gissning är att enheterna/programmet inte ens gör någon egentlig hastighetsmätning. Jag tror de omvandlar något framanalyserat signal/brusvärde till en teoretisk överföringshastighet. På så vis kommer programmet troligtvis att visa maximal hastighet om man t.ex sätter enheterna bredvid varandra i ett grenuttag. Samma hastighet visas då i programmet som det är tryckt utanpå förpackningen - Ingen klagar eller gnäller.

Att ingen kommer nå den hastigheten i verkligheten är en annan sak...

Stör mig inte på detta - ville bara visa på skillnaden så att ingen tror att man kan nå den hastighet som anges.

Paketstorleken påverkar en del - men inte i närheten av så mycket. Har testat en hel del när jag felsökte IPTV över homepluggsen.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Jocke Best skrev:
Inte för att det förklarar hur de pimpar upp siffrorna från runt 84 till 240, men alla homeplugtillverkare verkar dubbla bandbredden genom att lägga ihop download och upoload i sitt material. Lite som att säga att man körde Stockholm-Göteborg och hem i 240. Hade det visat 170 Mbit hade detta alltså varit orsaken. Kanske 85 Kbyte paketstorlek passar homepluggen bättre än vad appen använder. Troligen anänder cockpit en större paketstorlek vilket ger homepluggen mindre att göra.
Ja vad gäller dubblingen så är det faktiskt standard inom telekom, men typiskt inte inom datakom, förutom om de kommer från Cisco. Vi andra kallar ett fast ethernet interface 100 Mbps, men i Ciscos litteratur så räknas det som 200 Mbps. 100 Mbps i upplänk plus 100 Mbps i nerlänk ger 200 Mbps.

Så även om jag tycker man skall arbeta emot sådant språkbruk så finns det historiska förebilder som räknar precis så.

Sedan så är det antagligen precis som Chaly säger. Dvs de kollar vilken kanalkapacitet de lyckats förhandla sig till och säger att det är överföringshastigheten. Jmf. vad en trådlös länk säger att den kommit fram till. Den gör inte heller några mätningar. Det enda vi då vet är att det iaf absolut inte kommer att gå fortare än det, men antagligen ganska mycket långsammare. Homeplug lider ju av samma problem som WiFi, dvs störningar, fädning, drop-outs osv. så resultatet är ju högst varierande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.