Müssli skrev:
Ett knep som funkar lika bra i träreglar som betong är att komma med kabeln "snett" mot hörnet eller hur man ska förklara. Se min skiss så kanske det blir enklare. :)
Gör man så får du en riktigt fin böj även i innerhörn.[bild]
spåret ska vara horisontellt på båda väggsidorna men med en höjdskillnad på ca 10 - 15 cm som man sedan ordnar till i hörnet.

Fördelen med om man har tegel är att bruket brukar var relativt lättsågat. Har man dock tegel brukar detta bara vara i de bärande väggarna och de icke bärande är timmer med vass och puts på. Vass och puts är inte lika kul då man klyver det som bär upp putsen, men det går...
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
tommib
Thomas_Blekinge skrev:
På denna tyska hemsida [länk] jämförs förläggning med flex/VP-rör med EKK direkt under puts. Båda metoder är tillåtna även i Sverige.
Den största fördelen med rör är som påpekat flexibilitet vid framtida omdragningar. Den största nackdelen är (enligt sidan, och min egen erfarenhet) den mycket större arbetsinsatsen= arbetskostnader. Och det är ju något som elektrikern glädjas av!
Ingen helrenoverar en etta mer än en gång i livet så mycket flexibilitet för framtida omdragningar behövs inte.
Ja, man kan göra så. Man kan också slipa golven utan att ta bort socklarna och bara sätta på nya. Man kan lägga klickgolv och bara sätta kvartsstav mot de befintliga listerna. Man kan fylla med fogskum istället för att dreva runt fönster (som jag såg att du rekommenderade i en annan tråd). Man kan till och med gräva ner sina gamla möbler och grejer på tomten och täcka med gräs.
Det går utmärkt, och är tillåtet, att göra massor av olika fuskbyggen. Gör man det ordentligt så kommer nästa ägare vara extremt tacksam den dagen det måste fixas något. Jag själv bor i ett hus där tidigare ägare just gjort massa ytskiktsrenoveringar utan att göra underarbetet ordentligt. Varje gång jag ska göra något blir det flera extra moment och jag svär en ramsa över vilken klåpare tidigare ägare var. Visst, man behöver inte ta i som Anders med hans 20-talslägenhet (även om jag är imponerad över ambitionsnivån trots att han ska flytta) men man kan i alla fall göra jobbet ordentligt när man gör det.

Jag har faktiskt själv ett exempel på just detta med EKK. Vi har en altan där man har gjutit in en EKK som gick till markisen. Nu är den klippt men det hade inte behövts om man hade dragit rör istället. Det finns också två rör, där det ena sannolikt innehåller en EKK som är skalad i ena änden. Jag hittar nämligen ingen rörmynning någonstans men det kommer ut en EKK ur en mur 10m längre bort. Det sista röret har jag aldrig förstått vart det går (man har lämnat en SKX i det som dragtråd, hoppas jag), inget har slutat fungera när jag har kopplat bort det....
 
  • Gilla
Folin och 1 till
  • Laddar…
Jag antar att du vill fräsa och göra det ordentligt och inte ha utanpåliggande uttag(och jag vet inte om det är godkänt att dra el i kabellister med utanpåliggande uttag men jag minner mig i iallafall ha sett det) - annars finns det numera kabellister i trä med inbyggda kanaler, jag vet inte hur mycket som får plats och hur bra de är, men det finns 2-3 märken(vad jag vet) och de finns på krauta - t ex. Södra har en:
http://www.sodra.com/sv/Sodra-Interior-Sverige/List/Lister/Kabellist/Kabellist-19x69-240cm1/

Kanallisten är en annan:
http://www.bygghemma.se/inomhus/inr...lar/golvsockel-med-kanal-kanallisten/p-182739

Jag har inte själv använt de men hittade de i samband med att jag letade list till nätverk/antenn (som jag sedan för övrigt lade i pm2 rör med vp2 dosor - som av egna empiriska tester visat sig vara överlägset bäst).

Lycka till hur du än gör!
 
tommib skrev:
Ja, man kan göra så. Man kan också slipa golven utan att ta bort socklarna och bara sätta på nya. Man kan lägga klickgolv och bara sätta kvartsstav mot de befintliga listerna. Man kan fylla med fogskum istället för att dreva runt fönster (som jag såg att du rekommenderade i en annan tråd). Man kan till och med gräva ner sina gamla möbler och grejer på tomten och täcka med gräs.
Det går utmärkt, och är tillåtet, att göra massor av olika fuskbyggen. Gör man det ordentligt så kommer nästa ägare vara extremt tacksam den dagen det måste fixas något. Jag själv bor i ett hus där tidigare ägare just gjort massa ytskiktsrenoveringar utan att göra underarbetet ordentligt. Varje gång jag ska göra något blir det flera extra moment och jag svär en ramsa över vilken klåpare tidigare ägare var. Visst, man behöver inte ta i som Anders med hans 20-talslägenhet (även om jag är imponerad över ambitionsnivån trots att han ska flytta) men man kan i alla fall göra jobbet ordentligt när man gör det.

