Hej!
Är mitt uppe i köksrenovering och eftersom det är första gången så är jag (och min man) lite villrådiga. Vi har valt ett kök från Ikea men hur ska vi göra med vitvarorna? Vi kommer antagligen att köpa kyl/frys och fläkt från annat ställe men resten? Det vi vill ha är en integrerad diskmaskin, induktionshäll och två ugnar. Den ena ugnen ska vara en kombinerad varmluftsugn/micro och den andra varmluftsugn med pyrolysrengöring. Jag gillar att baka så ugnarna måste baka jämnt.

Budgeten är inte obegränsad så att säga så det är bra om man kan hålla kostnaderna nere. Samtidigt vill jag inte köpa det billigaste för att sedan bli missnöjd. Är det någon som har lite tips? Jag känner mig så osäker så jag vet inte vad.

Tack på förhand!
/Mine
 
Om ni köper diskmaskin från annan leverantör än Ikea måste ni kolla så den fungerar med de extra höga luckorna som används med Ikea Metod. När jag byggde kök i vintras/våras sonderade jag den marknaden och då startade maskinerna från andra tillverkare med den funktionen på runt 7000 kronor.

I övrigt, sätt en budget och när det är gjort måste ni bestämma er vad som är viktigast för er, design eller funktion till exempel?

Sen är det såklart skönt att köpa så många saker som möjligt på samma ställe, dels eftersom det är betydligt lättare att pruta då men också för att man slipper vara hemma från jobbet när prylarna levereras mer än nödvändigt.
 
Tack för svar! Det blir kanske diskmaskin från ikea då.

Vad gäller priser så tänkte vi nog lägga oss i ikeas övre sortiment vilket innebär omkring 4500-6000kr för en ugn. Frågan är väl om man får något bättre från ett annat märke för ungefär samma summa. När jag frågade på Elgiganten om kombinationsugnar så säljaren att den enda som egentligen fungerar är denna från Bosch: http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/ugn-inbyggnad/HMG656RS1/bosch-ugn-inbyggnad-hmg656rs1
Den kändes lite dyr tycker jag och säljaren på ikea bedyrade att deras kombinationsugnar fungerar jättebra. Om någon har lite erfarenhet är jag tacksam för tips! I dagsläget har vi inte ens en varmluftsugn så jag vet inte vad jag ska kolla efter. Och så ska det ju vara en ugn som inte är kombi också...
 
Jag kan tyvärr inte kombinationsugnar då jag aldrig micrar saker hemma (har ingen micro och föredrar att värma rester på traditionellt sätt). Men en vanlig varmluftsugnugn med pyrolys borde du med lite prutning kunna få för 10-11 000 i paket med en induktionshäll från Siemens/Bosch som gör bra grejer. Själv körde jag på en 60cm bred Siemens-häll med slider och jag är grymt nöjd, enkel och snabb samtidigt som den är tyst:

http://www.tretti.se/vitvaror/inbyggnadshallar/induktionshallar/siemens-eh651fe17e

Om du tänker köpa kyl/frys, 2 ugnar, fläkt och häll på samma ställe har du bra utrymme att pruta ned priset med ett par tusenlappar. Om du känner dig helt vilse, skriv ett mejl till typ Elgiganten, Tretti och Whiteaway där du specificerar dina krav på vitvarorna och ber om ett förslag på produkter som matchar kraven. När du fått förslaget så försöker du pruta eftersom du trots allt köper ett helt gäng med vitvaror.
 
Tack för tipsen! Ska kolla upp detta. Om någon har erfarenhet av kombiugnar och/eller ikeas vitvaror får ni gärna berätta!
 
Hur har det gått? Vad blev det för vitvaror? Är i samma sits som ni var i höstas.
 
Det blev kyl/frys från Fisher&Paykel (e522blxfd4), fläkt från Franke och resten (diskmaskin, häll, micro/varmluftsugn och ångugn/varmluftsugn) från ikea. Vi är nöjda. Särskilt med kylen!
 
