Mitt hus är inte ännu slutbesiktigat och jag har ännu inte fått något elschema över golvvärmen i huset. Misstänker ändå starkt att man inte lagt in värmeslingor i bastun. "Sunt förnuft" har antagligen menat att en bastu inte behöver golvvärme ... men ena bastuväggen är helt i glas = fönsteryttervägg. När bastun gått på högvarv en längre stund blir golvet inget mer än svinkallt.

Kan man 'begära' att golvvärme även skall täcka bastu? OK att detta nu är alltför sent - men jag ser ändå det som - (en av de synnerligen få) missar man gjort med huset och det irriterar mig ändå :-/.
 
Mjo.. Golvet i en bastu blir ju inte speciellt varmt. Värmen stiger uppåt. Men du kan ju snickra några snygga trallar att gå på..
 
Visserligen - men bastugolvet har svart ursnygg klinkers och trätrallar skulle definitivt förstöra helhetsintrycket.

 
  • Gilla
Elinsta
  • Laddar…
Tofflor? :)
 
Jag förmodar att uteblivna svar på uppvärmt bastugolv kan ses så att jag inte kan kräva detta i entreprenaden.
 
Jag som har bastu på öv valde själv att inte ha golvvärme. Dels finns det en grundvärme i golvet av naturliga skäl och sedan värms bastugolvet upp relativt snabbt trots täljstensklinkers. Nu har jag ett trögt elagg i täljsten så det tar sin goda timme att värma upp det, vilken säkert är till gagn för golvtempen. Visst kan det vara litet kallt på golvet när aggregatet ska slås på, men sedan vid bastubad funderar man (dvs familj o hittillsvarande gäster) inte mera på det.

Det framgår inte vilken entreprenadform du har byggt efter, men står det inte uttryckligen om uppvärmning i bastun (bastuagg. oräknat) så är det nog implicit så att det inte ingår. Jag tycker ändå att det kan vara en god idé att resonera med entreprenören kring frågan speciellt med tanke på din "kallrasvägg" ;).

 
Jo, ClasseClas, jag ska påtala detta vid slutbesiktningen. Bastun ligger i hörnan av stenhuset, platta på mark, och jag har inte tagit upp det i kravspecen där bastun skulle vara 'enl standard'. Att göra något åt detta nu i efterhand är alltför kostsamt i vilket fall som helst.

Men det kan vara ett tips till er andra som bygger/beställer bastu i bottenplan med platta på mark. Även om det nu inte är en ytterväggs/fönsterväggs-bastu kan det vara bra att tänka på att golvet aldrig värms upp. Jag misstänker att min egen bastu kommer att dra en del extra el.

Men som jag sagt ett par gånger tidigare ... blir det inte värre slutproblem med nybygget får jag vara nöjd ;).
 
yonna skrev:
Att göra något åt detta nu i efterhand är alltför kostsamt i vilket fall som helst.
Om du har vattenburen golvvärme i huset i övrigt kan man ju faktiskt tycka att entr. kunde dragit en separat slinga för bastun.

Det är aldrig kul att haka upp sig på saker som kunde ha varit perfekta. Innan du slår alla tankar ur hågen kan du kolla upp följande spontana idé som inte behöver vara överfarligt svindyr att genomföra:
-Med lite tur kan du lägga golvvärmefolie (som räcker för att ge komfortvärme på golvet) som bygger ca 3mm.
-Sedan plattsättning av nya klinkers på bef. klinkers (och gvfolie). Total bygghöjd ca 3mm + fix ca 5mm + klinker ca 8mm = 16mm.
-Reglering av gv via veckotimer där gv är påkopplad begränsad del av dygnet. Givare för gv behövs också om gvfolie inte är självreglerande.

Det lär bli lite bök med eldragning i efterhand för gv, men ibland kan man ju ha lite tur också, vilket jag hoppas att du har i det här fallet!  :)
 
Tack, ClasseClas, för rådet! Det verkar inte omöjligt att göra som du föreslår. Nu har jag eluppvärmt golvvärmesysten ( :-X) men jag ska testa driftkostnaderna det första året och se hur det blir. Det finns möjlighet att lägga på ytterligare 16 mm utan problem. Granne med bastun är mitt teknikrum där bl a elinstallationen finns så inte heller denna komplettering bör vara komplicerad.

Jag har nu haft diskussionen uppe med min KA som menar att det inte är vanligt att lägga varma golv i bastun så jag kommer inte ta upp problemet vid slutbesiktningen.

Men visst är det lärorikt att bygga hus - eller att vara byggherre!
 
yonna skrev:
ena bastuväggen är helt i glas = fönsteryttervägg.
Jag har inget svar på frågan om golvvärme, men jag måste ändå säga att det där med fönster i bastun är underbart.

Där jag jobbade förut fanns en bastu på sjunde våningen. Det var fantastiskt att sitta där i värmen en februarikväll och se hur snön sakta föll över staden.
 
Idén fick jag redan vid tomtinköpsstadiet. Ena dottern är vinterbadare ::) och drog mig ibland iväg till kallbadhuset i Malmö. Från dess ena stora bastufönster ser man Öresundsbron och från den andra har man kunnat sitta och titta på Turning Torsos bygge. Min bastu, med rogivande utsikt över gammal stengärsgård, kohage och österlenska kustvågor, var resultatet av en av de viktigare kravpunkterna i önskemålsspecen till arkitekterna. Den minimala grottliknande kolsvarta bastun på under 2 kvm har blivit min myshörna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.