Jag har faktiskt själv ett exempel på just detta med EKK. Vi har en altan där man har gjutit in en EKK som gick till markisen. Nu är den klippt men det hade inte behövts om man hade dragit rör istället. Det finns också två rör, där det ena sannolikt innehåller en EKK som är skalad i ena änden. Jag hittar nämligen ingen rörmynning någonstans men det kommer ut en EKK ur en mur 10m längre bort. Det sista röret har jag aldrig förstått vart det går (man har lämnat en SKX i det som dragtråd, hoppas jag), inget har slutat fungera när jag har kopplat bort det....
Jag förstår inte vad golvslipning och nedgrävda möbler har att göra med TS-fråga.
Jag påvisar alternativ som är tillåtna i Sverige och används ofta i andra länder pga viss fördelar, och får bara skit för det av elektriker-etablissemanget. Tråkigt. Jag inser vissa nackdelar med EKK under puts men hävdar fördelarna.
Kanske en generationsfråga.
 
  • Gilla
Amplify och 1 till
  • Laddar…
Jag ser ingen fördel utom möjligen att det går något litet fortare att köra med ekk, vad är det som är så föredlaktigt med EKK i dona ögon?

För min del räcker det med att det inte är omdragningsbart.
 
  • Gilla
wihlke
  • Laddar…
jonko skrev:
Jag ser ingen fördel utom möjligen att det går något litet fortare att köra med ekk, vad är det som är så föredlaktigt med EKK i dona ögon?

För min del räcker det med att det inte är omdragningsbart.
Tja, ibland vore det praktiskt att kunna fräsa plats för en 8 mm tjock kabel istället för en 16 mm tjock slang. I mitt källartak exempelvis är putsen ca 10 mm tjock och däröver sitter hönsnät och brädor som det vore skönt att slippa ge sig på.
 
Mitt hus från 79 var inte elen helt genomtänkt så jag är väldigt tacksam att installationen är utförd med rör.

Protte
 
Hej, har en villa från 40-talet där all el skall dras om. Tänkte också fräsa. Problemet är att det är träväggar med en tjocklek på halvtum till 2,5 tum. Finns det något spårverktyg att hyra/köpa för trä? Vanlig överhandsfräs funkar inte, då varje spik slår sönder fräsen 'a 200-300 kronor. Kört en bit med cirkelsåg 2 ggr och sedan hugga bort resten mellan spåren med stämjärn. Men det tar ju sån tid! :(
Hoppas nån vet en genial lösning. Det gäller ca. 80 m2 boyta med kök, hall v-rum och 2 sovrum. Idag finns endast 1 uttag per rum plus ett lamputtag. Kommer inte att kunna dra i taket pga andra orsaker. Elcentralen kommer att sitta i källaren och rakt ovanför den kommer man åt att dra i golvet innan det fortsätter i väggarna.
 
tommib
Är det spont eller vad? Det lättaste är väl att skala bort all väggbeklädnad ner till regelstommen. Gör man det smart kommer man undan med en sida per vägg och inte alla väggar. Tänk på om det går att drar rör via vind/golv/källare. I källaren kan man ev dra utanpåliggande.

Att dra om el i ett helt hus tar tid.... :)
 
  • Gilla
egaf56
  • Laddar…
Har redan skalat bort treetex, masonit o 20 lager tapet. Så är vid stommen nu. Ja det är spontat. Jag tycker det blir för mycket kabel att dra i källaren. Tänkte bara dra den el som behövs där utanpåliggande.
 
tommib
Då är det cirkelsåg, eller motorsåg, som gäller. Var försiktig.

Med liggande spont skulle jag nog försiktigt försöka plocka bort en bräda uppe och en nere för att komma åt att dra slang i regelverket. Eller borra hål med jämna mellanrum och fiska.

Hur är det med vind? Går det att gå den vägen och sedan ner i väggarna, det är lite lättare.
 
Var rädd för det. :)
Stående virke som är massivt i ytterväggarna och bärande innerväggar, tyvärr. På vinden är ett tjockt plankgolv som vi helst inte vill bryta i. Det är väl latmasken i mig som letar en enklare väg.... ;)
Tack för förslagen dock! :)
 
tommib
Utanpåliggande i hela huset då? Lättare för dig men dyrare med elektrikern.

Är det alltså stående virke utan regelverk? Om det bara är virket som håller upp huset skulle jag under inga omständigheter spåra i det alls!
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Kul att se att tråden tagit sån fart!

Jag kan stolt meddela att jag numera har endast tre synliga utanpåliggande kablar. Samtliga är faser som går lite dumt. Jag är ingen elektriker och kände att det skulle vara lite overkill att dra om faserna också bara för att få in dem i väggen.

I skrivande stund har jag alltså (efter att ha tagit ner en vägg) flyttat en lampknapp (infälld), fällt in två eluttag och ett antennuttag. Ingen har el än, i dagarna ska en målare köra microlit på alla väggar, därefter kör jag en omgång färg och sist men inte minst kommer en elektriker och kopplar in nya uttag och strömbrytare i lägenheten.

Jag skippade helt att fräsa nya uttag, så inget behov av att räkna om belastning eller liknande.

Då jag var tvungen att prioritera mina maskininköp så bestämde jag mig för att hoppa spårfräs. Jag ritade istället ut samtliga ledningar enligt korrekt bredd och använde slagborr för betong (strl 10) och borrade sick-sack hela vägen. Därefter var det bara att knacka med stämjärn utmed linjerna. På så vis gick det väldigt fort att avverka väggen. Bra tips för er som inte har tillgång till spårfräs!
 
tommib
Eh.... när du säger faser, vad menar du då? Jag hoppas innerligt att du inte har lös FK i väggarna....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.