hejsan allihopa!
ngn som kan förklara för mig hur man fixar till detta huset?

Det jag "vet" är att allt löst måste knackas ner, samt att man ska lägga på ny puts och att man ska sätta dit ny läkt...

MEN, vad ska man grunda timret med?
Och vad ska man använda för puts?
och vilken färg ska man använda?

och slutligen, HUR ska jag få reda på vad jag ska använda för färg/puts?

Och slutligen vill jag ha lite ideér på färgsättningen!
:)

Bilder:
http://193.15.219.116/images/huset/
 
Det ser ut som en sättning på huset - bild pic0047.jpg?

Nåväl Huset verkar spritputsat med släta hörn. Spritputs är en speciell puts som gör ytan sådär grov.
Det är sista ytskiktet som gör den skrovlig.

Förr i tiden satte man reverteringsnät på stommen. Det är galvat hönsnät med vassrörsliknande material instucket i nätet. På detta putsade man. Reverteringsnätet fyller samma funktion som armeringsjärnen i en betongkonstruktion.

Nuförtiden finns en herrans massa tekniker och detaljlösningar för olika typer av hus (timmerstomme, gips/regelstomme, stenhus osv). Optiroc (nyligen bytt namn till Maxit), Finja och Sto har alla sina idéer om vad som är rätt. I forumet finns ett tjugotal till tyckare - jag är väl en av dem ;).

Vi har ett trähus med solid stomme. Vi fick rekommendation från Optiroc att köra Serporocsystemet. Optiroc har även Serpomin EF, Serpo Monosystem, Serpotherm EF och  Ädelputs.

De olika metoderna skiljer sej i putstjocklek, isoleringsmetod, och putsmaterial.

Vi rev ner all puts inkl. reverteringsmatta. Därefter satte vi en 5 cm tjock mineralullskiva, nytt galvat nät, och sist ny puts i tre skikt (underlagsbruk, fasadbruk och kc-färg).

Den rena materialkostnaden uppgick till ca 303 kr/m[sup]2[/sup], vilket jag redovisat i en rätt gammal tråd här på forumet. Jag har senare reviderat den för mej själv då vi köpte fel färg först vilket fördyrade putsningen, samt att vi fick en del material över som vi kunde sälja. Säg en 250 kr/m[sup]2[/sup] bör man kunna få till.

Det finns billigare metoder vilket innebär tunnputsning, glasfibernät och frigolit som isolering.

Källor:
http://www.maxit.se/
http://www.finja.se/
http://www.sto.se/


Färg?
Kör s0502-Y - vitt och härligt. Släg i lite mer dolomit så får du mer glimmer också. Det ser lyxigt ut... fast vid närmare eftertanke kanske du undrade mer om vilken typ av färg: Det tillhandahåller optiroc som sagt. Att spruta en färgad kc-puts som färg håller längre än att rolla fasaden med nån Alcrofärg.

Vore jag dig skulle jag kanske be några putsfirmor besiktiga fasaden. Det kan ju gå att renovera den befintliga putsen - eftersom den är så grov syns kanske inte skarvarna vid en uppfräschning.

Desstuom verkar rännorna läckt vilket påskyndat förfallet av fasaden, åtgärda omedelbart så du inte får värre skador.
 
Tack för ditt svar Fasting65!

jag tänkte inte isolera, utan det får bli att "laga" så gott det går...

Så jag hoppas verkligen kunna komma ner under 250kr/kvm...
:)
Huset är rätt så stort, 17x10meter sen höjden på 4½ (uppskattat)

det blir en herrans massa kvm...

Huset har med all sannorlikhet satt sig, är rätt gammalt, byggt 1865 (klart då)

Jo färgerna jag skrev om var färgerna, alltså kulörer, men kanske man kan blanda?
typ vita gavlar, grå/beige bas och en blå färg på dörrar och runt fönster?

Det är timmergrund, och det är inget armeringsnät, utan läktat..

det var väl så dom gjorde på den tiden kanske?
 
Fasting65 skrev:
Vore jag dig skulle jag kanske be några putsfirmor besiktiga fasaden. Det kan ju gå att renovera den befintliga putsen - eftersom den är så grov syns kanske inte skarvarna vid en uppfräschning.

Desstuom verkar rännorna läckt vilket påskyndat förfallet av fasaden, åtgärda omedelbart så du inte får värre skador.
stämmer bra att rännor läckt, det är åtgärdat numera...
Jag hoppas verkligen att det går att renovera fasaden, annars blir det dyrt...
:)
 
under armeringsnätet hade man ofta en så kallad Spräckpanel vilket är ohyvlat skitvirke som man spikar glest - ca 1 cm glipa - det är väl den du menar antar jag.

Nåja, om det skiter sej med putsen får du väl i värsta fall konvertera putshuset till en träkåk - med allt vad det innebär.

Vad gäller de 250 kr/kvm så ingår det ju både isolering och (inte att förakta) infästningsmaterial. Det är dyra poster.

Jag tog mej en minuts letande på datorn och fann offerten från Beijer:
188 kvm ska detta räcka till:
Underlagsbruk Serpo 340, 152 säckar, 10533 kr
Fasadbruk Serpo 342, 152 säckar, 10533 kr
Nät Serpo 323, 5 rullar, 2249 kr
Färgen blir väl ngn spritputs, vet ej vad den kostar.

Ser man till detta så kostar själva bruket drygt 112 kr/m[sup]2[/sup], fast spriten saknas.

Nu är dessa priser rätt låga tror jag. Köper man mindre mängd lär det åka upp - om man inte har fina kontakter.
 
