Hej!

Åskade som f-n här inatt... sprang ner och drog ut sladden.
Dock åkte grannen på en ny laddare förra året trots han gjorde detta... supporten hävdade att begränsningstråden fungerar som en stor antenn för statisk elektricitet. :thumbdown:

Vad gör ni när det åskar?
 
Nu har jag inte robotklippare, men jag skulle gjort likadant som med andra prylar när det åskar: Ingenting.

Mitt resonemang:

Om blixten slår ner så vill jag inte stå med en sladd i handen. Försäkringar kan ta skadorna på prylar, men jag är inte säker på att de kan fixa om jag blir knaperstekt av blixten.

Jag funderar dessutom på att sätta eld på sambons blommiga hammare, bara för att bli lite kompis med Tor... :)
 
  • Gilla
Stampen och 1 till
  • Laddar…
I början på sommaren slog det ner i begränsningstråden när vi var bortresta. Brände styrkortet i laddstationen. Har därefter kopplat ifrån begränsninskabeln då det åskat när vi varit hemma (dock inte i natt). Laddaren har jag inte brytt mig om.
 
Redigerat:
Planerar att köpa robot till nästa säsong och då åker det in överspänningsskydd på begränsningsslingan (av samma typ som sitter i televäxlar)

Av denna anledning hamnar laddstationen nära elskåpet då det inte får vara mer än några meter till jordningspunkten.
 
Redigerat:
kysan skrev:
I början på sommaren slog det ner i begränsningstråden när vi var bortresta. Brände styrkortet i laddstationen. Har därefter kopplat ifrån begränsninskabeln då det åskat när vi varit hemma (dock inte i natt). Laddaren har jag inte brytt mig om.
Kunde du se var blixten slagit ner genom gräset, eller hur vet du annars att den slog i begränsningskabeln och inte hittade dit via elledningen eller (om än osannolikt) att den slog ner rakt i laddstationen?
 
  • Gilla
Niclas81
  • Laddar…
MartinP666 skrev:
Kunde du se var blixten slagit ner genom gräset, eller hur vet du annars att den slog i begränsningskabeln och inte hittade dit via elledningen eller (om än osannolikt) att den slog ner rakt i laddstationen?
Kan jag naturligtvis inte veta. Laddaren satt i och fungerade fortfarande. Ingen jordfelsbrytare hade löst ut. Endast kortet där begränsningskabeln går in var bränt.
 
Drar aldrig ut nåt när åskan går så förra året tog åskan både klipparen och laddstationen.
Hade både jordfelsbrytare och ett åskskydd som enl. råd & rön var bäst i test men det brydde sig inte åskan om....
Shit happens tänker jag om det fortsätter som vanligt.
 
legion skrev:
Drar aldrig ut nåt när åskan går så förra året tog åskan både klipparen och laddstationen.
Hade både jordfelsbrytare och ett åskskydd som enl. råd & rön var bäst i test men det brydde sig inte åskan om....
Shit happens tänker jag om det fortsätter som vanligt.
De åskskydd jag köpt har haft garanti så att man ska få ersättning för det som går sönder om inte skyddet hjälper. Har dock aldrig testat den garantin i praktiken.
 
Jo det var så även på mitt åskskydd men att få ut pengar den vägen var mycket omständigt så det fick vara.
 
Vad är det för åskskydd ni använt er av, de man köper för någon 100-lapp på kjell&co och sätter i vägguttaget? De hjälper inte ett skvatt för begränsningsslingan och knappt för något annat heller..
 
Känns lite som ni överdriver problemet?

Jag har 2 st Automower 230 ACX. En vid villan (sedan 2009) och en vid sommarstugan (sedan 2010) och det är 16 mil emellan. Befinner mig alltså minst 16 mil från den ena hela tiden.

Jag har aldrig gjort någon åtgärd vid åskväder och aldrig råkat ut för att någon av dem slagits ut vid åskväder.
 
Vet inte, men kanske är vissa platser mer drabbade än andra? Jag har skaffat en robotklippare nu, men har inte fått dit åskskuddet ännu :)
 
Snarast tur och otur. Men sannolikheten är oerhört liten. �� Mångdubbel större risk att sätta sig i bild.
 
Jo, men det är en klen tröst när roboten ser ut som Terminator i slutscenen :D
 
  • image.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och hur ser det åskskydd ut som hanterar en fullträff? �� ��
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.