Plockade väck köket för ca 2 veckor sedan pga att vi lade golvvärme och flytspacklade hela köket.
Köket är ett IKEA-kök.
Efter att vi sedan monterat tillbaka köket, vask och diskmaskin så har det börjat gurgla i avloppet från vasken när man spolar vatten i det.
När jag igår körde diskmaskinen för första gången sedan återmontering och den tömde sig på vatten så kom vattnet upp i vasken för att sakta sjunka tillbaka.

Jag har inte rört själva röret som går från vasken till stammen i huset under denna tid jag pillat med allting.
Kollade lite snabbt med grannen om hans tankar kring detta och han frågade om jag pluggat avloppet med en trasa för att förhindra lukt t ex, detta hade jag inte gjort.
Då menade han på att allt smuts som legat i avloppsröret kan torka under tiden som röret står öppet. Och när man sedan börjar spola med varmvatten igen, så kan detta smuts släppa och sätta igen avloppet.
Detta köper jag och fick bekräftat efter att jag demonterat plaströret som går in i gjutjärnsröret som sitter med stammen.

Dock fick jag en överraskning när jag undersökte gjutjärnsröret.
Det droppade vatten mellan gummipackningen och järnröret. :what:
Och vidare undersökning tillsammans med en annan granne som jobbar med VS för Bravida, så hittar vi att röret faktiskt hade en spricka på undersidan, vilket vattnet droppar igenom ifrån. :banghead:

Min fråga i detta är: Kan denna spricka inkl smuts som släppt, vara orsaken till att vatten inte rinner igenom lika lätt som det gjorde under alla år tills för 2 veckor sedan?
Kan sprickan, som är millimeterstor och ca 5 cm lång, orsaka luft i röret som gör att vatten inte har fri lejd?

Långt inlägg. :surprised:
 
Har du gjort rent vattenlåset?

Ibland har jag upplevt att det "gurglar", inte rinner undan vatten, samt stiger upp vatten när diskmaskinen tömmer sig. Detta har alltid berott på att det varit hög tid att rengöra vattenlåset.
 
Jag har inte svar på dina frågor men en undran: har ni spolat avloppet någon gång? Teorin med att avlagringar torkat och nu satt igen är ju inte helt galen, speciellt om rören inte spolats på väldigt länge.

Vi fick ett stopp som endast påverkade golvbrunnen i tvättstugan, detta trots att stammen från köket är innan stoppet på samma stam. Vi märkte inget vid normal användning utan endast att brunnen svämmade över när tvättmaskinen tömde. Vi lyckades få loss stoppet hjälpligt själva mha en iller till högtrycken men valde ändå att ta hit en kille som spolade hela systemet och filmade. Då fick vi också en besiktning av alla stammar ut till kommunens nät så ett orosmoment med huset kunde släppas. Hela proceduren gick på 2500 kr vilket vi tycker var väl spenderade pengar! Vi fick samtidigt många goda råd hur vi ska sköta våra avlopp. Eftersom det idag är första i månaden ska jag t ex lägga maskindisktabletter i varje golvbrunn i förebyggande syfte! (y)
 
eviljava: Vattenlåset - det hade jag inte tänkt på alls. Diskbänken med ho har stått i garaget utan vatten så det kan mkt väl vara bidragande till att det blivit stopp nu. Tack för tipset

Paxman: Under dom 2 åren vi bott huset så är det aldrig spolat.. kanske dax för det.
 
Som jag skrev, till en så ringa kostnad tyckte vi att det absolut var värt det. Dels för att försäkra oss om att stoppet som vi fick loss verkligen var loss (det satt en hel del rester kvar så det hade inte gått lång tid tills det stoppat igen) men kanske framförallt att få videodokumentation på hur stammarna ser ut samt en riktig yrkesmans bedömning att allt ser bra ut. Man sover helt enkelt lite bättre av att veta än att undra! (y)

P.s Vi har också bott i vårt hus i två år. D.s
 
Jag hade exakt samma "problem" i tvättstugan förra veckan. Efter renovering så svämmade avloppet över när allting monterats åter. Problemet var, som tidigare beskrivet, att skräp och liknande hade åkt ner i avloppet när jag "rensade" brunnen.

Efter några liter kokande vatten och spolning med varmvatten i 10 minuter så var det fullt blås igen.
 
Låter som vattenlåset behöver rensas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.