Tjena,

Jag tänkte ge mig an en totalrenovering av min lilla etta och tänkte i samband med det passa på att dölja så gott som alla utanpåliggande kablar. Anledningen är att det finns en kabel som garanterat inte är fackmannamässigt kopplad, ligger skavd ovanpå en golvlist så den måste ändå dras om. Förra ägaren har uppenbarligen renoverat lägenheten själv, då jag nyligen fick anmärkning på bland annat att köksfläkten är för nära spisen.

Alla mina väggar är putsade betongväggar så det lär minst sagt ta lite tid och energi men jag tror att det kommer bli riktigt snyggt när det spacklats igen och målats över.

Nu till frågeställningen.

1. Är VP-rör den bästa lösningen för kabeldragningen eller rekommenderar ni någon annan typ av rör?
2. En kabel kommer behöva gå över en dörrpost för att nå dit den ska. Hur bör man tänka när man fräser spåren - nere vid golvlister, mitten av väggen eller uppe i taket? Finns det någon smart princip man bör följa?
3. Ett av uttagen jag vill passa på att flytta är ett Comhemuttag. Nu sitter det illa till och skapar distans mellan en soffa och väggen, jag tänkte flytta den till där TV:n sitter så kan man ha nån minimal router där under. Finns det något jag bör tänka på innan jag flyttar den?

Är det någon som har erfarenhet av att göra liknande som kan ge mig lite kommentarer om hur det gick och vad man kan räkna med som man kanske inte tänkt på på förhand?

Tacksam för svar!
 
tommib
Ta in en elektriker som får titta på jobbet. Hela jobbet (förutom antennuttaget) är behörighetskrävande, dvs även monteringen av rör. Att elektrikern ska titta innan du börjar är för att hen kan ha önskemål om hur rören ska fräsas in. På det sättet slipper du fräsa/bila mer än nödvändigt. Elektrikern kan anvisa var du förlägger slang/rör och även delegera till dig att du får förlägga slang/rör. Genrellt gäller att man följer rummets linjer och drar rakt mellan kopplingsdosor/apparatdosor så att man i efterhand kan gissa sig till var det ligger slang.

1. Jag skulle använda flexslang av bra kvalitet, det är enklare än VP-rör om man inte är en fena på att bocka rör.

2. Omöjligt att svara på utan att se hur det ser ut. Elektrikern som du tar in kan svara.

3. Ja, du ska inte flytta det själv. Kabel-TV-nät är balanserade och justerade för hela anläggningen. Om du flyttar ett uttag och klantar dig kan du släcka nätet inte bara för dig utan också för grannarna. Du bör ta in en firma för detta som gör det korrekt. Däremot kan du ju alltid fräsa ur för slang och förbereda åt dem.
 
  • Gilla
Epping och 1 till
  • Laddar…
Tack för hjälpen tommib!

Jag hade hoppats på att göra jobbet och snarare få godkännande av nån elektriker. Men det låter sunt att be en elektriker hjälpa mig från start.
 
  • Gilla
Ejo
  • Laddar…
Att fräsa kanaler går smidigt med en vinkelslip. Man fräser två spår med 20-25 mm distans och knacka ut det som finns emellan. Det dammar alldeles enormt.
Du behöver inte ha rör utan man kan lägga EKK kabel direkt i spåret och fixera med lite gips innan man fyller med bredspackel eller putsbruk.
Spåren ska läggas vertikalt eller horisontellt. Se till att inte understiga kabelns böjradie i kurvor.
 
Tänk på att du kan behöva två slangar dit du ska flytta antennuttaget. Hör med en CANT-auktoriserad firma först, i vissa fall är det mycket krångligt att flytta uttag. Man kan behöva komma åt lägenheter både över och under, eller vid sidan av sin egen.
Se http://www.cant.se var det finns godkända installatörer i närheten. Observera att de ska ha BMF2-behörighet och vara godkända av Comhem.
 
tommib
Man kan lägga EKK under vissa förutsättningar ja, men det är väldigt ovanligt i Sverige och jag tror att de flesta elektriker skulle rekommendera att avstå.

