Hej!

Osäker på om detta är rätt avdelning men jag prövar ändå. (se bild nedan)

Jag har en vägg på ca 8 meter som finns på nedervåningen i vårat hus från 1968. Där sitter en ful panel som jag har börjat riva ner och då ser jag att det är reglar under. Bakom panelen är det 40mm luft innan väggen. Mitt mål är att få en slät vägg bara. Vad tycker ni att jag skall göra? Jag trodde i min enfald att panelen bara satt på väggen och det bara hade vart och bredspackla men nu ser jag att det är kört. Ska man sätta gips? Det jag undrar över om jag ska sätta gips är om jag skall låta det vara luft mellan vägg och gips? Annars så måste jag fylla ut med nåt.

Tacksam för hjälp.

vagg.jpg
 
Du skulle få kunna flytta den panelen hem till mig, om du vill :) Jag tycker den är fin!

Reglarna sitter väl bara där för att få fäste för panelen?
Om du tar bort dem och skruvar upp repgips direkt mot väggen bakom, spacklar, slipar, spacklar, slipar...och kanske spacklar och slipar igen och sedan målar/tapetserar ska du nog få en slät vägg.

Vilken typ av vägg är det bakom reglarna?
 
Ser träreglarna fina ut och det inte är en yttervägg hade jag behållt reglarna och smällt upp gipsskivor för att få en slät vägg. Är det yttervägg och träreglarna sitter mot väggen kan de behöva bytas till plåtreglar.
 
Jag hadde sparat panelen under gips skivorna!
Det är bra mycket tacksammare då man vill frästa upp en hylla eller tavla jmf med enbart gips!

Det ser ut som en vägg av betonghål-sten bakom?
Är den ovan mark och ytter vägg borde det vara lämpligt med isolering mellan reglarna!
Är den under marknivå bör man kanske ha ventilation bakom vägg-beklädnad för att undvika fukt och mögel.


:)
 
Tack för svaren!

Det är en innervägg och jag ska givetvis göra något åt dörren :)

Det blev 10mm spånskiva som jag skruvade upp idag. Jag har 6mm renoveringsgips-skivor som står men jag är osäker på om jag vill sätta upp dem eftersom den bygger kanske för mycket.

(Se bild nedan före/efter)

vagg_fore.jpg

Hur är det att spackla, måla m.m på spånskiva? Jag vill få en slät vit vägg bara. Vad behöver jag göra om jag inte vill sätta gips på spånskivorna? Microlit?, spackla och måla direkt?, eller vad göra??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.