Hej, det är tyvärr ingen ovanligt "dyr" offert du har fått, men det är i överkant, ett företag som går ut och lämnar offert vill ha en ordentlig bonus om renoveringen går bra, går den inte bra så tar det mera tid och de går inte med så mycket vinst de önskat, inget konstigt i det.
Riva matta och förbereda tar några timmar i ett våtrum i din storlek, mattkniv kan du köpa själv för några tjugolappar, det behövs inga märkesgrejer för ett så litet projekt. Ingen brytbladskniv utan en med fasta skär skall du använda dig av.
Rivningen skall du självklart göra själv, likaså städningen varje dag efter hantverkaren/hantverkarna samt om du har möjlighet att köra bort skräpet också.
Materialet har du mer eller mindre redan fått specat via offert, så om du får tag på en firma som åtar sig arbetet kan du säga att du ordnar materialet, rivning, byggstädning, bortforsling av byggmaterial.
Du kan säkert få tips och råd på forumet om vad du skall tänka på och köpa in.
Arbetet skall du inte ha löpande utan fasta priser på olika moment.
Om du väljer att göra saker själv är det en sak du bör beakta, det kan komma kosta mera om du inte lyckas få dit elektriker och rörmokare i den del av momenten du behöver dem, som din offert är specad så ligger det ett ansvar att samordna de olika yrkesgrupperna så de inte behöver trängas på 2,5 kvm samma dag, det är en kostnad som kunder sällan räknar med.
Sedan att du kanske väljer en vägghängd WC-stol förstår jag inte, tänk på att den tar mera plats än en som det redan finns avlopp för.
Att få en firma att komma till dig om du väljer att göra vissa moment själv är inte helt lätt men det går.
Varför inte välja matta igen och skippa golvvärmen, det kommer att gå på alldeles för mycket att sätta keramiska material på din yta.
Mattan ger ett bättre våtskydd, billigare att sätta dit, kräver inga dyra spärrsystem som kan komma att läcka.
Lycka till med renoveringen!
fd våtrumsbyggare.
 
Jag tycker vvs-materialet såg dyrt ut. Nu vet jag inte vad tvättmaskinsavlopp är men vanlig golvbrunn med extra allt är väl max 1000 rören i sånt litet rum ytterliggare max 1000 och säg 1000 till för ventiler och kopplingar. Så har ni inte några särskilda krav här hade jag ifrågasatt den posten. Såvida inte vvs-arbete också ingår förstås.
 
Hej, tack för alla svar! Håller på att få in några fler offerter nu så ska gå igenom dem och jämföra mot detta sen också. Elmaterial såsom spottar tänker jag iaf att jag ska köpa själv, sladdar kan väl firman stå för men jag känner inte att påslag för spottar känns nödvändigt.

Våtrumsmatta är inte ett alternativ, det kanske är både billigare och till viss del säkrare för våtrum, men det är också en lägre "standard" som inte alls är lika attraktiv, och det är inte bra när jag kommer att sälja lägenheten inom loppet av nått år.

Riva i förhand, dvs ta bort mattor och tapet och inredning, det kan jag nog göra utan nått problem. Dock vill jag inte hålla på att ta reda på det varje dag efter hantverkarna, det vill jag de ska sköta om.

Återkommer när fler offerter dimpt in så jag kan jämföra lite!
 
  • Gilla
Sticke
  • Laddar…
Då fick man offert #2 då..

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Entreprenören erbjuder sig att utföra följande arbeten i badrum:
1
Riva befintlig ytbeklädnad inkl väggskivor och demontera inredning.
2
Montera ny golvbrunn och anpassa avloppsrör.
3
Installera tvättmaskinsavlopp inkl. el- och vattenanslutningar. Kostnad 9 000 kr ingår i totalpriset.
4
På regelvägg montera 15 mm plywood eller förstärka reglar samt montera godkända våtrumskivor, alternativt spackla befintligt massivt underlag.
5
Installera el-golvvärme inkl. jordfelsbrytare. Kostnad, 9 000 kr inkl. material, ingår i totalpriset.
6
Flytspackla golv med fall mot golvbrunn.
7
Montera vägghängd toalett inklusive plattsättning, Geberit fixtur ingår (Geberit duofix sigma rsknr. 8097668) exkl. toalettskål och spolknapp. Kostnad 12 000 kr ingår i totalpriset.
8
Montera innertak med spotlights och dimmer. Kostnad 13 700 kr inkl. material ingår i totalpriset.
9
Utföra tätskikt på väggar och golv. (Vi använder alltid det nya foliesystemet på alla väggar och golv).
10
Målning av tak.
11
Utföra keramisk beklädnad på väggar och golv. Montering av vanligt kakel på väggar ingår men plattor som vid montering på vägg kostar extra utöver offererat pris är kantskurna ( laserskurna), klinker, marmor, natursten, granitkeramik, mosaik, och kakelplattor som är mindre än 15 cm x 15 cm. På golv är det endast montering och behandling av Marrakech som har en extra debitering.
12
Montera nya utanpåliggande kromade vattenrör.
13
Installera elektrisk handdukstork. Kostnad 4 000 kr ingår i totalpriset.
14
Utföra nödvändiga elkompletteringar såsom inkoppling av belysning, tvättmaskin etc med nya elkontakter och strömbrytare.
15
Utföra nödvändiga VVS-kompletteringar såsom inkoppling av toa, handfat, blandare, badkar, tvättmaskin etc.
16
Montera inredning såsom duschväggar, badrumsskåp, krokar, toapappershållare etc.
17
Montering av nya släta vita foder samt bygga på tröskel vid behov.
Allt material ingår förutom kakel, klinker och inredning (handfat, toalettstol, blandare, duschväggar, skåp, handdukstork etc.) I entreprenaden ingår att täcka golv och hänga plast för närliggande dörröppningar, sophantering och byggstädning.

