Som en del av ni som har varit här på Byggahus ett tag så har jag en liten tråd inom fritidshus. Jag är lite plågad av möss.. Fritidshuset är ju mitt i skogen, så jag vet om att det kan vara möss hela året. :(
Men hur har ni andra gjord för att "Stänga" upp stugan så gött det går?
Jag håller ju på att sakta men säkert renovera hela huset, så medan jag fixar golven så har jag lagt ned plåtar i trossbotten i stället för vanligt trä i den.
dom golven som blev fixad tidigare är det ju inte någon plåt i, så jag har börjat slå på plåtar under stugan där jag i alla fall kommer till.
När jag ser alla småutrymmen som små möss kan komma in, så undrar jag lite på om det vore bättre att hitta något som kanske får dom att hålla sig utanför stugans grund i stället..
Är det någon som har testat elstängsel mot möss? Eller finnas det mindre nät än detta till exempel?
http://www.gallagher.eu/sv_se/kaninnat-hobbynat
Skulle kanske vore bra att bara grilla dom småjä.... .. innan dom kommer in under huset överhuvud taget.. :)
Men jag hittar inga spesifikationer på aggregatet.. :( Någon som kan hjälpa till med det? Hur dom funkar och vilken spänning dom skickar ut?
 
Funkar inte fällor utanför huset?
 
Nja.. då skulle jag nog ha haft måååånga. . Som jag säger så är stugan mitt i skogen.
 
Hur bra är de akustiska skrämmorna?
 
Jag vet inte hur bra dom är nu för tiden. :(
Någon med erfarenhet av dom som kan ge svar på det kanske??
 
Silverline-skrämmorna funkar bra, speciellt dom som förutom ultraljud har pulssignaler i elledningarna. Dock så måste man ha en förbrukning på minst 40W på ledningarna för att pulsandet ska funka. www.silverline.se
 
Ok. Detta var något nytt. :)
Måste nog kolla upp dom.
 
Jag hade problem med möss när jag hade byggt min stuga.
Jag har inga problem längre (har inte hittat spårt eller döda möss sedan jag gjorde följande):
1. Tätat hålen för avlopp/vatten/el med fogskum
2. Alla torrvaror förvaras i slutna plåt eller glasburkar (i ngt fall plast)
3. Satt upp två st ackustiska musskrämmor (köpte ett par vanligs på Jula)

/K
 
jag använder silverline sedan 2 år tillbaks i mitt fritidshus, och har inte haft möss sedan dess. Å andra sidan har jag även tätat ett par "ingångar". så jag kan inte lova att det helt beror på ultraljudsskrämman.
 
Instämmer i det viktiga att täta alla hål och springor, t ex med fogskum eller rostfritt insektsnät. Fällor har vi vid huset vi bor i och kompletterar med råttgift i sommarstugan. I ett uthus hittade vi 20-tal musskelett i säkringsskåpet, när vi glömt stänga luckan. Stänger nu ordentligt för att undvika brandrisk. Elnätet nån frågade om fungerar förträffligt mot rådjur etc, men för möss måste man ha mycket mindre maskor och risken är stor att strömmen går ner i jord via grässtrån, pinnar etc som faller ner. Men skulle kanske fungera med en metallsarg, typ en decimeter hög, delvis lite nedgrävd i marken runt grunden och som nån cm ovanför har en spänd metalltråd kopplad till ett vanligt elstängselaggregat. Ska testa det till första nattfrosten då mössen klämmer sig in i stugvärmen.
 
  • Gilla
Raptor50
  • Laddar…
M
Fogskum gnager de sig glatt igenom de små rackarna, jag har sett det med egna ögon. Dock måste det nog finnas något som drar dem, som värme eller matlukt sipprandes genom någon liten otäthet eller så...
 
Jag tänkte kanske ha en glatt yta (plåt) från marken och upp till panelen, så mitt på denna ha en kanske en 20mm platt elstängsel bara en 5mm eller något ifrån plåten, så att dom är tvungna att snika sig under för att i det hela komma sig upp. :) något som jag gissar dom inte gillar. :)
 
Stugan har varit fri från möss de sista åren, men det är en evig fight...:mad: Ljudskrämmor från Jula, 4 st. Tätat lockpanelens tunnlar med ihopknycklat kycklingnät, tätat befintliga gnaghål med glaskross och plåt, lecakulor verkar dom inte gilla! Det blev betydligt lugnare efter att jag hällde ner leca i socklarna i köket och i avloppsholken...
Plåtburkar till torrvaror i skafferiet osv osv. Man får inte sätta sig ner och vara nöjd bara... :)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.