D
Skall installera Telia öppen fiber men funderar lite på switchen som följer med. Där används ju tre olika uttag för Internet, TV och telefoni. Som jag har förstått det så är det 3 olika VLAN för resp. tjänst, men jag läste även att samtliga VLAN skulle vara tillgängliga på Internet-porten. Stämmer det?

Kan man alltså ha en enda Ethernet-anslutning till TVn och där placera en VLAN switch som separerar Internet och TV?

Sedan till telefonin... Jag antar att det bara är de av Öppen Fiber angivna telefoni-leverantörerna som körs in i det specifika telefoni VLANet och som då blir tillgängliga via telefoni-uttaget? Om man skaffar en helt oberoende SIP-leverantör så kommer det att fungera men finnas tillgängligt på Internet-uttaget?
 
J
Hej, känns som jag blivit öppen fiber-support här på forumet det sista men jag hugger på denna :)
Det är helt riktigt ang portarna. Den röda är surf, den gula tv, och den gröna telefoni (men kräver där telefoniadapter). Åtminstone var det så på Inteno och CTS som jag känner till. Finns även en blå som inte används. Om du har en VLAN-switch, och duktig på att konfigurera så kan du få det att funka. Det är VLAN 845 för TV.
finns massa matnyttigt i denna tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/tr...ungerar-pa-asus-routers-utan-annan-utrustning
För gemene man gäller dock att antingen beställa tjänster så man får en router/RGW som löser detta, eller dra fram två kablar, alternativt en kabeldelare i varje ände, och koppla in gul och röd port i routeränden, och separera i tv-änden igen, men då får man bara ut 100 Mbit/s i andra änden, eftersom Gbit-hastighet kräver alla kardelerna i ethernetkabeln. Lär väl dock räcka i tvrummet...
Helt riktigt angående telefonin. Det gröna uttaget gäller bara när du kör tjänsteleverantörens telefoni. Kör du Sip så blir det surfporten.
 
Redigerat:
Nu är det alldeles för länge sedan jag höll på med VLAN-konfigurering så hjälp en gammal :)
Men är alla VLAN tillgängliga på Internetporten? (Hittade någonstans att internet ligger otaggat?)
 
J
Snodde lite från tråden jag länkade till:
Port 1– No VLAN ID, prioritet 0 INTERNET RÖD
Port 2 – VLAN ID 845, prioritet 4 TV GUL
Port 3 – VLAN ID 855 prioritet 5 TELEFONI GRÖN
Port 4 – VLAN ID 865, prioritet 1 MANAGMENT BLÅ
Internet ligger otaggat.
Så om du använder port 1 som Wan port borde config vara såhär i ditt fall:

VLAN845
untagged 6,8
tagged 1

Om du skall ha telefoni så blir det samma sak där:
VLAN855
untagged 9,10 (om du vill ha telefoni på port 9 och 10)
tagged 1

i HP switchar så är vlan1 default. Då internet kommer otaggat behöver du inte tagga det på wan porten och alla andra portar är default i vlan1 så internet finns automatiskt på alla portar.
 
D
Jocke Best skrev:
Då internet kommer otaggat behöver du inte tagga det på wan porten och alla andra portar är default i vlan1 så internet finns automatiskt på alla portar.
I så fall om man bara vill dra en kabel fram till TV m.m. så borde man ju koppla in hela sitt nätverk till TV-uttaget på fiber-switchen och köra allt på det?
 
Betänk följande:
Oftast får man bara en ip-adress för internet, så om man vill använda flera datorer/mm samtidigt så måste man dela upp VLANen innan routern om man inte har en router som klarar VLANuppdelningen.
 
Jag har kopplat in en router i källaren där fibern kommer in. Från den routern har jag dragit 1 nätverkskabel till övervåningen och där kopplat in Bahnhofs router med telefoni. Telefonen funkar bra som jag kopplat.

Kan jag koppla in även TV till bahnhofroutern eller måste jag dra en till kabel från TV-kontakten i fiberdosan? Jag har försökt med kontakter i bägge ändar för att köra två kablar i en och jag har försökt med en switch men då funkar ingenting.
 
