Vi är rätt sugna på att monter en braskamin i lägenheten och har fastnat för en Contura 35 Hög (vit färg): http://www.mariebergs.com/web/product/contura-35-hog-vit/

Vi har kollat med föreningen och det finns en skorsten som vi kan ansluta kaminen till.

Vad är det man ska tänka på när man monterar en kamin? Hur mycket går själva monteringen på ett ungefär? Vi har inga hål för rören så dessa måste borras osv.

Är det någon som har en Contura 35? Hur verkar den? Jag tycker att den är jävligt snygg och det är just detta jag fallit för. Har dock ingen aning om den är bra eller ej då varken jag eller min sambo vet något om braskaminer.

Här tänkte vi montera braskaminen. På utsidan ser ni skorstenen.

ScreenShot00513.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fastighetsägaren måste antagligen göra en bygganmälan eventuellt bygglov, kommunen svarar förhoppningsvis med startbesked. Efter utförd montering så måste fastighetsägaren beställa kontroll av sotaren, sotaren besiktigar och fyller i lite papper som han lämnar till kommunen, kommunen lämnar slutbesked.
 
Hej, ni borde ta kontakt med en installatör och även en sotare, vanligtvis så har installatörerna sina sotare som de anlitar, men det kan vara ide att få sotarens utlåtande om ett positivt förhandsbesked samt installatörens syn på saken och dennes åsikter kan vara värdefulla. Gällande kaminen har jag ingen aning, men en med låg verkningsgrad kan vara en ide, då ni antagligen vill myselda utan att det blir en bastu.
 
har bett föreningen ta fram ritningarna för lägenheten och vart vi kan installera / montera kaminen. Då det finns ett par lägenheten i byggnaden som redan har braskamin, måste jag fortfarande kontakta kommunen (skaffa bygglov?)

Någon som har en aning om hur mycket det kostar att montera en kamin? Notera att lägenheten (bostadsrätt) aldrig haft en kamin tidigare så man måste börja från början med rördragningar och allt som man behöver göra för att montera en kamin
 
Gör först som Manberg skrev, så får ni både pris och förslag på installation.
Jag tror knappast att ni kan koppla ihop er skorsten med det befintliga röret på väggen, men det är sotaren som avgör det! Varje eldstad skall i princip ha egen skorstenspipa.

Ni skall inte ha bygglov, utan en bygganmälan, men eftersom ni enbart är bostadsrättsägare, måste fastighetsägaren begära det.
 
phattrance skrev:
Då det finns ett par lägenheten i byggnaden som redan har braskamin, måste jag fortfarande kontakta kommunen (skaffa bygglov?)
För varje nymontering, ändring och rivning av eldstad/rökkanal mm så behövs det alltid bygganmälan.
Om man ska nymontera/ändra/riva flera rökkanaler så vet jag inte om det räcker med en bygganmälan eller om det måste in en för varje åtgärd.

Det är FastighetsÄgaren som måste göra bygganmälan, han får sedan startbeskedet från kommunen, det är även fastighetsägaren som måste se till att en sotare besiktigar anläggningen och att kommunen får in alla papper. När kommunen har godkänt papperen så får fastighetsägaren slutbeskedet.
Det är inte förrän fastighetsägaren har fått slutbeskedet som eldstad/skorsten får börja användas. Om det används innan och kommunen får reda på det så blir det ganska saftigt sanktionsbelopp som fastighetsägaren får.
 
ah ok då förstår jag. Det var en väldans meck för att få lov och montera en kamin :)
 
Om jag satt med i styrelsen i en bostadsrättsförening så skulle jag antagligen neka varje förfrågan om montering av eldstad & rökrör.

En av anledningen till ovanstående är Likabehandlingen, föreningen kan få väldigt mycke kritik från andra boende. Sedan måste även föreningen/fastighetsägare se till att sotaren kan komma in i alla lägenheter som har eldstäder.
 
Demmpa skrev:
Om jag satt med i styrelsen i en bostadsrättsförening så skulle jag antagligen neka varje förfrågan om montering av eldstad & rökrör.

En av anledningen till ovanstående är Likabehandlingen, föreningen kan få väldigt mycke kritik från andra boende. Sedan måste även föreningen/fastighetsägare se till att sotaren kan komma in i alla lägenheter som har eldstäder.
fast i det här fallet så är det rätt många som redan har en braskamin i byggnaden så det ska nog vara lugnt :)

men jag kan förstå om man är en ny förening och ingen tidigare har en kamin hemma. Då skulle nog jag också nekat förfrågan. Speciellt med tanke på brandfaran
 
Hade jag suttit i en föreningsstyrelse hade jag absolut sagt ja till kamin, möjligen med vissa krav på kopplat brandlarm eller liknande samt en förhöjd avgift för att bekosta sotning. Det är ju de boendes intresse man ska ta tillvarata och en braskamin ger väldigt mycket trivsel.

Det går också att ha flera kaminer på en pipa. Man sätter anslutningarna i 45 grader och med stängbara spjäll. Givetvis i samråd med sotarn. Så det behöver inte bli så att en lägenhetsinnehavare ockuperar en skorstenspipa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.