Jag har kollat på olika trådar i forumet, bl. a. https://www.byggahus.se/forum/teknik/231597-accesspunkt-med-lan-utgang.html men blir inte riktigt klok på det praktiska tillvägagångssättet. Kör med en TP ArcherC7 och skaffade en Archer20i, den senare tänkt som ap på övervåning. Anvisningarna sa att den gamla routern skulle kopplas ur och den nya anslutas, sedan skulle den gamla konfigureras genom att DHCP kopplades bort.

Försökte kringgå genom att konfa 20i direkt utan att C7 var bortkopplad. Det gick sådär :( eftersom inställningarna krävde gateway-id (förutom tilldelat fast IP) Jag kunde inte lista ut vilket nummer det skulle vara. Jag kunde inte heller komma åt 20i med mindre än att ansluta i WAN, och då tappade jag kontakten med C7. (Jag vet, det låter snurrigt :surprised: )

Fråga: Måste jag koppla bort den gamla, in den nya, bort den nya och in den gamla?

Fråga: borde det inte gå att ansluta nya 20i genom wps, eller bara koppla in på uttag och sedan konfigurera?

Fråga: slog mig att trådlöst kanske måste kopplas bort på 20i innan jag ansluter?

Vågar man hoppas på trial and ... success :p
 
1. Resetta den nya och koppla bort den gamla.
2. Logga in på den nya och stäng av DHCP-servern (automatisk IP-adressutdelning) på den och sätt att den ska få IP-adress automatiskt på LAN
3. Konfigurera WIFI på den med samma säkerhetsinställningar som på din gamla men med en annan kanal minst 5 nummer från den gamla (om den gamla har kanal 1 väljer du kanal 6 på den nya etc.)
4. Plugga in den gamla och så ska du vara igång.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Ska pröva detta i kväll. Så jag behöver inte tilldela IP själv?
Om gamla är avstängd så går väl inte trafiken igenom på det trådande heller? Kanske dum fråga...
 
Nej, jag tror den kan få sitt IP från gamla routern (DHCP) precis som dina datorer. (Finns inte den inställningsmöjligheten måste du dock sätta ett fast IP.)

Och när den gamla är avstängd så går ingen trafik genom den.
 
Jag dunkar huvudet i väggen...
Får inte detta att fungera fullt ut. Trots att jag resettar så vill den inte bli min nya router, den verkar inte accepteras av mitt modem. Det står i manualen att modemet ska vara avstängt och att man ska ta ut backup-batteriet (om det finns) men jag ser inget sådant på Zyxelmodemet? Om jag däremot koppar in den till ett LAN-uttag på på gamla router så kommer jag åt att konfigurera.

Jag kan ställa in de flesta parametrar men när jag väljer Static IP så går det bara inte, den vill ha ip-nummer, submask och gateway. Den vägrar godkänna utan dessa, och då väljer jag den gamla routerns inställningar, vilka verkar OK eftersom de sparas och modemet uppdateras.

På båda banden tilldelar jag nya SSID med varsitt lösenord och flyttar sedan upp routern till öv, ansluter med nätverkskabel och håller tummarna. Nätverken syns på datorn, de går att ansluta till men ger ingen tillgång till nätet trots att Nätverk och delningscenter visar att datorn är ansluten?! Routern visar klart ljus på displayen, nödvändiga lampor är tända.

Är det helt dumt att ha Dynamic på? Även på accesspunkten menar jag? Är det kanske dumt att ha samma märke på båda routers. Jag hade fått igång den tidigare och kunde köra på det lägre frekvensen men på 5GHz blev lösenordet fel och det var nu när jag försökte komma åt att sätta det som allt började strula :(
 
Beroende på vilken internet-leverantör du har kan det ta från ett par minuter till 15-20 minuter innan din nya router får en ip-adress.
Denna fördröjningen finns för att slippa hantera Ip-adressering i onödan.
Så stäng modemet och vänta 10-15 minuter.
Starta C7:an och sedan modemet.

Archer C7:an som är ansluten till modemet skall du köra dynamic på.

Då båda routrarna har samma IP-adress på Lan-sidan och "krockar" så måste du ändra ip-adress på förslagsvis C20i för du skall kunna logga in och ändra inställningarn utan problem:

Koppla in en dator via kabel på C20I och logga in på routern.
Klicka på Network och sedan LAN och där ändrar du IP Adress till 192.168.0.2.
Klicka sedan på DHCP och sedan DHCP Settings och markera "Disable" på DHCP Server, då du använder den i C7:an (Två DHCP-servrar på samma nätverk är inte att rekommendera).

Archer C20i behöver du inte ändra WAN inställningarna utan kopplar nätverkskabeln från C7:an till första lan-porten på C20i istället för Wan-porten så ligger de på samma adressomfång. Wan porten behövs inte då C20i används som accesspunkt.

Sedan når du båda routrarna både trådlöst och trådbundet på respektive IP-adress och kan då konfigurera SSID osv utan att behöva flytta på dem.
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Nu är det igång - igen, tack för det NetNut.
Misstaget jag gjorde var just att ändra i WAN och LAN istället för att gå till DHCP. Därför har jag nu en Static IP på WAN, jag vet inte hur det påverkar? Tror jag fyllde i siffror rakt av från C7. Nu kan jag inte ändra tillbaka till Dynamic på WAN, men eftersom porten inte är inkopplad kanske det inte spelar någon roll?

Jag kan hur som helst ansluta mina trådlösa prylar till C20i, och jag har konfigurerat ett nytt nätverk, SSID, på 5GHz som jag tänkte från början. Nu ska jag testa lite för att se hur hastigheten förändrats, OM den har gjort det :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.