J
Antar att du inte har tv från bahnhof, för då kanske det funkar, men då med bahnhofroutern i källaren , men är det från Telia så måste du antingen koppla från gula tv porten eller ha en vlanswitch enligt ovan
 
För att inte förvilla nya läsare... (Dempa hade lite otur när han formulerade sitt inlägg).
Demmpa Demmpa skrev:
Betänk följande:
Oftast får man bara en ip-adress för internet, så om man vill använda flera datorer/mm samtidigt så måste man
...ha en Router (med NAT och brandvägg, DHCP etc) för att skapa ett LAN (och ev WLAN) där man kan ansluta sina prylar fast eller trådlöst.
Många väljer en WiFi-router som har både routerfunktion och agerar Wi-Fi accesspunkt.
Demmpa Demmpa skrev:
dela upp VLANen innan routern om man inte har en router som klarar VLANuppdelningen.
...för att få tillgång till IP-TV och IP-Telefoni.
Ofta har man en mediafördelare vid sin fiberanslutning där man kan koppla in sin ip-tv-box.
Vill man ha flera IP-TV får man sätta en switch på det uttag där man får ut sin ip-tv nätverket.
Telias routrar har utgång för IP-TV.
Många andra bättre routrar har har också möjlighet att tappa av VLAN trafik för IP-TV, men då måste man känna till operatörens VLAN ID (VID) och konfigurera detta själv.

Sen kan ju installationer se annorlunda ut. Kanske saknas mediafördelare. Kanske har man en router med ADSL inbyggt och Ip-tv/telefoni-stöd. då blir det problem om man vill byta router.

Men routern behövs alltså för att man skall kunna ansluta mer än en dator etc till sin (fiber)internetförbindelse som man vanligtvis bara får en IP-adress ifrån.

(Uppdaterar denna tråd då citerat inlägg tyck ha skapat några missförstånd).
Edit: En nackdel med att uppdatera en gammal tråd är att efterföljande skribenter inte får upp varningen att tråden är 5 år gammal. :rolleyes:
 
Redigerat:
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
J
När vi ändå uppdaterar så kan jag tillägga att flera operatörer nu börjat med sk free seating på inteno. Alltså så känner den av om man satt i en tvbox eller en dator eller router vilket då gör att det är valfritt vilken port 1 till 4 man vill använda.
 
  • Wow
blackarrow
  • Laddar…
Tror vi ska låta gamla trådar förbli så, det händer så mycket att..............................
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
För att inte förvilla nya läsare... (Dempa hade lite otur när han formulerade sitt inlägg).
...ha en Router (med NAT och brandvägg, DHCP etc) för att skapa ett LAN (och ev WLAN) där man kan ansluta sina prylar fast eller trådlöst.
Många väljer en WiFi-router som har både routerfunktion och agerar Wi-Fi accesspunkt.
...för att få tillgång till IP-TV och IP-Telefoni.
Ofta har man en mediafördelare vid sin fiberanslutning där man kan koppla in sin ip-tv-box.
Vill man ha flera IP-TV får man sätta en switch på det uttag där man får ut sin ip-tv nätverket.
Telias routrar har utgång för IP-TV.
Många andra bättre routrar har har också möjlighet att tappa av VLAN trafik för IP-TV, men då måste man känna till operatörens VLAN ID (VID) och konfigurera detta själv.

Sen kan ju installationer se annorlunda ut. Kanske saknas mediafördelare. Kanske har man en router med ADSL inbyggt och Ip-tv/telefoni-stöd. då blir det problem om man vill byta router.

Men routern behövs alltså för att man skall kunna ansluta mer än en dator etc till sin (fiber)internetförbindelse som man vanligtvis bara får en IP-adress ifrån.

(Uppdaterar denna tråd då citerat inlägg tyck ha skapat några missförstånd).
Edit: En nackdel med att uppdatera en gammal tråd är att efterföljande skribenter inte får upp varningen att tråden är 5 år gammal. :rolleyes:
Min koppling blir alltså följande två alternativ:
Handritad skiss av två nätverkskopplingar för fiber, IP-TV och IP-telefoni.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.