Då var det kanske äntligen dags att överge lägenheten till förmån för ett hus... Det känns ju passande när vi precis renoverat allt som vi vill ha det :D

Är det någon som har några synpunkter på detta hus?
http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektId=844830

Själv känner jag att det finns på tok för lite förvaring i huset, men vi är också bortskämda med 3 förråd i vår lägenhet samt ett källarförråd. Men det kanske finns någon smart lösning för att kunna få dit mer förvaring.

Tvättmaskinen känns som en tickande bomb. Det är väl inte om utan snarare när det blir översvämning från den?
 
Min spontana reaktion är att det utvändigt ser ut som ett fritidshus. Tydligen byggt 1952. Risk att isoleringen är dålig. Med värmeekonomi därefter.

Behöver dock inte vara så.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Läget när man väljer hus är viktigt och hus går att renovera förändra.
Kollar man på bilderna av gamla delen så ser man på fönstersmyg tillsammans med utsidan att det är tunt med isolering, fönster är i liv med både in och utsida vilket säger max 95mm och då brukar det vara tunt även på tak, kanske enbart spån för takisolering. Sätt även ett frågetecken kring hur det är utfört, t.ex. finns det isolering utifrån sommarstuga från -52. Nyare del kök/badrum kan du se att det finns en riktig fönstersmyg och tjockare vägg.

Så fokusera inte så mycket på detaljerna här, t.ex. tvättmaskin, utan mera på själva huset och dess konstruktion om det passar er och hur mycket som ni ev. vill/behöver förändra för att passa er.
 
Jag läste bara rätt snabbt igenom den länkade informationen. Men jag såg i princip ingen tillstymmelse till info om det tekniska. Ex. värmesystem, ser ut att vara direkt el, men i flera rum ser jag ingen radiator på bilderna, kanske föväntas hållas varmt med öppna spisen.

Hur är det med vatten o avlopp? Kommunalt/privat? Vad är det för tak, ser ev. ut att vara papptak (?) hur gammalt.
 
Ser ut att saknas ventilationsrör i väggarna/luftspalt i fönster , iaf i sovrummen som det ser ut på bilderna? Ingen stor sak men glöm inte kolla igenom ventilationen eller den obefintliga...
 
O
Tja när man köper hus så har man de 3 L´en som är det viktigaste.
1. Läget
2. Läget
3. Läget
 
hempularen skrev:
Jag läste bara rätt snabbt igenom den länkade informationen. Men jag såg i princip ingen tillstymmelse till info om det tekniska. Ex. värmesystem, ser ut att vara direkt el, men i flera rum ser jag ingen radiator på bilderna, kanske föväntas hållas varmt med öppna spisen.

Hur är det med vatten o avlopp? Kommunalt/privat? Vad är det för tak, ser ev. ut att vara papptak (?) hur gammalt.
Det sitter en givare för golvvärme i köket, luftvärmepump + el-element i vardagsrum, el-element syns även i sovrum. enligt bilderna.
Efter bilderna så får du klicka på fakta för att få mera information, t.ex. är det enskilt vatten/avlopp med bl.a. nytt avlopp med minireningsverk.
 
Ah. Faktafliken missade jag vid min snabba genomläsning.

Där står om avtalsservitut "Villa". Det bör man kanske kolla vad det betyder.
 
Tusen tack för kloka synpunkter!

Tvättmaskinen står i hallen dvs inte i någon typ av våtutrymme och det verkar inte finnas plats för den i badrummet så det var därför jag tycker att det är en viktig punkt.

Läget är ju helt omöjligt att ändra på och det är läget som lockar oss. Det är precis där vi vill bo, men helst vill vi inte få allt för mycket bekymmer på köpet.

Jag bifogar besiktningen. Visa bilaga Ytternäs 194-besiktning.pdf
 
harry73
Varför stannade budgivningen på 3,2 miljon och är huset fortfarande till salu?
 
harry73
Har de som vann budgivningen dragit ur sig och varför?
 
R
Jag håller med de andra som skrivit här. Saker som förvaring och tvättmaskinens placering är bara små detaljer som går att lösa. Jag tänkte precis som du en gång i tiden när jag köpte mitt första hus, jag tror det är ganska vanligt. Sedan har jag lärt mig den hårda vägen att det man ska titta efter (och läsa på om så man vet vad man ska titta efter!) är de större sakerna som avlopp, ventilation, isolering, el, dränering, tak, indikationer på fuktproblem och så vidare. Alltså allt sådant som man inte behöver bry sig om som lägenhetsägare.

Bara som exempel så nämner besiktningsprotokollet mögel på trossbotten och vind. Då får man fråga sig vad det beror på och vad man ska göra åt det och vad det kostar. Man får verkligen läsa detaljerna också. Det står till exempel att "del av vinden är åtkomlig via utvändig lucka" (och på denna del hittades mögel). Frågan är om man ska tolka det som att det finns andra delar av vinden som inte är åtkomliga för inspektion? Jag tror man får anta att det kan finnas mögel även här. Om man sågar upp ett hål till vinden och möts av 60 år av svartmögelpåväxt så hamnar tvättmaskinen ganska långt ner på listan, det kan jag lova dig! :)

Lycka till!
 
Märkligt att man inte verkar ha inspekterat ev vind ? Ser ut som det är nån typ av ventilation under nocken. Köp inte det här huset utan att kolla dessa utrymmen. Sen kan man fråga sig hur väl taket är isolerat, där går ju den mesta energin ut. EDIT: Såg nu att de hade inspekterat en del av vinden

Tilläggsisolerat 2010-2014 (lååååångsamt värre) men jag tycker ändå att väggarna ser ut att vara i tunnaste laget. Taket lär väl gå på c 100,000 kr att fixa , lite i sammanhanget, men det finns risk att djupare skador kan finnas. Verkligen osmart taktik att rusta det mesta utom taket:thumbdown:

Kräv energideklaration (såg inget om att den är utförd) trots att det just nu står som fritidshus 221. Taxeringskoderna görs ju om så fritidshus försvinner som egen taxeringskod och då kan det vara bra att ha den gjord. Undrar just om man nu kommer att tvingas energideklarera fritidshusen också vid försäljning ? Är taxeringen redan ändrad till 220 och då är det väl i så fall lagstadgat? Kolla med Skatteverket och ta upp detta med mäklaren

Jag skulle då aldrig ge så mycket pengar för nåt som fortfarande ser ut som en billig sommarstuga utvändigt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.