nikasp
Jag undrar vad det kan tänkas kosta att precisionsfälla två granar på kanske 15-17 meter, kvista och kapa så vi kan göra ved av det? Jag har nummer till en lokal förmåga som grannen rekommenderat och vill bara veta vad man kan räkna med. Står vid vårt torp och tas ned i vinter när marken är frusen är planen.

Skulle man tänkas vilja ha det uppsågat till virke eller är det bara att elda förresten? De är planterade på 60-talet och över 50 år.
 
  • gran.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Anlitade en firma för 1 år sedan för en liknande gran. Stod lite dumt till nära en elledning. Kostade 2 000 att få fälld och uppkapad i bitar. Bortforsling av ris ingick ej. Gjordes av firma med ansvarsförsäkring.
 
Fick betala 3000kr ex moms för några månader sedan när en firma tog ner en björk som stod mycket illa till. De kapade upp den i 1.5m bitar och lät ris ligga kvar..
 
Redigerat:
nikasp
Tackar för svar!
 
Ang virke eller ved, så fick jag svaret att om du inte kan såga själv eller känner någon, så är det ingen som kommer om de inte kan fylla en lastbil med träd..

Så mina fällningar har blivit ved.
 
nikasp
OK, grannen tror jag har en solosåg plus att vi har en såg under kilometern bort.Lutar åt att vi eldar men det hade varit roligt att bygga av "egen skog" även om det bara är två träd.
 
  • Gilla
jacobi
  • Laddar…
Står den nära en elledning brukar nätbolaget kunna hjälpa till kostnadsfritt.
 
T
Hej!

Vi hade tre granar (som var lite mindre än dina, kanske 10-12 m) varav två stod "ihop" och en separat. De kom och tog ner träden och körde bort en lastbil med grenar samt stubbfräste båda platserna någon vecka senare. Stammarna kapades upp i 30 cm bitar.

Trädet som stod ensamt var "inklämt" mellan huset och häcken till grannen och häcken mot gatan begränsade utrymmet. De som stod ihop var friare placerade men det finns en del annat i trädgården som inte fick krossas av fallande träd.

Alla träden plockades ner i delar genom att man kapade grenar nedifrån och sen tog stammen i bitar. De klättrade upp på de kapade grenarna och jobbade sig uppåt för att sen ta stammen på "nervägen".

Det kostade 7500 efter ROT. Tror att bortforslingen låg på ca 3000 och fräsningen på ca 2000.

Vi fick sen köra tre-fyra vändor med släpvagn för att ta de grenar som de inte fick med på lastbilen så det blir mycket grenar :)

Det var ju som sagt lite mindre träd än dina så det var aldrig aktuellt att göra något annat än ved av dem. Uppskattar att de var 35-40 cm i diameter i markhöjd.
 
nikasp
OK, jag ska höra efter vad det går loss på om han tar merparten av grenarna. Annars är det nog ett styvt jobb och 2 mil enkel väg till tippen med gallersläp.
 
peternicklas
Du känner ingen som har en processor (skördare) i din närhet? Borde vara ett enkelt jobb för en sådan. Men det ska ju klart passa att den är hemma.
 
Testarn skrev:
Hej!





Det kostade 7500 efter ROT.
.
Inge ROT på trädfällning om det inte krävs för ett bygge av hus.....
 
Tunnare grenar kör man enkelt genom en kompostkvarn så slipper man åka iväg med dom. Grövre grenar gör man ved av, de är bästa delen av en gran. Sedan är det inget bra att såga upp trädgårdsträd till brädor eftersom de ofta brukar innehålla spik från gamla fågelholkar, tvättlinor och annat. Om man bara kapar till kubbar har man bättre chans att missa spiken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.