Jag har snedtak på min lvervåning och vill göra en vägg lite tjockare för att göra en "lönndörr" där man kan komma år den inte så vackra luckan till kattvinden.

Jag tänkte sätta upp lite reglar på insidan den nuvarande väggen, isolera med något lämpligt (ljudisolerande) och sätta gips eller spånskivor på insidan. Den del av väggen där luckan sitter tänkte jag ordna med såna där "tryck-så-öppnar-den-sig"-beslag.

Men...skall jag sätta nån typ av fuktspärr (plast eller annat) innanför de skivor jag sätter upp? Jag antar att det nu finns något sådant i väggen - det borde väl sitta mellan skivorna och isoleringen.

Någon som har koll?
 
ingen plast..!! finns troligt vis någon lösning på det i den befintliga väggen..
dock bygg inte på den förtjockt.. om där sitter plast så ska den max vara inne till 1/3del av väggens tjocklek.. ;)

om den väggen som är där idag är 20cm tjock så kan du köra med 95mm reglar, inte mer.
 
sanne78 skrev:
ingen plast..!!  finns troligt vis någon lösning på det i den befintliga väggen..
dock bygg inte på den förtjockt..  om där sitter plast så ska den max vara inne till 1/3del av väggens tjocklek.. ;)

om den väggen som är där idag är 20cm tjock så kan du köra med 95mm reglar, inte mer.
Jaha, så om jag som jag tänkt sätter upp reglar som är 5-7 cm nånting och sedan isolerar mellanrummet mellan den gamla väggen och de nya skivorna behöver (skall?) jag alltså inte sätta upp ytterligare fuktspärr.

Kan det inte bli fukt i min nya isolering då?

Eller det kanske blir risk för det om jag sätter upp mer plast (det är inte bra att ha två skikt som stoppar fukten antar jag - risk för att fukt håller sig där emellan?)?

T
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.