TOTALPRIS Badrum EFTER ROT: 160 000 kr inkl moms 25 %.
Totalpris före ROT-avdrag: 210 000 kr inkl moms 25 %.
Arbetskostnaden är 80%. ROT-avdraget är baserat på 1 person och motsvarar 50 000 kr.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De har dvs en beräknad arbetskostnad på 100 000 kr.
Vidare ville de inte tydligen montera spotlights i befintligt, redan sänkt, tak utan "det var bäst" att riva hela taket och regla ner/bygga nytt för det. Jag föreslog innan offert att jag skulle vilja sätta spottar i befintligt sänkt tak om det gick, annars känns det inte värt - men de verkar vilja göra om taket ändå..

Se det som jag markerat med fet text ovan..det känns som de tar ganska saftiga priser för varje elinstallations-moment..? Aja det är ju lite roligt att få en offert på ganska exakt dubbla priset..
 
Ujuj, nr 1 blev väldigt billigt helt plötsligt! Bättre lycka med nästa offert.
 
Tja, snarare är det väl denna firma som är väldigt väldigt dyr... Det är verkligen svårt att motivera att lägga ut 200+ tusen på ett minatyr-badrum..
 
Hiskeliga offerter tycker jag...
Förra året gjorde en firma om vårt kallgarage på ca 25m2 till bostadutrymme där ena halvan blev ett rum och andra halvan bastu/dusch/tvättstuga med helkaklade väggar och klinkers över hela 25m2. Vatten/avlopp drogs in, varmvattenberedaren flyttades även dit in, bastu byggdes, spottar i taket och detta för aningen mer än din offert nr 2 (tror vi landade på ca 240k för ovan nämnda)
 
Nu kanske jag helt är ute och cyklar, men kan följande tankegång ha lite sanning i sig?

Firman vet hur bostadsmarknaden ser ut. De vet att med ett nyrenoverat badrum så kan eventuellt priset vid budgivning hamna säg 100k över vad det skulle göra med gammalt badrum. Därmed tar de även ungefär samma pris för renoveringen, oavsett vad det faktiskt kostar eller tar i arbetstimmar, bara för att så många accepterar det med förhoppningen att få igen pengarna vid försäljning..

Offert #2 kommer gå bort helt för mig, jag ser det som ett absurt pris som de försöker motivera med att göra mer jobb än vad som faktiskt behövs (måste det verkligen flytspacklas om när lutningen idag är bra? Stammarna är renoverade -94, ändå vill de bila och lägga om den på nytt även fast det inte egentligen behövs? De vill bygga om hela mitt tak för att sätta dit 3 led-spottar som inte kräver något inbyggnadsdjup, varför?...etc)

De skriver även in i offerten att de tar ut extra debitering för kakel mindre än 15x15cm. Så kostnad tillkommer om jag vill ha 15x15 eller 10x15 eller vad det nu kan finnas..

Nä, offert #2 kommer absolut gå bort direkt från mina tankegångar.
 
Redigerat:
Sezzi skrev:
Nu kanske jag helt är ute och cyklar, men kan följande tankegång ha lite sanning i sig?

Firman vet hur bostadsmarknaden ser ut. De vet att med ett nyrenoverat badrum så kan eventuellt priset vid budgivning hamna säg 100k över vad det skulle göra med gammalt badrum. Därmed tar de även ungefär samma pris för renoveringen, oavsett vad det faktiskt kostar eller tar i arbetstimmar, bara för att så många accepterar det med förhoppningen att få igen pengarna vid försäljning..

Offert #2 kommer gå bort helt för mig, jag ser det som ett absurt pris som de försöker motivera med att göra mer jobb än vad som faktiskt behövs (måste det verkligen flytspacklas om när lutningen idag är bra? Stammarna är renoverade -94, ändå vill de bila och lägga om den på nytt även fast det inte egentligen behövs? De vill bygga om hela mitt tak för att sätta dit 3 led-spottar som inte kräver något inbyggnadsdjup, varför?...etc)

De skriver även in i offerten att de tar ut extra debitering för kakel mindre än 15x15cm. Så kostnad tillkommer om jag vill ha 15x15 eller 10x15 eller vad det nu kan finnas..

Nä, offert #2 kommer absolut gå bort direkt från mina tankegångar.
Behövs inte golvvärmen spacklas in på något sätt, innan tätskiktet läggs på, känske därför de skriver att de behöver flytspackla?

Kommer rören upp/ut på olämpliga ställen, kanske därför de vill bila?
 
Ah, flytspackling har jag insett att man lär behöva göra till viss del, man gör det väl på golvvärmen iaf? My bad med det.

Rör kommer inte upp på några olämpliga ställen. Dock är det ju den här alltid så komplicerade (?) frågan med golvbrunn. Badrummet är stamrenoverat 1994, vad jag läst mig till så behöver man då ej byta golvbrunnen, men denna firma vill ändå göra det, därav bilning antar jag.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.