Hej allesammans! Hoppas att ni alla har en trevlig kväll. Jag håller på att tilläggsisolera och står nu inför valet mellan häftpistol och häfthammare. Häftpistolen jag hade sade upp sig så nu funderar jag på om det är bättre eller sämre med häfthammare? Vad använder ni?

Mvh Jonathan
 
Hammare är nog smidigare till vindpapp eller windy.
Du kommer få kramp i handen med en pistol
 
  • Gilla
Jonte58
  • Laddar…
Ja, kag körde en vägg med häftpistol innan den gav upp, lite småjobbigt. En kille på byggmax tyckte inte att stiften alltid gick in ordentligt med häfthammare. Dålig sådan eller mannen bakom som är slarvig?
 
Pistol funkar klockrent! På köpet får du ett handslag som inte känns som en geléråtta. ;)
 
  • Gilla
Anselius
  • Laddar…
Hahaha! Dock är mitt handslag redan fast men lite träning skadar ju ingen😉
 
Kör en hel del med häfthammare och det går ju fort men man kanske inte alltid träffar där man ska eller att klamren kanske inte alltid går in helt. Har precis köpt en batteridriven maskin (Makita DST221Z) och häftat vindduk på en gavel, väldigt smidigt. Finns ju andra och billigare fabrikat.
 
Jag brukar bara häfta upp den med några enstaka klammer sen monterar jag spikläkten direkt, då kläms den ju fast ordentligt.
 
Nackdelen med hammare är att ibland så går inte stiften i hela vägen. Man tar i för löst eller har fel vinkel. Står man och balanserar på en stege är det också rätt lätt att slå hål på pappen. Pistol föredrar jag. På slutet så bränns det i armen (min är skittrög) men det är det värt 😊
 
Häfthammare alla gånger, går inte klammret in helt, vänd på hammaren och slå in resten.
 
  • Gilla
Anselius
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.