Det gäller 3 fastigheter i lantlig miljö som diskuterar hurvida man kan borra efter bergvärme tillsammans med utgångspunkt ifrån ett utav husen. Men är det ens möjligt?

Det är 200m mellan husen, finns det någon pump som klarar sådana avstånd? Och hur mycket utav värmen faller bort på vägen?

Hur stor kulvert skulle man behöva gräva för att få plats med rör + ev isolering? Vi har även tänkt pumpa vanligt dricksvatten ifrån brunnen som tillhör det hus där bergvärmen isåfall skulle borras, och då kunde det vattnet dras i samma kulvert. Kulverten kommer även behöva skjutas under en mindre grusväg.

Tips och råd tack, det är omöjligt att starta igång husbygget om man inte har någon kalkyl att utgå ifrån för sådana här tråkiga kostnader. Finns det ens pengar att spara på att göra såhär eller är det smartare att borra egen brunn och egen bergvärme? Eller rent av välja frånluftsvärmepump (tänkt hus på 160 kvm)?
 
Hur har ni tänkt lösa avloppsfrågan, är det också tänkt som en gemensamhetsanläggning? För ert och kommande husägares välbefinnande i det långa loppet ska ni nog ha en samfällighetsförening om det nu visar sig vara en god idé med att dela på uppvärmning och vatten.

Frågan jag spontant ställer mig är om den temperatur som en bergvärmepump tillverkar räcker till, eller om temperaturfallet i kulverten blir så stor att inkommande vatten håller för låg temperatur i huset längst bort.

Vad gäller vatten är det ju annars inte alls ovanligt att man delar på det.

Det är inga problem att distribuera värmevatten 200 meter, men det behövs åtskilligt mer än bara en stor värmepump.
 
mexitegel skrev:
Hur har ni tänkt lösa avloppsfrågan, är det också tänkt som en gemensamhetsanläggning? För ert och kommande husägares välbefinnande i det långa loppet ska ni nog ha en samfällighetsförening om det nu visar sig vara en god idé med att dela på uppvärmning och vatten.

Frågan jag spontant ställer mig är om den temperatur som en bergvärmepump tillverkar räcker till, eller om temperaturfallet i kulverten blir så stor att inkommande vatten håller för låg temperatur i huset längst bort.

Vad gäller vatten är det ju annars inte alls ovanligt att man delar på det.

Det är inga problem att distribuera värmevatten 200 meter, men det behövs åtskilligt mer än bara en stor värmepump.
Angående avlopp har vi tänkt gräva ner en trekammarbrunn. Har faktiskt inte reflekterat så mycket mer över det utan tänker att det är det enda alternativ vi har? Vi bygger utom detaljplanerat område så det finns inget kommunalt.

Bra tips med samfällighetsförening. En tillhörande fråga är kringkostnader ska fördelas, då det skiljer mycket i storlek på husen som ska värmas. Dessutom ska en maskinhall på ca 300kvm värmas upp också (den är inte vår).

Jag har också tänkt så att det blir alldeles för mycket bortfall på vägen, så frågan är hur mycket isolering som krävs och vad landar isåfall kostnaderna på?

Priset på pumpen som krävs verkar ligga på ca 130.000kr (60 kw) sedan tillkommer borrning. Det blir ingen billig affär som vi dessutom ska räkna in i vårt bolån (och betala ränta på....).
 
Bygger man nytt gör man enklast så att huset håller god teknisk klass vad gäller isolering. Då kommer man bort från alla onödigt komplicerade värmelösningar inkl egen BV. Dricksvatten är däremot inget stort problem att dela över såna sträckor. Enda tröskeln är att det reds ut direkt med andelar och andra avtalstekniska ting så vi slipper de erbarmliga trådarna av den typen som översvämmar BH ibland.
 
Hmm, det där är upplagt för grannfejd. Om grannen med maskinhall glömmer stänga sina dörrar kanske eltillskottet kickar in med avsevärt högre elkostnader som följd men alla får vara med och betala. Bara som exempel. Jag tror ni riskerar en dyrare lösning och definitivt mer komplex än att var och en sköter sig själv.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Jag tvekar att det är en bra ide med gemensam VP. Om den ska värma tre hus plus en maskinhall måste den vara rätt stor, men även borrhålet måste vara extremt djup eller fler borrhål -> höga kostnader. Plus kostnader för kulverter och extrem bra isolering.
För VV måste man köra runt VV hela tiden och värmeväxlare vid de bortre husen.
Och så måste man lösa debiteringsfrågan, vem betalar hur mycket?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Jag har försökt räkna grovt på om vi har några pengar att spara, och jag tycker i mina beräkningar att vi på sikt går +/-0.

Så detta skippar vi nog. Känns bara rörigt.
 
Lägg pengarna på bra isolering oavsett då går du alltid plus på sikt. Som nämnts finns många små och större problem inbyggt i detta som om inte annat lurar bakom hörnet på sikt. Vatten kan ni enklare dela på och där kommer du nog på plus vid en sån anläggning vettigt utförd.
 
Har ni plats till Flis? Det är det billigaste uppvärmningssätet och med 3 hus kan det bli intressant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.