Vi har kommit fram till att den bästa lösningen är att byta dörren, så att man kan köra in en gaffeltruck om man vill.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Min farfar byggde en egen vedkärra av en utrangerad skottkärra, behöll skänklarna och spikade på ett flak där baljan suttit och ett par stakar fram och bak.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren skrev:
[länk]

Sent svar i min egen tråd.

Är den någon som har erfarenhet av denna kärra, det känns som att den är vad jag behöver nu när dörren är färdig och jag kan ta in vedträna på längden.

Vad tror ni om hållbarheten?
Jag tycker att den eventuellt ser lite klen ut? Har jag fel?
 
Köp en bra pirra bygg en permanent bur på den.
Stadig last som inte hoppar runt. Alternativt två lösa burar som du kan cirkulera.
Bara att plocka fram svetsen... Om du har plant underlag finns det varuburar med hjul som nog det smidigaste brukar gå att få loss billigt.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Anna_H skrev:
En räv är det väl man ska ha till så långa vedpinnar. Men ska man köra den genom dörren kärvs det 90 cm dörröppning förståss.
Vi har ju bytt till en bredare dörr nu, en meter bred :) och efter att ha tittat på det som du kallar en räv, så tycker jag att, den kärra jag överväger att köpa verkar vara just en räv, ett nytt ord i mitt vokabulär tack :)
 
Redigerat:
Hedens skrev:
Köp en bra pirra bygg en permanent bur på den.
Stadig last som inte hoppar runt. Alternativt två lösa burar som du kan cirkulera.
Bara att plocka fram svetsen... Om du har plant underlag finns det varuburar med hjul som nog det smidigaste brukar gå att få loss billigt.
Jag har inte plant underlag, men tack.
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
[länk]

Sent svar i min egen tråd.

Är den någon som har erfarenhet av denna kärra, det känns som att den är vad jag behöver nu när dörren är färdig och jag kan ta in vedträna på längden.

Vad tror ni om hållbarheten?

20151121_184938[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den var jättebra, och det går utmärkt att transportera veden hela vägen från skogen med den :)
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Tänk att de gamla pappersvedakärrorna har återuppstått!
Förr då både papperveden och brännveden till till stan var en meter lång och skulle kärras när man lastade haxar och pråmar och senare också lastbilar så fanns det specialbyggda skottkärror för metersved. De fanns i olika modeller. De äldsta av trä och de nyare av järn. Den vi har på museet i byn ser ut exakt som din kärra med skillnaden att den har bara ett hjul monterat mellan stomrören. Man kärrade ju längs landgångar.

Jag har en som är litet mera lik en skottkärra men den saknar bunke och har stakar istället. Den hittade jag på skroten och köpte för några euro. Vi använder den på vedbacken här hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.