HOBBY ARCHITECT
Jag har som en hobby att rita hus. Skulle va kul om man kunde fråga en riktig arkitekt, men ni kanske också har nån idé. Jag har jobbat väldigt hårt på mitt drömhus och detta har jag gjort hittills.

Magic-Villa-new-version.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Jag var nöjd med planlösningen, men när jag såg detta hus blev jag helt knäckt för det var så mycket snyggare i formen.
07_9601_D_plan_0011.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

9601_F_large_028.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(http://www.petertolkin.com/projects/sherman-residence)

Det är så enkelt och självklart. Med många kuber som sitter ihop med fönster prydda längor, delar av fönster och delar av bara vägg. Jag har märk att kuber ofta blir snyggt.

Hur får jag mitt hus att bli mer likt detta, eller i alla fall mer enkelt och snyggt...
 
Går inte att utläsa mycket ifrån den suddiga bilden på handritade ritningar du bifogade ;)

Cadda upp allting och lägg upp det här med planritningar, situationsplan, fasader och kanske någon exteriör och interiör skiss/ illustration så att man får en bättre bild. AutoCAD är bra och enkelt. http://www.autodesk.com/education/free-software/autocad

Om du vill jobba i 3d är BIM-baserade ArchiCAD och Revit bra men väldigt komplexa. Rhino3d är bra för abstrakta och ovanliga former. SketchUp är enkelt som tusan och bra för att skissa upp saker snabbt för att få en bra bild av hur det ser ut. Sen ska man inte underskatta fysiska modeller, väldigt bra redskap.
 
S
Genomgångsrum och korridorer i hela huset? Att ta sig från A till B ser ju ut som ett jobb i sig. Syftar på sherman-residence huset.
 
HOBBY ARCHITECT
ArkErik skrev:
Går inte att utläsa mycket ifrån den suddiga bilden på handritade ritningar du bifogade ;)
Nej, det har du rätt i. Jag tänkte väl mer på hur själva huset är uppbyggt i son helhet, formen liksom. Men ska rita upp det i SketchUp. Tänkte väl bara se om nån har nåt bra tips innan jag börjar.
 
HOBBY ARCHITECT
DanielF skrev:
Genomgångsrum och korridorer i hela huset? Att ta sig från A till B ser ju ut som ett jobb i sig. Syftar på sherman-residence huset.
Jo det är sant, men tror inte det är jobbigt ändå. Men det ligger i Kalifornien så man kan ju alltid gena genom trädgården. :D
 
HOBBY ARCHITECT skrev:
Nej, det har du rätt i. Jag tänkte väl mer på hur själva huset är uppbyggt i son helhet, formen liksom. Men ska rita upp det i SketchUp. Tänkte väl bara se om nån har nåt bra tips innan jag börjar.
Går inte särskilt bra att utläsa formen ur en plan då man inte vet om takhöjder osv. Upp med en illustration/ fasadritningar osv. så kommer det vara lättare att ge input :)
 
HOBBY ARCHITECT
Nej inte helt. Men jag tycker det viktigaste går att se där med tanka på att det andra huset jag nämnde var indelat i kuber och korridorer.
 
Påtal om kuber och korridorer Jag kommer osökt att tänka på en tveksam "pärla" av Frank Lloyd Wright. House on the Mesa fastnade på ritbordet. Ritades mitt i brinnande depression 1932 för en tvåbarnsfamilj med fem anställda; kock, chaufför, två hembiträden och en trädgårsmästare. Sistnämnda grupp förutsattes äta i egen matsal.

Jag vet inte om detta ska kallas inspirerande eller avskräckande.

HOTM2_large.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


HOTM3_large.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


HOTM4_large.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


HOTM5_large.jpg
 
peternicklas
Skulle jag bygga nytt idag så hade det nog blivit ett med sadeltak och byggt i ett u med poolområde inne i u:et.
 
peternicklas skrev:
Skulle jag bygga nytt idag så hade det nog blivit ett med sadeltak och byggt i ett u med poolområde inne i u:et.
Bra idé men tror det lätt blir lite amerikanskt vulgo? Men väl utfört, absolut!
 
Fokusera inte så mycket på det formella (visuella). Sherman bygget har enklare och bättre förhållanden mellan rum. Tänk på hur man rör sig och jämför sekvenser av rum i din skiss och Sherman exempel. Sherman har enkla tydliga förhållanden och grundare plan. Klimatet gör också att de kan sprida ut sig och ha mycket korridorer etc. Korridorer som utnyttjar vad jag gissar är fina vyer eller trädgårdar. Misstänkter att husets arkitekt inspirerats av Katsura palatset i Kyoto Japan.
 
  • Gilla
ArkErik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.