Hej skapar den här tråden för att tvinga fram lite saker till altanen, är egentligen mer sugen på att göra iordning verkstan, få in lite ordning....

Men detta måste bli gjort först då jag har haft spillvirke från altanen på tork i 1 år som tar upp en del plats. Det ska bli lite trädgåsmöbler som ska ta form här i september!?

Förutsättningar inga inköp virkes dimensioner som finns är 120x28 och 145x45

Tänkte skapa en steg för steg tråd för att tvinga fram lite action.

Brukar börja min projekt med en enkel pappers skiss för att få en känsla på proportioner men orkar sällan göra en konstruktionsritning inmed fogar osv det tar jag oftast lite som det kommer.

Feedback tips och hejar rop välkomnas! Även om någon sitter på en inca bandsåg eller dyl i 08 området som de vill bli av med hojta.

Började dagen vid ritbordet vill ha en enkel men ändå jobbad stil på möblerna som ska göras.
Först ut ett sideboard/köksbänk/planteringsbänk
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen blev det lite virkes preparering
Grovkapning och hyvling följt av tillverkning av 100 ribbor till skivor och sittsar.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
smak prov

Passar på att bjuda på några bilder på mitt kaos virkes högen är spaljé till en trappa som ligger på tork.
Behöver bygga lite så garaget kan bli klart någon gång;)
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Postar skiten nu orkar intekorr läsa nu kaffe och stämjärns slipning i morgon ska det fogas...
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Grymt snygg skiss!
Vill du ha input på proportionerna? Bara subjektivt tyckande såklart. Jag hade gjort toppen aningen aningen tunnare samt låtit en större del av benen var kilformade, dvs bara raka förbi sargen och en liten bit till.
 
Hm kan vara en bra tanke med benen, ville ha toppen lite bastant, men håller med om att det ser lite topp tungt ut.
Får se hur jag gör... Har ju redan gjort alla delar till den, men det går ju att kapa ned
 
Vad är det för svarta streck du har fått på bitarna?
 
Fick problem med matningen i hyveln tror jag har fått kåda i första valsen så utmatningen håller högre tempo än vad virket passerar genom hyveln. Det blir att riva ber skiten... Så det är svart gummi från utmatnings valsen. Aldrig hänt förut jävligt iriterande men det försvinner med ett drag med en slipkloss.
 
Kom hem från jobbet grovsågat till benen, lyssnade på dig Daniel gällande proportionerna.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu blir det att kapa kapa till sargen och borra lite plugg hål, orkar inte göra tappar det är trots allt ute möbler.
 
Hand hyvlat till benen i väntan på att få mina stål slipade till kombin.

Måste bara säga fan va gott det är att jobba med vassa handverktyg.
Man kommer så härligt nära materialet det är lite som flugfiske vs spinn... Ja ni fattar.

Till alla er som läser och är lite sugna på att bygga möbler man behöver inte köpa det dyra bara man tar sig tid att slipa och justera in stämjärn och hyvlar. Använder själv alltid mina favoriter som är klassisk trä konstruktion kostade nog inte mer än 300kr st funkar toppen även om det är lite pill att justera in dem innan man får kläm på det.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pär h och 6 till
  • Laddar…
Det har hänt lite saker i dag.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Limmat ribbor i går kväll nu blir det att montera skivan men först slipning och en fredagsöl!
 
  • Gilla
badtastex och 6 till
  • Laddar…
Här finns det mycket att göra barnsäkrare trappan förra helgen hoppas nu på lite snickeri tid, körde ett pass nu på morgonen. Älskar att dricka lite kaffe lyssna på radion och känna att man är själv. Fräst ur och torrlagt ribbor på under hyllan. Nu ska jag ta mig an en bänk snart....
Bild på trapp och bord bjuds här, om någon. Har tid över s ska spaljé och trappa bli vita så kom förbi så bjuds det på pensel pilsner & lockmat. Bilder kommer i separat post pga strul med postningen
 
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Får väll säga invigd!
Sitter och njuter av ett par kalla i höstsolen. Samtidigt som det stryks på ett par lager med tuntspädd olje mix.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
byggpularen och 7 till
  • Laddar…
L-Bror
Snygg som bara den. (y)
 
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.