Fasting65 skrev:
under armeringsnätet hade man ofta en så kallad Spräckpanel vilket är ohyvlat skitvirke som man spikar glest - ca 1 cm glipa - det är väl den du menar antar jag.

Nåja, om det skiter sej med putsen får du väl i värsta fall konvertera putshuset till en träkåk - med allt vad det innebär.
Spräckpanel?
Det är det jag menar!

jo om det skiter sig får det nog bli träpanel, vilket iofs skulle passa bra med stilen, har ju haft dom funderingarna....
Då kommer man ju under 250kr/kvm iaf....


 
Kolla vår web, dagboken, 2003, augusti och framåt. Där har du lite detaljbilder på hur VI putsade.

Spräckpanel och ett utflyttat fönset för att kompensera 5 cm isolering:
IMG_1801.jpg
 
Fasting65, hur mycket bygger det totalt för dig utanpå spräckpanelen med dina 5cm isolering?
 
7 cm (+-0,5 cm) bygger det. Isoleringen är 5 cm, putsen ca 2 cm. Vi knuffade ut fönstren ca 4 cm, så vi har ungefär 3 cm djupa smygar. Ser (i mitt tycke) riktigt bra ut.


Om någon har överdrivet mycket tid att slå ihjäl kan denne komma förbi och totalrenovera alla gamla fönster - de är i skick som ovanstående bild  ;)
Det är så lite kitt på dem att rutorna skallrar när grannen parkerar bilen.
 
varför gjorde du inte det i samma veva som du bytte panel (renovera fönster?)

eller byta dem?

fuskrenoverar mina nu, ett helvete eftersom de inte bara går att lyfta av utan måste skruvas bort eftersom man tilläggsisolerat utsidan och då byggt in dem lite VÄL mycket :/

tänkte byta mina i samma veva som jag byter panel från plåt till trä...
 
TiGGrE, Kan du inte knacka ur gångjärnstapparna istället för att skruva loss alltihop? Det brukar jag göra när det inte går att lyfta av en dörr eller ett fönster.
 
Hej pernolf!
Jag kan bara råda dej att du inte blandar ett enda gram cement i den putsen du ska reparera skador. Kalkputs ( släkt kalk + sand + vatten) är det enda rätta för ditt charmiga hus. Ser ingen anledning till att putsa om hela fasaden om du kan leva med att reparationer syns litet grann ( går aldrig att göra dom osynliga). Det är viktig att du tar reda på vilken sorts färg sitter på huset idag och det är bäst att fortsätta med samma eftersom fasaden i övrigt har klarat sej så bra hittills. Börsta av smutsen och måla på.... Färgtillverkare har förslag på olika färgkombinationer , sök hemsidor Nordsjö och andra... för att hitta kulörer som passar ihop.
lycka till
gaia
 
gaia skrev:
Hej pernolf!
Jag kan bara råda dej att du inte  blandar ett enda gram cement i den putsen du ska reparera skador. Kalkputs ( släkt kalk + sand + vatten) är det enda rätta för ditt charmiga hus. Ser ingen anledning till att putsa om hela fasaden om du kan leva med att reparationer syns litet grann ( går aldrig att göra dom osynliga). Det är viktig att du tar reda på vilken sorts färg sitter på huset idag och det är bäst att fortsätta med samma eftersom fasaden i övrigt har klarat sej så bra hittills.  Börsta av smutsen och måla på.... Färgtillverkare har förslag på olika färgkombinationer , sök hemsidor Nordsjö och andra... för att hitta kulörer som passar ihop.
lycka till
gaia

Tackar för svaret!

Det går att ta med sig en bit av den lösa fasaden till färgaffären, så tar dom reda på vad det är för typ av färg?

Att reperationerna syns lite spelar inte så stor roll...

ps, ngn som kan uppskatta vad et kommer att kosta i materialkostnad detta?

 
hej igen...
en 10 kg påse med kalk kostar ca 100 kr. Sanden är inte så dyr heller. Några verktyg som är bra att ha ska du också spendera litet på. Sök på "dinbyggare" sidan så hittar du råd hur man putsar och vad man behöver. Blanda släkt kalk med sand i proportioner 1:3 f (volym ej kg) ex 1 hink kalk + 3 hinkar sand. Reparationer blir inte dyra men färgen kostar alltid skjortan :-/
Testa färg:
Är färgen matt eller glänsig?
Blir det mörk av vatten - är det kalkfärg.
Ta en flagga och bränn den - luktar det plast? eller linolja?
Brinner inte - kalk eller silikatfärg?
Färgbutiken hjälper dej att hitta rätt.
lycka till,gaia
 
gaia skrev:
hej igen...
en 10 kg påse med kalk kostar ca 100 kr. Sanden är inte så dyr heller. Några verktyg som är bra att ha ska du också spendera litet på. Sök på "dinbyggare" sidan så hittar du råd hur man putsar och vad man behöver. Blanda släkt kalk med sand i proportioner 1:3 f (volym ej kg) ex 1 hink kalk + 3 hinkar sand. Reparationer blir inte dyra men färgen kostar alltid skjortan  :-/
Testa färg:
Är färgen matt eller glänsig?
Blir det mörk av vatten - är det kalkfärg.
Ta en flagga och bränn den - luktar det plast? eller linolja?
Brinner inte - kalk eller silikatfärg?
Färgbutiken hjälper dej att hitta rätt.
lycka till,gaia
Okej, har en hel del verktyg redan, bl.a cementblandare.

materialet låter ju inte så dyrt, klart det blir några säckar..
färgen då?
bara på en höft...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.