Vilken häll köpte ni?
 
:)
 
Ett gott tips är att inte köpa sina vitvaror från Ikea. Många av produkterna kommer från Whirlpool och det är riktiga budget prylar och inte deras "bättre" vitvaror. Resten kommer från Electrolux, har inte så stor koll om dom är bra eller ej då jag inte jobbar med just den koncernen
 
Mig veterligen är det knappt några produkter som tillverkas av Whirlpool längre. De flesta härstammar från Electrolux.
 
Jag hoppar in i denna tråd istället för att starta en ny. Vi ska köpa alla vitvaror till ett kök och tvättstuga. Det vi letar efter ska vara hållbart, funktionellt och prisvärt. Vi har inte obegränsad budget men tänker inte snåla heller, vi bygger nytt hus och det är många småbäckar. Enligt de flesta oberoende tester så verkar Miele ligga i topp i nästan alla kategorier. Är de verkligen lika mycket bättre som de kostar mer? Disk, tvätt och torktumlare som slits hårdast kanske är värt att köpa Miele? Vi är lite sugna på en french door kyl/frys. För eller nackdelar med sån? Smeg har en som är fin men hur är kvalitén? Vad ska en ha för ugn/ugnar?
 
JaJu skrev:
Jag hoppar in i denna tråd istället för att starta en ny. Vi ska köpa alla vitvaror till ett kök och tvättstuga. Det vi letar efter ska vara hållbart, funktionellt och prisvärt. Vi har inte obegränsad budget men tänker inte snåla heller, vi bygger nytt hus och det är många småbäckar. Enligt de flesta oberoende tester så verkar Miele ligga i topp i nästan alla kategorier. Är de verkligen lika mycket bättre som de kostar mer? Disk, tvätt och torktumlare som slits hårdast kanske är värt att köpa Miele? Vi är lite sugna på en french door kyl/frys. För eller nackdelar med sån? Smeg har en som är fin men hur är kvalitén? Vad ska en ha för ugn/ugnar?
Min erfarenhet av Miele är att de är hållbara, men funktionsmässigt lite ålderdomliga. Jag hade dock definitivt valt diskmaskin, tvätt och tork av Miele då det också är här de ofta briljerar. Där är väl inga generella nackdelar med en sådan kyl/frys. Jag kan inte heller uttala mig personligen om Smeg, mer än att flera bekanta som har köpt Smeg till nya hus har haft väldigt mycket problem med nästan alla vitvarorna.

Bosch och Siemens ugnar i toppskiktet är väl de som ligger längst fram i utvecklingen just nu. Jag har själv en serie 8 ugn från Bosch som jag är väldigt nöjd med. Det ni måste bestämma er för är vilken typ av ugn eller ugnar ni behöver.
 
Första tipset från mig är att leta upp hemsidan "bäst-i-test" som sammanställer olika tester på t ex olika vitvaror senaste åren. Där finns också länkning till billigaste av just de vinnande produkterna. Kolla sen av mot "Prisjakt.se" och någon till prisjämförelsesida - on det skulle vara så att "bäst-i-test" får någon sorts provision på sina hänvisningar (vet ej om det är så, men jag har hittat billigare när jag sökt själv). Vi har tidigare lagt alldeles för mkt tid på att åka runt och tittat i butiker, lyssnat på olika försäljare som ändå verkar sälja det som ger bäst provision just den veckan. Köpte senast en Bosch torktumlare på detta enklare sätt, fick maskinen hemlevererad i priset. Supernöjd trots att vi inte klämt och känt på grejorna före.

Får för mig att Bosch just nu hör till de mer prisvärda grejorna i mellanprissegmentet. Husqvarna som vi köpte kyl och frys 2010 var både ganska dyra och tveksam kvalitet (kondensvatten som rinner ur på framsidan). Däremot jättenöjd m diskmaskinen som vi köpte samma år där vi gick på Miele.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.