Jag köpte tidigare en Linksys RE6500 extender för att få bra signalstyrka på min ovanvåning. Tyvärr fungerar det inte riktigt. Signalen till ovanvåningen blir usel. Och jag vill gärna ha routern där jag har den idag.
Därför tänkte jag köpa några homeplugs som förhoppningsvis ska fungera bättre. Jag kan tyvärr inte sätta dem på samma fas/säkring som routern, då den ska sitta på en annan våning. Därför behöver jag en bra och stabil homeplug. Kostnaden är oväsentligt höll jag på att säga :).
Jag är så trött på ha dålig uppkoppling hemma så nu vill jag lösa problemet för gott.

Jag behöver förslag på riktigt bra homeplugs som fungerar stabilt trots att man sätter den på olika faser samt att dom ska ha inbyggt trådlöst nätverk.

Vad ska jag köpa?
 
Bra och stabilt powerline/homeplug är tyvärr lite motsägelsefullt.
Det vettigaste du kan göra är att prova dig igenom Kjell&COs sortiment och se om något funkar (de har generös bytesrätt).

Går det inte att dra en kabel? Ingen gammal telefontråd du kan ta bort och dra ethernet i röret istället?
 
Jag testade ett par TP-Link för ett tag sen, men de fungerade skit. Visst fungerade de och var hyffsat stabila, men hastigheten var under all kritik.

Du kanske ska dra en lång nätverkskabel till övervåningen och sätta en trådlös accesspunkt där istället?
 
Chaly
Jag använder Devolo. Funkar bra hos mig, men inte för iptv. Får ca 100 Mbit mellan två uttag på olika grupper.
 
Det finns speciella enheter att köpa som kopplar Homeplug-signalen mellan faserna. En sådan monteras i centralen. Signalstyrkan mellan Homepug-enheterna blir starkare med en sådan, men det kan fungera bra utan eftersom nollan är gemensam för alla faser.

Exempel på "Homeplug phase coupler":
http://www.ebay.com/itm/SEDNA-Home-Plug-PLC-Phase-Coupler-/201194150703?hash=item2ed81b1b2f

Det bästa är dock en kabel. Det brukar finnas något sätt att få fram en kabel, men ibland måste man vara kreativ.
 
Med samma fas menas väl att bägge ligger på t.ex L1. Och det går ju garanterat att lägga om i centralen. Eller har jag missuppfattat något?
 
Påverkar det mycket om dom inte sitter på samma fas?
 
johel572 skrev:
Med samma fas menas väl att bägge ligger på t.ex L1. Och det går ju garanterat att lägga om i centralen. Eller har jag missuppfattat något?
Ja det är rätt uppfattat. Om du bara ska ha två stycken och du kan se till att de ligger på samma fas har du troligen ingen nytta alls av en "phase coupler". Något jag själv märkte när jag körde homeplug var inverkan från andra laster. När t.ex värmeelementet i tvättmaskinen drog ström så blev det en sorts kortslutning av signalen. Funktionen kan alltså variera väldigt mycket mellan olika tidpunkter.


Anna1984 skrev:
Påverkar det mycket om dom inte sitter på samma fas?
Jag har inga siffror på det. Under bra förhållanden kanske det inte spelar någon roll alls, Ligger man på gränsen kan det vara avgörande för om det överhuvudtaget fungerar. Det enda man kan säga någorlunda säkert är att det är en fördel att ligga på samma fas.
 
Om du köper homeplugs som uppfyller AV2 standarden så är det där med olika faser inget problem.
 
Jag kommer köra på Devolo dLAN 1200+ WiFi AC Starter Kit (9369). Har den AV2?
 
Det borde ju räcka för mitt mobila nätverk.
 
Anna1984 skrev:
Det borde ju räcka för mitt mobila nätverk.
För vanlig surf spelar det nog ingen roll, men det händer att man vill flytta filer mellan datorer i hemmet, och då är det en enorm skillnad på 50 Mbit/s och 1 Gbit/s (nätverkskabel). Tänk också på att man kanske skaffar fiber i framtiden. Då är det troligt att Homeplug blir flaskhalsen. Förstahandsvalet bör alltid vara kabel, men är det för besvärligt att få dit den kan man ju testa Homeplug.
 
Kör med Devolo' 500-serie och det funkar bra. Enheterna ligger på olika faser och det är inget som märks. Får dessa värden just nu;

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det enda jag har försökt göra är att sätta enheterna i uttag som är relativt "raka spåret" till elcentralen. En massa vägguttag i mellan kan försämra värdena.
 
jackt skrev:
Kör med Devolo' 500-serie och det funkar bra. Enheterna ligger på olika faser och det är inget som märks. Får dessa värden just nu;

[bild]

Det enda jag har försökt göra är att sätta enheterna i uttag som är relativt "raka spåret" till elcentralen. En massa vägguttag i mellan kan försämra värdena.
Det låter bra.

Är det där ett program som ingår när man köper enheterna, eller har du skaffar det separat? Det som visar hastigheterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.