Hejsan.

Har precis fått hem en tvättmaskin, en electrolux Ewp1262TDW, har aldrig installerat en tvättmaskin själv, så jag frågar hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Bor i bostadsrätt och i badrummet så är det förberett med en kran avsedd för tvättmaskin, samt ett avlopp, lånar en bild, https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=3795&d=1163841069

El förses av en dosa för fast anslutning som finns på plats, (detta ska en elektriker få fixa, för det får man väl knappas göra själv?).

Frågan som jag har gäller avloppet, är det bara att trycka ned avloppsslangen från maskinen ner i röret som sitter på väggen, eller hur gör man? Något annat man bör tänka på vid installation av tvättmaskin?

En annan fråga gäller vattenanslutningen, bör man stänga kranen när man inte använder tvättmaskinen, eller är det en överloppsgärning?
 
Du säkrar slangen med den gråa böjen som syns i underkant.
Stänga av är ju inte fel men vem gör det i praktiken, inte jag i alla fall...
 
S
siliconera varför?
ja. fast installationer skall göras av en elektriker. för din egen skull.
nog kan du sätta fast den med grå rörböjen. blir skruv (kanske plugg) och silicon ihålet.
princip stäng av vattnet när du är borta en längre tid. eller så gör du det när du inte tvättar
 
A
Du kanske kan fästa böjen med buntband i röret?
Annars är du helt rätt i
 
Tack för svar. Det låter bra detta. Nu sitter det en vanlig stickproppskontakt till maskinen, är det okej att dra en skarvsladd tills dess att elektrikern varit här och fixat med fast installation? (skarvsladden kopplas givetvis ur när maskinen ej används).
 
Formellt sett är det fel med skarvsladden tror jag, men jag ser inget problem med att göra så.

För övrigt är det ett extremt enkelt elarbete att koppla in en tvättmaskin i dosan.
 
S
pelpet skrev:
Formellt sett är det fel med skarvsladden tror jag, men jag ser inget problem med att göra så.

För övrigt är det ett extremt enkelt elarbete att koppla in en tvättmaskin i dosan.
för övrigt vad gäller om ts kopplar fel? eller blir annat elfel?
 
Som sagt formellt fel. MEN om du kopplar den till ett uttag som är jordat, OCH om du har jordfelsbrytare i lägenheten så är det kanske ingen akut fara att mycket tillfälligt göra så.

Ett uttag får inet finnas närmare dusch än 120cm eller 60 cm till badkarkant. Det kan vaar svårt att säkerställa med en skarvkabel in i rummet.

Men som sagt, är det väldigt tillfälligt, och du säkerställer att ingen duschar eller badar medan kabeln finns i rummet så... (OCH jordfelsbrytare).
 
SBH skrev:
för övrigt vad gäller om ts kopplar fel? eller blir annat elfel?
Hur det nu skulle gå till. Med hög sannolikhet så finns det en gulgrön och två andra trådar i både uttag och tvättmaskinssladd. Så länge man kopplar gulgrön till gulgrön och inte drar sönder kablarna i plint eller dragavlastning är det rätt.

Om det ändå skulle bli fel, och en brand uppstår, är det väldigt svårt att bevisa att kopplingen inte gjorts av någon med behörighet.
 
S
pelpet skrev:
Hur det nu skulle gå till. Med hög sannolikhet så finns det en gulgrön och två andra trådar i både uttag och tvättmaskinssladd. Så länge man kopplar gulgrön till gulgrön och inte drar sönder kablarna i plint eller dragavlastning är det rätt.

Om det ändå skulle bli fel, och en brand uppstår, är det väldigt svårt att bevisa att kopplingen inte gjorts av någon med behörighet.
gör en firma jobbet så får du iallafall en faktura. som du kan hänvisa till
 
Jag har aldrig någonsin hört talas om en privatperson som fått sänkt försäkringsutbetalning vid brand pga något hemmapul, eller något annat straff, för en korrekt installation. Ingen på byggahus.se har heller hittils kunnat visa på något sådant fall. Det jag sett folk blivit straffade för är idiotiskt dåliga/farliga hemmapul, ofta i kombination med strömstöld och personskador.

Jag skulle tro att det är det här jobbet är ungefär lika farligt som att byta däck på bilen själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.