Tänkte höra om folk här skulle vilja tycka till lite om ett Attefallshus jag har ritat på. Är inte klar utan står i valet och kvalet med en del grejer och såklart ska ritningarna putsas till och ges mer liv.

Högkvalitéts PDF i rätt skala
http://www.docdroid.net/vFiwf9J/attefalls.pdf.html
Låg kvalitéts jpegs i fel skala
attefalls.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

attefalls2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

attefalls3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snabb rendering (medveten om att huset flyger i rymden)
attefallshus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite fakta och tankar
- Gjuten grund, platta på mark. Onödigt för ett såpass litet hus? Vanlig leca, plintgrund eller regelverk kanske räcker.
- Liggande panel
- Plåttak med mönster i falsningen
- Tänkt för ungdomsbarn, uthyrning eller studentboende att placeras fritt på vilken tomt som helst men såklart optimalt om väderstrecken hamnar någolunda rätt.
- Fönstersättningen är anpassad efter optimalt ljusinsläpp. Morgonsol i sovrummet, dagssol intill vardagsrummet. Sen som man kan se på östfasaden är det tänkt att båda fönsterna ska ge illusionen att de fortsätter längsmed fasaden fast de inte ligger i liv med varandra. Siktlinje ända ifrån köket ut ifall man har sovrumsdörren öppen.
- Tanken med att dela upp huskroppen som jag gjort är för att få till en mer tilltalande form och takutformningen med de båda sadeltaken som hamnar bredvid/ i varandra.
- 1200mm veranda för trevligare entré och som ja, veranda. Kanske lite snålt tilltagen?


Det jag står i valet och kvalet mellan är fasadmaterial och dess utformning. Har ritat med liggande panel nu men funderar på plywood och någon form av "textur" istället, tror det skulle ge huset mer liv.

Funderar också på ett hörnfönster i det nord-östra hörnet som slutar i liv med fönstret i den södra fasaden. Sen blir det antagligen en byggnadskostnad som kanske inte är helt försvarbar, tar gärna emot input på den biten då jag helt ärligt har dålig koll på det.

Så vad tycker ni? Dra gärna på, jag har skinn på näsan ifrån alla kritiktillfällen och det är roligt med lite mothugg hehe.

Just det, ett litet tråkigt tillägg men jag har alla rättigheter till ritningarna och man får inte låna de och använda hur man vill. Om någon är sugen på ritningarna/ huset dra iväg ett PM bara, vore bara roligt.
 
Redigerat:
Åsa Lund
Hade inte haft köksvasken intill spisen, hellre mot frysen. Fönster under överskåpen?
Sen hade jag sett över placeringen i badrummet. Har för mig att det ska vara 40 cm från vägg till centrum WC och 20 cm fritt mellan WC och vask.
 
Åsa Lund skrev:
Hade inte haft köksvasken intill spisen, hellre mot frysen. Fönster under överskåpen?
Sen hade jag sett över placeringen i badrummet. Har för mig att det ska vara 40 cm från vägg till centrum WC och 20 cm fritt mellan WC och vask.
Tack för tipsen. Ska stuva om lite och prova.
 
Jag tycker att det ser intressant ut och verkar välplanerat. Dock efterlyser jag plats för tvättmaskin, vilket är ett måste om man skall hyra ut.
 
surfarn skrev:
Jag tycker att det ser intressant ut och verkar välplanerat. Dock efterlyser jag plats för tvättmaskin, vilket är ett måste om man skall hyra ut.
Tack. Bra synpunkt, inte tänkt på den biten faktiskt.

Kan dra ut toaväggen till TV bänkens slut och på så sätt få större kök+badrum med plats för tvättmaskin. Kan jag rita ett L kök och flytta entrén lite åt höger med? Funderar på om jag borde rita in ett fönster åt norr också, alternativt på den västra fasaden vid köket.
 
nyplan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har haft lite tid att rita igenom attefallshuset lite mer, vad tycker folket?

Den nya planen ger större kök och badrum på bekostnad av vardagsrummet. Satte även in ett fönster på den västra fasaden så blir det en siktlinje genom hela huset när dörren in till sovrummet står öppen. Har också lagt in överskåp över TV bänken och vid fotändan till sängen.

Har haft tänket att det ska vara tre zoner i huset, entré, badrum och kök med mer tåligt golv, vardagsrummet som blir övergången till den separerade sovdelen.
 
Åsa Lund
Nej, det där tyckte jag var ett nerköp...
Kan du inte ha köket på ena sidan av vardagsrummet så att du slår ihop de utrymmena, kanske ha badrummet närmare sovrummet istället?
Ha kapprumsfunktionen till V inannför dörr och kök till H , mittemot badrummet om det är intill sovrummet?
 
Byt plats på vardagsrum och toalett. Överskåp ritas streck prick streck. Tips.
 
Åsa Lund skrev:
Nej, det där tyckte jag var ett nerköp...
Kan du inte ha köket på ena sidan av vardagsrummet så att du slår ihop de utrymmena, kanske ha badrummet närmare sovrummet istället?
Ha kapprumsfunktionen till V inannför dörr och kök till H , mittemot badrummet om det är intill sovrummet?
Tack för åsikten, håller med dig faktiskt. Nja, dels tappar man uttrycket i den östra fasaden sen skapar det ett vardagsrum som blir väldigt svår möblerat. Tror jag kör på det första alternativet och slänger om lite i köket och lägger in ett till fönster bara. Flytta dörren (i första förslaget) mer åt höger och göra ett L kök? Vinner ju 60cm arbetsyta och förvaring. Finns smarta lösning för L-kök hörnen numer.
Robert Rylander skrev:
Byt plats på vardagsrum och toalett. Överskåp ritas streck prick streck. Tips.
Se ovan, provat den varianten med och då skapas dessutom en korridor som är ganska trist. Hehe fullt medveten om det ;) se första ritningen.

Det enda jag sparar ifrån detta förslag är överskåpen isåfall, ska jobba genom fasaden lite mer så blir det nog bra.
 
Redigerat:
Åsa Lund
Om du skulle gjort en korridor hade man kunnat ha kök där , så blir det mycket vardagsrum istället. Testa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.