Du kan aldrig göra jobbet först och få godkänt sen, det funkar inte så. Det är olagligt att göra elinstallationer utan behörighet (eller jobba under annans) så du begår ett brott när du gör det. Sen kan en elektriker visserligen inspektera anläggningen efteråt och säga att den är elsäker, men du begick likafullt ett brott vid installationen. Visserligen ett brott som ingen någonsin dömts för, men ändå. Det kan också vara väldigt svårt att hitta en elektriker som vill befatta sig med ditt hempul.

Med det sagt är det naturligtvis fördelaktigt om du kan göra det mesta av grovjobbet själv, som att fräsa spår, lägga rör och putsa över, men du måste komma överrens om det med elektrikern i förväg. Då får du också anvisningar om hur rören ska dras.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Är du säker på att det är betongväggar och inte tegel? När är huset byggt?

Man hyr en spårfräs, har dubbla klingor som ordnar med spår. Det som blir i mellan spåren knackar man hur med en huggmejsel. Bra att ha en minislägga och på huggmejseln ska det helst vara ett gummiskydd så att man inte slår sig på handen :)

Jobbigast är i hörnen och när man ska sätta en dosa där det inte har varit något infällt tidigare. Då är det bra med en hålsåg för betong... Dosor i väggen fäste jag på inrådan av elektrikern med lite gips bakom, lätt att fästa och torkar snabbt...

Slang är att föredra
 
Kloka ord av tommib. I de flesta fall kan det vara svårt att hitta elektriker som låter kunden dra slang men i det här fallet tror jag elektrikern blir glad att slippa... Det är ett jäkla skitjobb att spåra i betong och det dammar som tusan. Jag brukade hyra en rondell med dubbelklinga och byggdammsugare plus helmask med ett batteripack på ryggen som fixade frisk luft till masken. Ett otroligt skitgöra med andra ord. :p

/edit
Skrev samtidigt som PCLarsson.
 
Låt en elektriker göra jobbet :)
Eller du kan spåra själv. Men använd en riktig skyddsmask och glasögon/visir och evt ha fönster öppna och luftrenare!
Köp/hyr en spårfräs. Det är som en vinkelslip fast med dubbla kapskivor som gör två spår och möjlighet att bestämma djupet på spåret. Sen använder man en borrmaskin med bilfunktion och en plattmejsel för att knacka bort spåret i mitten som man bilade.

Vp2 dosor och Pm slang är de bästa att satsa på. Sen putsar man bara igen alla spår och fixerar dosorna.
Lägg till extra vägg uttag och fler dosor vid strömbrytaren i varje rum för tex mer tändningar och städuttag mm.

Comhemuttaget kan bli vajsing med om du pillar med själv. Tror det är smidigare att du tar och lägger ett extra rör från detta uttag och går till där du vill ha ditt nya uttag och sen använder en liten "ful" skarvsladd istället. För dessa uttag brukar normalt sett vara sydda mellan lgh er och då är det svårt att flytta uttagen men tror annars att en elfirma fixar de ganska smidigt så.
 
Tack för alla svar!

PCLarsson huset byggdes 1940, så min gissning är antingen tegel eller betong. Funkar spårfräs för det?

Rackarns att det strular till det med Comhemuttaget. Det sitter riktigt dumt till, nu har jag utanpåliggande sladd som är nästan 10 meter lång från uttag till TV, och routern placerad i ett fönster i brist på annan plats nära uttaget. Den gör att soffan inte kan stå direkt vid väggen heller.

Jag räknar med att renovera hela lägenheten på lågbudget så alla moment jag kan göra själv hade jag tänkt att göra själv. Spårfräs tror jag att jag kan skaka fram, låter ju otroligt smidigt. Men hur gör man vid hörnen? Jag lär passera minst två hörn.

Tack för alla svar!
 
Yttoerhörn: snedborra ett hål med kabeldiameter + 5 mm så blir böjen inte så skarp. Innerhörn: gör rännan djupare intill så att du får in kabeln längre in i väggen så får du plats med kurvan.
I hörn är EKK mycket smidigare än flexrör.
 
Släpp den där förbannade EKK´n! Ingen vettig elektriker i Sverige lägger kabel i väggar. Vi har jobbat upp för oss själva att vi ska ha möjlighet på ett simpelt sätt att kunna byta kablar i framtiden.

Vid hörn osv så drar man så långt man kan. evt försänker lite extra och sen får man bila/borra det lilla som man inte kommer åt i hörnen. Har man en vettig lite smidig maskin med kraft så tar man sånt på några minuter.

