I
Om man har ett välisolerat hus och FTX återvinner ca 70-80% blir ju inte tillskottsbehovet så stort. En elpatron med dagens taxa skulle absolut inte behöva ersättas med något annat för uppvärmningen.
Har man däremot en medelmåttig äldre kåk med värmeförluster kan man nog fundera på vilket värmesystem som är lämpligast.
 
Jag tycker det är konstigt att det nämns som en nackdel att den roterande värmeväxlaren återför fukt. På vintern kan ju luften bli extremt torr inne och på sommaren så körs ju inte värmeväxlaren.
 
Redigerat:
bece skrev:
Jag tycker det är konstigt att det nämns som en nackdel att den roterande värmeväxlaren återför fukt. På vintern kan ju luften bli extremt torr inne och på sommaren så körs ju inte värmeväxlaren.
En STOR fördel som jag inte visste innan jag konverterade från mekanisk frånluft till FTX. Min dotters torrhosta på vintern har blivit betydligt mycket bättre. Jag har dock nu på senare tid kompletterat hennes sovrum med en luftfuktare som jag kör på vintern och nu är hon i stort sett helt problemfri, men det blev definitivt bättre efter FTXinstallationen. Har dock ingen hygrometer och inga värden på fuktnivå före och efter FTX tyvärr, men även en icke-hygroskopisk värmeväxlare som sitter i mitt aggregat återvinner fukt, ju kallare ute desto mer fukt återvinns då påfrostning sker i växlaren.
 
D
Varför finns inte MOTSTRÖMS-FTX med i artikeln? Senaste modellen har en torr verkningsgrad på drygt 90%.
 
Vilka tillverkar motströms? Jag hittade just till Regenair och deras ftx har en verkningsgrad på över 90%. De tillverkar på beställning och verkar inte finnas i butik.
 
  • Gilla
Bzr
  • Laddar…
I
I
Den här artikeln borde alla som är intresserade av FTX/FX läsa. http://www.fastighetstidningen.se/testade-bada-varianterna/
Helt rätt att risken för höga reparationskostnader är stor med en FLVP, det gäller att ha en försäkring och det kostar det med. En FTX är enklare, det behövs inget specialutbildat folk om det skulle strula, såvida det inte är av elektrisk karaktär förstås.

Blev lite konfunderad när jag läste, " – Den totala energianvändningen är något högre med FTX än med frånluftsvärmepumpar, men elförbrukningen betydligt lägre, säger Ulf Johansson. "

Men det måste väl bero på att man kör dem tillsammans med fjärrvärme, kontinuerligt till huset med FTX och som spets till FLVP.
Huruvida varmvatten ingår i beräkningen för FTX systemet såg jag inget om.
 
Redigerat av moderator:
I
Ovanstående länkad artikel till Fastighetstidningen är 2 år gammal, det borde finnas uppgifter om hur resultatet blev.
FTX gav en besparing på 39kWh/kvm, ( scop 1,45 ).
FLVP uppskattades ge en besparing på 64kWh/kvm, ( scop 1,97 ),
Skulle vara intressant att veta hur det blev, om varmvatten var inkluderat i båda alternativen, ev driftstörningar, storlek på aggregaten, o.s.v.
En fråga från ByggaHus ställd till Halmstads Fastighets AB skulle troligen vänligt besvaras.

Not: ( "SCOP-värdet finns för luft-luftvärmepumpar och är där för att ge en mer rättvisande bild. S i SCOP står för Seasonal och här räknar man ut vilket värde man får sett över en hel säsong. I Europa räknas värdet i tre olika zoner. Sverige tillhör föga förvånande den norra zonen. Här har man mätt COP-värdet vid olika temperaturer och låtit dessa väga olika tungt i beräknandet av det slutliga värdet, beroende på zon. I den norra zonen väger exempelvis COP-värdet i lägre temperaturer tungt. Ska du köpa en luft-luftvärmepump bör du därför titta på SCOP-värdet.

SCOP-värdet kan även kallas årsvärmefaktor.")
 
Redigerat av moderator:
Nu är jag inloggad (skrev som Dahla77 på mobilen).
Nu är jag något partisk i frågan om motströms-FTX, då jag säljer dessa, men våra hittar ni på www.recvent.se.
Där finns olika modeller att välja på. RECOM kommer upp i 90% och finns på hyllan hos många grossister.
Vill man ha fler funktioner och ett väldigt tyst aggregat så finns Temovex Blue, som dessutom ligger över 90% (naturligtvis torr verkningsgrad) över ett längre temperaturspann.
 
ion: Du kan göra en körning på www.rec-indovent.se (den röda cirkeln en liten bit ner på sidan, produktvalsprogram) och få ut alla siffror du kan tänka dig. Tyvärr ligger inte de nyaste aggregaten med där än, men det är på gång.
 
Dahla: Intressant program det där! Men jag fattar ingenting mot slutet, där man ska ställa in luftflödena. Inte speciellt användarvänligt för en amatör. :)
 
Den gäller för hyreshus. Men intressant då man jämför systemen.
 
I
banjoragge skrev:
Den gäller för hyreshus. Men intressant då man jämför systemen.
Jag såg det, men tog för givet att det handlade om mindre hyreshus. Dock när det står " miljonprogrammet " blir jag lite tveksam till om det går att jämföra, det gör det kanske. Hade varit intressant att få veta mer.
 
G
En stor fördel med FTX är kylmöjligheten. Tex att aggregatet kan slå av värmeväxlingen om det är varmt inne men svalt ute. Eller att värmeväxla när det är värmebölja och kallare inne än ute, dvs återvinna 'kylan' inomhus. Har man dessutom bergvärme finns möjlighet att koppla in kylpatron för att kyla till-luften med försumbar energikostnad (s k frikyla).
 
kuntri : Du kan räkna 0,35 liter per kvadratmeter i tilluft och 5% högre på frånluften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.