Hade sotarn hemma förra veckan, han påpekade såklart avsaknaden av glidskydd till stegen.
Har försökt googla men inte blivit nått klokare eller hittat vad jag letar efter.
Iaf, vilket glidskydd passar mig? Glidskyddet ska sitta ungefär över den högra ytterdörren på bilden nedan. Kan ju inte gärna fästa i endast panelen, det lär ju inte hålla om stegen skulle rasa, vill gärna ha något som fäst över lådan om ni fattar (knappt jag gör själv).
Så nu har ni sex år på er o komma med förslag innan sotarn kommer igen :D

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
fixa bild från taket också?
 
Ska fixa imorgon, men den liggande panelen är som en låda, plåt på toppen ca 2 dm bred o sen går det ner ca 3 dm o sen tak!
Men som sagt, fixar bild eller ritning imorgon!
 
Då det ser ut som om det är ett hus med "platt" tak så måste glidskyddet sitta på sargen. Ett sådant glidskyddet har jag aldrig sett så jag har inget tips.....:confused:
 
D09
Kan man inte sätta två diskreta raka plattjärn typ svarta som man hänger på stegen på ?

Ursäkta min usla förmåga att beskriva i text och måla på mobilen ;)


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D09 skrev:
Kan man inte sätta två diskreta raka plattjärn typ svarta som man hänger på stegen på ?

Ursäkta min usla förmåga att beskriva i text och måla på mobilen ;)
Något sådant tänkte jag också, men då fäster man ju dom bara i panelen, och frågan är om det håller om stegen skulle glida?

Han inte upp o fota men såhär ser det ut i genomskärning.
Något liknande det gröna har jag tänkt mig,

Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit:
Hittade en gammal kass bild, men såhär ser det ut från taket, stegen står ställd mot lådan.
Tak2.jpg

Lite kuriosa, sotaren skrev i papprena vi fick hem att glidskyddet skulle fästas under takpannorna, förhoppningsvis är det en standard skrivelse eller så hade han kort minne, vi har nämligen papptak :)
 
Redigerat:
Nja, den är ju fortfarande för lutande tak.
 
Ja, man bockar naturligtvis till den så att vinkeln blir rätt i förhållande till stegen. Den fyller sitt syfte och verkar ganska diskret.
 
eviljava skrev:
Ja, man bockar naturligtvis till den så att vinkeln blir rätt i förhållande till stegen. Den fyller sitt syfte och verkar ganska diskret.
Aha du tänker så, men ja, det är självklart när du säger det :)
Men då måste den fästas på toppen av lådan, och där är bara en tunn plåt.
 
D
Ta mått på bredden på din låda och gå till smeden och låt honom bocka/svetsa ihop något.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Där har vi nog lösningen!
 
Lexington skrev:
Aha du tänker så, men ja, det är självklart när du säger det :)
Men då måste den fästas på toppen av lådan, och där är bara en tunn plåt.
Jo, men jag föreställer mig att plåten också är fäst i något? Det måste ju finns någon form av trä att skruva i?
 
Plåten är fäst i sidorna, inte på toppen. Tror inte det finns något under plåten.
 
Lexington skrev:
Plåten är fäst i sidorna, inte på toppen. Tror inte det finns något under plåten.
Ja, då blir det ju lite svårare att fästa den... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.