Djupet på spårningen ska vara så djup så att slangen/rör hamnar en bit in i väggen och att man kan fixera den med tex plugg och skruv, Spik eller tc/ tcs klammer så den ligger på plats vid inspacklingen sedan. Böjar mm gör du som en fotboll. Köp riktig material och lägg till några uttag på bra platser. Man kan aldrig få för många uttag!! Det finns dessutom Svensk standard att följa så som 3,75m mellan varje eluttag (läser man även detta mellan raderna så ska man ha lika många datauttag/coax i lgh/huset, Men alla är nog ense om att det räcker med två uttag i varje rum och dubbla i vardagsrum isf.)
Varje möblerbar vägg ska dessutom ha ett uttag.

Vid varje ingång i ett rum tex sovrum, innanför entredörren så sätter man 2-3 dosor i kombination. En dosa för att ha brytare till tex takuttag och den andra till uttag vid fönster eller fönsterbräda (smidigt som fan att ha ett uttag vid varje fönster på 1m upp för fönsterlampor mm)
och en dosa för städ uttag.

Snacka med en elektriker innan du gör något!
Jag har gjort mängder med lgh och renoveringar och när det är klart så känner man nästan alltid att det fattas ett uttag någonstans.


Spårfräsen tar allt! Betong, tegel, granit, spik.. Ja allt.. Bara en vettig klinga så går de. Och maskinen ska "arbeta med egen takt" dvs hän inte som en oxe över den men var bestämd och kör lungt och metodiskt. Spårar man lite galet så gör det inget.

Ska du sänka taket så hade jag nog spårat allting uppåt mot tak och sen reglat ner lite och sytt ihop allting i takdosorna.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
På denna tyska hemsida http://dein-elektriker-info.de/kabel-verlegen/ jämförs förläggning med flex/VP-rör med EKK direkt under puts. Båda metoder är tillåtna även i Sverige.
Den största fördelen med rör är som påpekat flexibilitet vid framtida omdragningar. Den största nackdelen är (enligt sidan, och min egen erfarenhet) den mycket större arbetsinsatsen= arbetskostnader. Och det är ju något som elektrikern glädjas av!
Ingen helrenoverar en etta mer än en gång i livet så mycket flexibilitet för framtida omdragningar behövs inte.
 
logic skrev:
Men hur gör man vid hörnen? Jag lär passera minst två hörn.
Ett knep som funkar lika bra i träreglar som betong är att komma med kabeln "snett" mot hörnet eller hur man ska förklara. Se min skiss så kanske det blir enklare. :)
Gör man så får du en riktigt fin böj även i innerhörn. SCAN0001.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
På denna tyska hemsida [länk] jämförs förläggning med flex/VP-rör med EKK direkt under puts. Båda metoder är tillåtna även i Sverige.
Den största fördelen med rör är som påpekat flexibilitet vid framtida omdragningar. Den största nackdelen är (enligt sidan, och min egen erfarenhet) den mycket större arbetsinsatsen= arbetskostnader. Och det är ju något som elektrikern glädjas av!
Ingen helrenoverar en etta mer än en gång i livet så mycket flexibilitet för framtida omdragningar behövs inte.
Men nu lever vi inte i tyskland! Bara för att det är tillåtet i Sverige så är det väldigt få installationer som utförs på det sättet. Och tur är fan det!

Köpa EKK är säkert dyrare än att köpa slang och 3-4 trådar Fk. Dessutom hur gör du om man råkar borra på en ingjuten/spacklad kabel? Skulle tro att man antagligen får leva med att något inte funkar eller bila upp hela väggen och skarva. Istället kan man smidigt dra om de få trådar det behövs och borra ett hål på ett annat ställe om man kör med slang och fk.
En EKK är ju dessutom värre att skala upp och lägga in i en dosa. Dessutom så ser det ut som att polacker har varit i farten.
Jag förstår inte ens varför du fortsätter att säga att det är ett alternativ när inte en vettig människa i Sverige gör på det sättet?

Skulle man dessutom vilja ändra en tändning eller liknande så går det ju knappast om man bara har x antal tråd att röra sig med istället för att kunna dra i extra om det behövs. En kostnad på 100kr om ens det.
 
  • Gilla
wihlke och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.